Google gaat de identiteit verifiëren van alle adverteerders. De achterliggende gedachte is om zoekers meer transparantie te bieden over de bedrijven die in Google adverteren. Werk je hier niet aan mee? Dan riskeer je dat je advertenties plat komen te liggen totdat je het verificatieproces succesvol hebt afgerond. Reden genoeg dus om hiermee aan de slag te gaan. In dit artikel leggen we stapsgewijs uit hoe je dit doet.
Adverteerdersverificatie verplicht voor elke adverteerder
Het verificatieproces bestaat uit een reeks stappen die je als adverteerder moet doorlopen en voltooien om jouw identiteit en bedrijf te verifiëren. Elke Google Ads adverteerder krijgt hiermee te maken. Wellicht heb je al een bericht ontvangen hierover. Zo niet, dan kun je deze binnenkort verwachten in je mailbox. Het wordt namelijk stapsgewijs uitgerold onder adverteerders. Je bent verplicht hieraan mee te doen. Mits je in de toekomst wilt blijven adverteren in Google natuurlijk 😉.
Zo start je het verificatieproces voor adverteerders
Zodra je in aanmerking komt, ontvang je van Google een e-mail en zie je een melding in je Google Ads account. Er wordt ook een deadline (datum) aangeven voor het afronden van de verificatie. Het is belangrijk om alles voor die tijd afgerond te hebben, anders worden je advertentiecampagnes onderbroken. Wanneer je van Google een e-mail ontvangt, start je eenvoudig het proces door in het bericht op de button ‘verificatieproces starten’ te klikken.
Stappenplan voor adverteerdersverificatie in Google Ads
Let op: alleen Google Ads-beheerders kunnen de identiteitsverificatie starten. Ben je geen beheerder? Neem dan contact op met een beheerder.
Stap 1: Vertel ons over uw bedrijf
In deze eerste stap worden twee vragen gesteld:
- Is uw organisatie een reclamebureau?
- Wie betaalt er voor uw advertenties?
Vul de antwoorden in die voor jouw bedrijf van toepassing zijn.

Stap 2: Laat uw organisatie verifiëren
Na het beantwoorden van de vragen in de vorige stap, is het de bedoeling om de volgende gegevens te verstrekken:
- Officiële naam van uw organisatie
- Adres van uw organisatie

Google zal je vragen om je officiële naam te bevestigen via het identiteitsverificatieproces voor adverteerders. Dit proces kan ook nodig zijn voor je eigen organisatie en/of de organisatie van je klant (als je aan een bureau verbonden bent). Door je identiteit te verifiëren, zal Google kennisgevingen tonen met je naam en locatie voor alle advertenties die je plaatst.
Verificatie van je bedrijfsvoering is gelukt
Wanneer je de adverteerdersverificatie succesvol doorlopen hebt, ziet het er als volgt uit:

Gefeliciteerd, je bent nu een geverifieerde adverteerder. Je ontvangt ook nog een mail van Google ter bevestiging hiervan.
Viel mee toch?
Zodra Google de informatie van adverteerders heeft geverifieerd, toont Google de informatie van de adverteerder, zoals de naam, locatie en advertenties, in het Centrum voor advertentietransparantie en in kennisgevingen over advertenties.
Voordelen van de Google Adverteerdersverificatie
Naast het bevorderen van transparantie en betrouwbaarheid biedt het Google Adverteerdersverificatieproces ook extra voordelen voor jou als adverteerder.
Als het verificatieproces succesvol is doorlopen, krijg je de mogelijkheid om jouw bedrijfsnaam en logo toe te voegen als item in Google Ads.
Dit levert niet alleen een professionele uitstraling op, maar verhoogt ook de herkenbaarheid van jouw bedrijf/merk binnen de advertenties.
Wanneer bedrijfsnaam en logo toegevoegd zijn ziet dit er als volgt uit:

Bedrijfsnaam en logo toevoegen aan Google-advertenties
Het toevoegen van je bedrijfsnaam en logo aan je Google-advertenties kun je als volgt doen:
1. Bedrijfslogo toevoegen in Google Ads
- Ga naar ‘Advertenties en componenten’ -> ‘items’ in je Google Ads-account.
- Klik op ‘Bedrijfslogo’.
- Klik op het blauwe plusje om je bedrijfslogo te uploaden.
- Zorg ervoor dat je bedrijfslogo voldoet aan de Google richtijnen*.
2. Bedrijfsnaam toevoegen in Google Ads
- Ga naar ‘Advertenties en componenten’ -> ‘items’ in je Google Ads-account.
- Klik op ‘Bedrijfsnaam’.
- Klik op het blauwe plusje om je bedrijfsnaam in te voeren.
- Let erop dat je bedrijfsnaam maximaal 25 tekens mag bevatten.
Met deze eenvoudige stappen voeg je je bedrijfsnaam en logo toe aan je Google-advertenties, waardoor je advertenties een professionele uitstraling krijgen en je extra opvalt tussen de concurrentie.
Binnen de advertenties en componenten “items” groep.

*Specificatie voor bedrijfslogo’s
- Moet overeenkomen met het adverterende bedrijf en moet consistent zijn voor de opgegeven domeinnaam
- Beeldverhouding: vierkant (1×1)
- Resolutie van afbeelding: 1200 x 1200 (aanbevolen), 128 x 128 (minimaal)
- Bestandsindelingen: png, jpg. Maximale bestandsgrootte: 5120 KB
- Compatibiliteit met zowel lichte als donkere modus
- Aanbevolen veilig gebied voor afbeeldingen: plaats uw belangrijkste content in de middelste 80% van de afbeelding.
Conclusie
Met het Google Adverteerdersverificatie proces wordt er meer transparantie gegeven aan zoekers, over de adverteerders in Google. Je moet hier als adverteerder aan meewerken. Google geeft je ruim de tijd en stelt een deadline om binnen die periode alles af te ronden. Doe je dat niet? Dan kunnen je advertenties stil komen te liggen. Zodra je de verificatie succesvol hebt afgerond, kun je in Google Ads jouw logo en bedrijfsnaam toevoegen. Hierdoor ogen je advertenties professioneler en val je op tussen de concurrentie. Let op, dit gebeurt dus niet automatisch. Je moet zelf jouw logo en bedrijfsnaam toevoegen in Google Ads.
Meer leren over Google Ads?
Wil je meer lezen over je identiteit verifiëren via Google Ads? Bekijk dan het Google helpcentrum artikel verificatie en transparantie.
Wil je meer leren over adverteren in Google? Schrijf je dan in voor onze Google Ads cursus.
0 reacties