De kracht van Facebook groepen

De kracht van Facebookgroepen

15-06-2020 | Blog

Creëer een community op Facebook

Ben jij met je bedrijf actief op Facebook? Ben je zichtbaar voor je doelgroep en deel je regelmatig waardevolle informatie? Vast wel. Maar misschien heb jij, net als ik, ook gemerkt dat de organische betrokkenheid en het aantal reacties bij je posts minder worden.

Dat komt doordat Facebook zo nu en dan de spelregels
verandert en het algoritme lekker opschudt. Dat is niet erg, als je weet hoe je
moet meebewegen. Feit is: op dit moment doen Facebookgroepen het beter dan bedrijfspagina’s.
Dat biedt nieuwe kansen voor jou. Met het starten van je eigen Facebookgroep,
begin je een eigen community. En dat heeft grote voordelen.

Jij bent de expert in je eigen Facebookgroep

Facebookgroep SEA Nederland

Vorig jaar startte is de besloten Facebookgroep SEA Nederland. Hierin geef ik ondernemers gratis tips en advies over Google Ads. Het is altijd fijn om iets voor een ander te kunnen doen en te helpen. Maar mijn Facebookgroep doet andersom ook iets voor mij: als beheerder sta ik natuurlijk direct in de spotlight en kan ik mijn expertstatus als Google Ads specialist vergroten.

Met een goede openingspost die je bovenaan in de groep
vastzet, maak je een krachtige indruk. Je vertelt kort wie je bent, maar vooral
wat je weet en wat je kunt. En waarmee jij de leden verder kunt helpen.

Om de Facebookgroep levendig te houden, is het belangrijk om
regelmatig waardevolle informatie te delen. Of bijvoorbeeld een Q&A te
organiseren, waarbij je vragen van leden beantwoordt. Op deze manier word jij
nog meer het gezicht van je Facebookgroep en gaan de leden jou beschouwen als
de expert binnen je vakgebied.

Vergroot de betrokkenheid en je bereik op Facebook

De content in Facebookgroepen scoort op dit moment hoger
binnen het algoritme, dan de content op de gewone bedrijfspagina’s. En omdat de
volgers die lid worden van jouw community eigenlijk al warme leads zijn, is het
dubbel zo slim om je bijdrages op Facebook juist in je groep te delen. Dáár
verzamelt zich jouw doelgroep en dáár kun je gemakkelijk de verbinding zoeken.
Op deze manier kan jouw Facebookgroep een soort snelkookpan zijn, waar
betrokkenheid en bereik snel kunnen groeien.

Omzet halen uit je Facebookgroep

Jouw nieuwe community kan met gemak leiden tot meer omzet. Met
een beetje creatief denken, kun je de Facebookgroep onderdeel maken van je
aanbod. Dat kan op verschillende manieren.

Je kunt het lidmaatschap van jouw besloten Facebookgroep
cadeau doen bij je aanbod. In de groep geef je dan extra info, instructies en
de mogelijkheid voor leden om ervaringen uit te wisselen. Je Facebookgroep is
op die manier een waardevolle bonus bij het product dat je verkoopt.

Een besloten Facebookgroep kan ook zelf een betaald product
zijn. Leden betalen dan iedere maand voor de content die je daar plaatst. Hoe
leuk is het om daar iedere maand een keer live te gaan om vragen van je leden
te beantwoorden? Of om instructievideo’s te plaatsen? Zie het als een online
abonnement op jouw kennis en expertise.

Verbinding is je grootste troef in Facebookgroepen

Een community verbindt mensen met een gedeelde interesse of een gedeeld belang. Het brengt mensen samen en dat groepsgevoel is sterker dan je denkt. Jij kunt die verbinder zijn! Net zoals ik dat bijvoorbeeld ben voor de horecaondernemers in het land van Maas en Waal.

Facebookgroep Maas en Waal Thuisbezorgd

Via mijn openbare Facebookgroep Maas en Waal Thuisbezorgd, bracht ik in een mum van tijd ruim 4500 mensen bij elkaar. En daarmee hun vraag en aanbod. Dankzij deze groep draaien de horecaondernemers ook in deze coronaperiode nog omzet. Want er blijken genoeg mensen te zijn die graag thuis uit eten!

Een waardevolle Facebookgroep groeit bijna vanzelf, doordat de leden hem graag delen binnen hun eigen netwerk. Het sneeuwbaleffect voltrekt zich voor je ogen: nog meer oprecht geïnteresseerde leden, nog meer verbinding en een nog grotere doelgroep die zich vanzelf voor jou verzamelt. Je hoeft ze alleen nog maar een onweerstaanbaar aanbod te doen!

Maar er zijn ook nadelen

Ik heb het afgelopen jaar ervaren hoe krachtig een Facebookgroep kan zijn en wat je ermee kunt bereiken. Maar ik heb ook ontdekt dat niet iedereen Facebook meer (actief) gebruikt. Hierdoor kun je alsnog een deel van jouw doelgroep mislopen. Bij de gloednieuwe SEA academy die op 1 juli live gaat, heb ik ervoor gekozen om niet met een Facebookgroep te werken maar met community en e-learning software. Op die manier hoop ik nog meer verbinding te kunnen creëren, zonder afhankelijk te zijn van social media kanalen.

Hoe laat jij je facebookgroep voor je werken?

Werk jij ook al met een community en hoe pak jij dat aan? Kies je voor Facebook of gebruik je andere methoden? Ik ben heel erg benieuwd naar je ideeën en naar jouw eventuele Facebookgroep. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *