Een nieuwe look voor Google Search
Google heeft sinds januari een belangrijke wijziging doorgevoerd in de layout van de zoekresultaten. Voortaan worden favicons prominent getoond in de zoekresultaten. Heb jij nog geen favicon op jouw website? Dan is het nu echt tijd om actie te ondernemen.
Wat is een favicon
Mocht je niet weten wat een favicon is: dit is een klein icoontje dat links bij de naam van een website staat. Je kunt het zien op de tabbladen in je browser. In mijn geval is het een oranje apenstaartje. Het is een soort identificatie voor je website en zorgt voor herkenbaarheid.

Waarom moet je een favicon hebben?
Je moet natuurlijk helemaal niets. Ook zonder favicon zal je website prima functioneren. Echter, voor Google zal het wel nadelig zijn. Grafische elementen trekken sneller de aandacht en verhogen je CTR (click through rate).
Google heeft vorig jaar een nieuw design op mobiel doorgevoerd, waarbij favicons getoond worden in de zoekresultaten. Het idee hierachter is dat Google de gebruikers een betere gebruikerservaring wil geven, zodat ze nog sneller de zoekresultaten kunnen scannen en vinden wat ze zoeken. Dit nieuwe design wordt sinds half januari ook langzaam uitgerold op desktop.

Vanaf januari 2020 ook favicons op desktop
Vorig jaar kregen de zoekresultaten op mobiel al een nieuwe look. Sinds half januari 2020 wordt dit nieuwe design ook uitgerold op desktop. De favicons en domeinnamen zijn vanaf nu prominent zichtbaar in de organische zoekresultaten. Bij de advertenties staat dikgedrukt dat het een advertentie is. Dit ziet er dan als volgt uit:

Heb jij nog geen favicon? Onderneem dan nu actie.
Heb jij nog geen favicon? Dan is het nu echt tijd om actie te ondernemen. Ze geven je website niet alleen een herkenbare, professionele uitstraling maar je kunt jezelf ook onderscheiden in Google.
Als je geen favicon hebt zal Google een wereldbol tonen, hetzelfde icoon als alle andere websites die geen favicon hebben. Hierdoor zal jouw website niet opvallen in de massa. Ook komt het minder professioneel over.

Raadpleeg je websitebouwer of Google support voor meer informatie over de richtlijnen en implementatie van favicons.
Meer leren over Google (Ads)?
Wil je leren hoe jij beter kunt ranken in zoekmachines door middel van SEA? Volg dan een Google cursus bij CaseMarketing en ik leer je alles over het opzetten van succesvolle Google campagnes.
Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
0 reacties