Kracht van Facebookgroepen

De kracht van Facebookgroepen

15-06-2020 | Nieuws

Creëer een community op Facebook

Ben jij met je bedrijf actief op Facebook? Ben je zichtbaar voor je doelgroep en deel je regelmatig waardevolle informatie? Vast wel. Maar misschien heb jij, net als ik, ook gemerkt dat de organische betrokkenheid en het aantal reacties bij je posts minder worden.

Dat komt doordat Facebook zo nu en dan de spelregels verandert en het algoritme lekker opschudt. Dat is niet erg, als je weet hoe je moet meebewegen. Feit is: op dit moment doen Facebookgroepen het beter dan bedrijfspagina’s. Dat biedt nieuwe kansen voor jou. Met het starten van je eigen Facebookgroep, begin je een eigen community. En dat heeft grote voordelen.

Jij bent de expert in je eigen Facebookgroep

Facebookgroep SEA Nederland

Vorig jaar startte is de besloten Facebookgroep SEA Nederland. Hierin geef ik ondernemers gratis tips en advies over Google Ads. Het is altijd fijn om iets voor een ander te kunnen doen en te helpen. Maar mijn Facebookgroep doet andersom ook iets voor mij: als beheerder sta ik natuurlijk direct in de spotlight en kan ik mijn expertstatus als Google Ads specialist vergroten.

Met een goede openingspost die je bovenaan in de groep vastzet, maak je een krachtige indruk. Je vertelt kort wie je bent, maar vooral wat je weet en wat je kunt. En waarmee jij de leden verder kunt helpen.

Om de Facebookgroep levendig te houden, is het belangrijk om regelmatig waardevolle informatie te delen. Of bijvoorbeeld een Q&A te organiseren, waarbij je vragen van leden beantwoordt. Op deze manier word jij nog meer het gezicht van je Facebookgroep en gaan de leden jou beschouwen als de expert binnen je vakgebied.

Vergroot de betrokkenheid en je bereik op Facebook

De content in Facebookgroepen scoort op dit moment hoger binnen het algoritme, dan de content op de gewone bedrijfspagina’s. En omdat de volgers die lid worden van jouw community eigenlijk al warme leads zijn, is het dubbel zo slim om je bijdrages op Facebook juist in je groep te delen. Dáár verzamelt zich jouw doelgroep en dáár kun je gemakkelijk de verbinding zoeken. Op deze manier kan jouw Facebookgroep een soort snelkookpan zijn, waar betrokkenheid en bereik snel kunnen groeien.

Omzet halen uit je Facebookgroep

Jouw nieuwe community kan met gemak leiden tot meer omzet. Met een beetje creatief denken, kun je de Facebookgroep onderdeel maken van je aanbod. Dat kan op verschillende manieren.

Je kunt het lidmaatschap van jouw besloten Facebookgroep cadeau doen bij je aanbod. In de groep geef je dan extra info, instructies en de mogelijkheid voor leden om ervaringen uit te wisselen. Je Facebookgroep is op die manier een waardevolle bonus bij het product dat je verkoopt.

Een besloten Facebookgroep kan ook zelf een betaald product zijn. Leden betalen dan iedere maand voor de content die je daar plaatst. Hoe leuk is het om daar iedere maand een keer live te gaan om vragen van je leden te beantwoorden? Of om instructievideo’s te plaatsen? Zie het als een online abonnement op jouw kennis en expertise.

Verbinding is je grootste troef in Facebookgroepen

Een community verbindt mensen met een gedeelde interesse of een gedeeld belang. Het brengt mensen samen en dat groepsgevoel is sterker dan je denkt. Jij kunt die verbinder zijn! Net zoals ik dat bijvoorbeeld ben voor de horecaondernemers in het land van Maas en Waal.

Facebookgroep Maas en Waal Thuisbezorgd

Via mijn openbare Facebookgroep Maas en Waal Thuisbezorgd, bracht ik in een mum van tijd ruim 4500 mensen bij elkaar. En daarmee hun vraag en aanbod. Dankzij deze groep draaien de horecaondernemers ook in deze coronaperiode nog omzet. Want er blijken genoeg mensen te zijn die graag thuis uit eten!

Een waardevolle Facebookgroep groeit bijna vanzelf, doordat de leden hem graag delen binnen hun eigen netwerk. Het sneeuwbaleffect voltrekt zich voor je ogen: nog meer oprecht geïnteresseerde leden, nog meer verbinding en een nog grotere doelgroep die zich vanzelf voor jou verzamelt. Je hoeft ze alleen nog maar een onweerstaanbaar aanbod te doen!

Maar er zijn ook nadelen

Ik heb het afgelopen jaar ervaren hoe krachtig een Facebookgroep kan zijn en wat je ermee kunt bereiken. Maar ik heb ook ontdekt dat niet iedereen Facebook meer (actief) gebruikt. Hierdoor kun je alsnog een deel van jouw doelgroep mislopen. Bij de gloednieuwe SEA academy die op 1 juli live gaat, heb ik ervoor gekozen om niet met een Facebookgroep te werken maar met community en e-learning software. Op die manier hoop ik nog meer verbinding te kunnen creëren, zonder afhankelijk te zijn van social media kanalen.

Hoe laat jij je facebookgroep voor je werken?

Werk jij ook al met een community en hoe pak jij dat aan? Kies je voor Facebook of gebruik je andere methoden? Ik ben heel erg benieuwd naar je ideeën en naar jouw eventuele Facebookgroep. Laat een linkje achter in de comments, dan kunnen we elkaar steunen!

4 Reacties

  1. Petra Smit

    Als beheerder van diverse groepen van een patiëntenvereniging heb ik een vraag, kan het beheer getagd worden? Nu worden de beheerders in privé persoon getagd en daar willen we eigenlijk vanaf.

    Groetjes,

    Petra Smit
    Vereniging Ehlers Danlos

    Antwoord
    • Suzan

      Hoi Petra,
      Een beheerder is altijd gekoppeld aan een persoon of bedrijfspagina. Het is niet mogelijk om enkel ‘beheer’ te taggen. Als je niet wilt dat privé personen getagd worden, raad ik je aan om de (bedrijfs)pagina die aan de groep gekoppeld is, beheerder te maken. Succes!
      Groeten Suzan

      Antwoord
  2. Arnoud van Poepele

    Als beheerder van de Facebookgroepen va Kamperen voor iedereen heb ik een gigantische community opgebouwd ( ca. 120.000 leden ). Om deze commercieel te benaderen is Doyoucamp opgericht, die nu ook ingesteld is als beheerder van alle groepen. Ik loop een beetje vast in welke mogelijkheden er zijn en hoe je dat aanpakt.

    Antwoord
    • Evi

      Hoi Arnoud, leuk dat je ons gevonden hebt! Wellicht dat Maartje Blijleven
      van https://welovecommunities.nl/ je kan helpen. Wij zijn namelijk alleen gespecialiseerd in Google. Succes!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *