Beeldextensies Google Ads

Nieuw bij Google Ads: beeldextensies (afbeeldingen)

28-05-2021 | Blog, SEA Tips

Het komt niet vaak voor dat Google Ads een feature kopieert van Microsoft Ads (Bing Ads), maar de image extensie (beeldextensie) die Microsoft al langer heeft, is vanaf nu ook beschikbaar in Google Ads.

Sinds kort zien we dit nieuwe type extensie verschijnen in de accounts van onze klanten.  

Echter, bevinden de beeldextensies zich nog wel in de bètafase. Dit houdt in dat ze (nog) niet beschikbaar zijn in alle Google Ads accounts. 

In dit artikel lees je wat beeldextensies precies zijn en hoe je ze kunt toevoegen. 

Wat zijn beeldextensies?

Met extensies kan je aanvullende informatie toevoegen aan je advertenties, waardoor de prestaties zullen worden verbeterd. Dit is ook het geval bij beeldextensies. Hierbij kan je pakkend beeldmateriaal van jouw producten of services toevoegen aan je zoekadvertenties. 

Twee typen beeldextensies

Er zijn twee typen beeldextensies in bètafase: dynamische beeldextensies en handmatige beeldextensies. 

Handmatig ingestelde beeldextensies

De naam van deze extensie zegt het natuurlijk al: je kunt zelf relevante afbeeldingen uploaden. In de afbeelding hieronder een voorbeeld van een handmatige beeldextensie. 

Beeldextensie voorbeeld Knit Factory

Dynamische afbeeldingextensies

Naast een handmatige beeldextensie is het ook mogelijk om een dynamische afbeeldingsextensie toe te voegen. Dit is een automatische extensie waarbij Google zelf relevante afbeeldingen van de landingspagina aan je zoekadvertenties koppelt. 

De dynamische afbeeldingextensie moet handmatig worden geactiveerd en geldt vervolgens voor het hele account. Deze extensie moet samen met de (handmatige) beeldextensie ingezet worden. 

Let wel, beeldextensies krijgen altijd voorrang op dynamische afbeeldingextensies.

Beeldextensies toevoegen in Google Ads

Volg onderstaande stappen voor het handmatig toevoegen van een beeldextensie aan je advertenties:

  1. Log in op je Google Ads-account. Nog geen Google Ads-account? Lees dan dit artikel over het aanmaken van een Google Ads account
  2. Klik op het paginamenu aan de linkerkant op ‘Advertenties en extensies’ en daarna op ‘Extensies’. 
  3. Klik op de blauwe plusknop en daarna op ‘Beeldextensie’.
  4. Bij ‘Toevoegen aan’ kun je kiezen of je de extensie op campagne- of advertentiegroepniveau wil toevoegen.
  5. Selecteer vervolgens de campagne of advertentiegroep.
  6. Klik op de blauwe plusknop en selecteer de relevante afbeeldingen. Dit kan je doen door zelf afbeeldingen te uploaden, je website te scannen of onlangs gebruikte afbeeldingen te selecteren. Het maximaal aantal afbeeldingen dat je kan toevoegen aan een beeldextensie is 20. Snijd de afbeeldingen bij waar nodig.
  7. Rechts zie je een voorbeeld van je uiteindelijke beeldextensie. Wil je nog dingen aanpassen? Dat kan door op het potloodje te drukken.
  8. Klik op ‘Opslaan’ als de beeldextensie klaar is voor weergave.

Dit zijn de vereiste afbeeldingsformaten:

  • Liggend: (1,91:1): 1200 × 628 (aanbevolen), 600 × 314 (minimaal)
  • Vierkant (1:1): 1200 x 1200 (aanbevolen), 300 x 300 (minimaal)
  • Maximale bestandsgrootte: 5120 KB

Dynamische afbeeldingextensie activeren

Wanneer je gebruik wilt maken van dynamische afbeeldingsextensies moet je dit eerst toestaan. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Klik op het paginamenu aan de linkerkant op ‘Advertenties en extensies’ en daarna op ‘Extensies’. 
  2. Ga helemaal onderaan naar ‘Geautomatiseerde extensies’.
  3. Klik bij de drie bolletjes (meer) rechtsboven ‘Geavanceerde instellingen’.
  4. Klik op ‘Dynamische afbeeldingsextensies’.  
  5. Selecteer aan en bevestig dat je alle wettelijke rechten op de afbeelding bezit en dat je toestemming hebt de afbeelding met Google te delen. 
  6. Klik op ‘Opslaan’ en Google gaat nu automatisch aan de slag. 
Dynamische afbeeldingextensies

Voordelen van image extensies

Beeldextensies brengen een aantal voordelen met zich mee:

  • Door de afbeelding zal de advertentie extra opvallen.
  • Hierdoor wordt de kans groter dat men op je advertentie klikt.
  • Je geeft extra (visuele) informatie over het product of de dienst.
  • Hierdoor trek je meer relevante bezoekers aan.
  • Door meer kliks krijg je meer bezoekers op je website (en uiteindelijk meer conversies).

Tip: omdat beeldextensies nog relatief nieuw zijn, zullen nog niet alle adverteerders dit type extensie inzetten. Zorg dat jij er nu alvast mee aan de slag gaat, zodat je je kunt onderscheiden van je concurrenten!

Zijn ze nog niet beschikbaar in je account? Dan kunnen ze elk moment komen. Check daarom regelmatig je extensies. 

Tip: wil je zo relevant mogelijk zijn voor de zoeker? Stel ze dan in op advertentiegroep niveau zodat de afbeeldingen aansluiten op je zoekwoorden. Gebruik zowel vierkante als liggende afbeeldingen. De vierkante afbeelding is het belangrijkste formaat. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BLACK FRIDAY ACTIE200,- korting op de SEA Academy met kortingscode BLACKFRIDAYKORTING

Alleen vandaag geldig! Vul kortingscode BLACKFRIDAYKORTING in en krijg €200,- korting op het groeps- of VIP-programma van de SEA academy.

De SEA academy is de meest praktijkgerichte Google Ads leeromgeving die er bestaat. Je krijgt een jaar lang onbeperkt toegang krijgt tot de community en alle cursussen (inmiddels meer dan 140 video's). Ook kun je een jaar lang vragen stellen en krijg je support en begeleiding.