Adverteren op je eigen bedrijfsnaam: 4 voordelen

12-01-2024 | SEA Tips

In de wereld van digitale marketing is adverteren op je eigen bedrijfsnaam een strategie die vaak over het hoofd wordt gezien. Sommige ondernemers denken dat het onnodig is, omdat mensen die je bedrijfsnaam al kennen al klant zijn. Toch kan het adverteren op je eigen naam aanzienlijke voordelen bieden voor je bedrijf. In dit blog lees je waarom het adverteren op je bedrijfsnaam de moeite waard is.

Waarom adverteren op je eigen bedrijfsnaam? 

Hieronder geven we een aantal voordelen bij het adverteren op eigen bedrijfsnaam. 

1. Concurrentie voorblijven 

Concurrenten kunnen op jouw naam adverteren of weergegeven worden als iemand zoekt naar jouw bedrijf. Als je geen corporate campagne hebt (dus dat je adverteert op jouw eigen bedrijfsnaam) kan het zelfs zijn dat de concurrent boven jou staat in Google. Dat wil je natuurlijk niet. Het adverteren op je eigen merknaam zorgt ervoor dat je zowel organisch als via betaalde advertenties zichtbaar bent, waardoor de kans kleiner wordt dat concurrenten jouw potentiële leads of verkopen afsnoepen. Hierdoor vergroot je de kans op conversie en blijf je jouw concurrenten een stapje voor. 

Tip: als je de corporate campagne live hebt staan, kan je bij de veilinginzichten zien wie er op jouw bedrijfsnaam adverteert. 

Hieronder twee voorbeelden van onze klanten waarbij dit het geval is (geweest): 

Adverteren op eigen bedrijfsnaam - voorbeeld 1
Adverteren op eigen bedrijfsnaam - voorbeeld 2

2.  Invloed op betaalde zoekresultaten in Google 

Bij een corporate campagne kan je ook instellen welke teksten er worden weergegeven zodra er iemand zoekt naar jouw bedrijfsnaam. De teksten van organische zoekresultaten zijn minder makkelijk (en snel) aan te passen dan de betaalde zoekresultaten. Hierdoor heb je minder invloed op de weergave in de zoekresultaten. 

Daarnaast is een corporate campagne superhandig om mensen alert te maken van bepaalde acties of pagina’s, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen. 

Hieronder zie je duidelijk de verschillen tussen een organisch zoekresultaat en een advertentie van CaseMarketing:

3. Relatief lage kosten 

Over het algemeen zijn de kosten voor het adverteren op je eigen bedrijfsnaam relatief laag. Dit komt door de hoge kwaliteitsscore die je behaalt met Google Ads wanneer je op jouw eigen bedrijfsnaam adverteert. Hoe relevanter je advertenties en bestemmingspagina’s zijn voor gebruikers, des te hoger je kwaliteitsscore, waardoor de kans groter is dat je op de eerste positie verschijnt. Hierdoor wordt het voor concurrenten duurder om op jouw merknaam te adverteren, aangezien jij met je bedrijfsnaam al een sterke positie hebt ingenomen.

4. Meer conversiedata in account 

De corporate campagne zal vaak zorgen voor veel conversies. Deze data kan Google dan weer gebruiken voor het optimaliseren van de andere campagnes in je Google Ads account. Google krijgt inzage in jouw doelgroep en weet dan steeds beter aan wie de advertenties vertoond moeten worden en aan wie niet. Het smart bidding algortime kan dus steeds beter zijn werk doen!  

Conclusie: wel of niet adverteren op eigen bedrijfsnaam?

Wat ons betreft: maak dus altijd een aparte corporate campagne aan waarin je jouw bedrijfsnaam (bijvoorbeeld “CaseMarketing”) toevoegt als zoekwoord en maak hiervoor speciale advertentieteksten gericht op het sturen naar bepaalde acties (contact opnemen, online aankoop, etc.). Succes!

TIP: Heb je nog geen account om te adverteren in Google? In ons blog Google Ads account aanmaken lees je hoe je dit kunt doen zodat je snel aan de slag kunt!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *