Black Friday staat weer voor de deur; voor veel bedrijven een van de drukste dagen van het jaar. Daarom is het nu de tijd om je Google Ads campagnes te optimaliseren voor Black Friday. In dit blog geven we je tips wat je kunt doen om je voor te bereiden, zodat je jouw omzet flink kunt boosten met Black Friday!
Google Ads componenten met Black Friday
Componenten (voorheen: extensies) in Google Ads zijn ervoor bedoeld om jouw advertenties uit te breiden met aanvullende informatie, waardoor deze nog meer opvallen. Veelgebruikte componenten om Black Friday onder de aandacht te brengen zijn in ieder geval: promoties en sitelinks.
Volg onderstaande stappen om componenten in te zetten:
- Log in bij jouw Google Ads account
- Klik op ‘Advertenties en componenten’ Klik op ‘Items’
- Klik op de + en voeg het gewenste component toe
Black Friday promoties
Met een promotiecomponent kan je in jouw advertenties extra nadruk leggen op aanbiedingen rondom Black Friday. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een promotie voor Black Friday.

Black Friday sitelinks
Sitelinks zijn extra linkjes die getoond worden onder een advertentie in de zoekresultaten. Tip: maak voor Black Friday een of meerdere speciale sitelinks die verwijzen naar je aanbieding en voeg die toe aan je bestaande campagnes. In de afbeelding hieronder zie je hoe je deze kunt toevoegen:

Seizoensgebonden aanpassingen met Black Friday
Als je gebruikmaakt van automatische biedstrategieën, wordt er al rekening gehouden met pieken rond de feestdagen. Echter, er wordt geen rekening gehouden met acties die specifiek voor jouw bedrijf gelden. Denk aan:
- Uitverkoop acties
- Evenementen
- Eendaagse aanbiedingen
- Etc.
Verwacht je dat jouw conversiepercentage aanzienlijk wijzigt door zo’n actie? Dan kun je jouw biedstrategie als het ware op de hoogte stellen van jouw actie, zodat deze hier rekening mee kan houden.
Dat doe je bij ‘Tools en Instellingen’ > ‘Gedeelde Bibliotheek’ > ‘Biedstrategieën’ > ‘Geavanceerde besturingselementen’ > ‘Seizoensgebonden aanpassingen’.
Seizoensgebonden aanpassingen zijn ideaal voor korte acties van één tot zeven dagen. Ze werken niet goed als je ze voor langere perioden gebruikt (meer dan veertien dagen per keer).


Schrijf nieuwe advertentieteksten voor Black Friday
Maak nieuwe Black Friday advertenties en onderbreek tijdelijk je oude advertenties. Deze oude advertenties kan je dan weer aanzetten wanneer Black Friday achter de rug is.
Zorg dat ‘Black Friday’ terugkomt in je advertentieteksten en speel in op behoeften zoals snelle levertijden en gratis verzending (mits van toepassing natuurlijk). Dit zal namelijk zorgen voor een hogere CTR (Click Through Rate).
Bijvoorbeeld:
- Gratis Levering
- Gratis Verzending
- Nu Gratis Geleverd
- Black Friday Sale
- 15% Korting | Black Friday
- Etc.
Een extra tip voor responsieve zoekadvertenties met Black Friday: zorg dat het zoekwoord altijd in kop 1 (vastgezet) staat en laat de Black Friday korting (vastgezet) terugkomen in kop 2. Zo zien de zoekers direct dat er korting op het product/dienst zit waar zij naar opzoek zijn.

Maak speciale display ads voor Black Friday
Google Display advertenties zijn perfect om sfeer en/of bepaalde acties over te brengen, omdat ze gebruikmaken van beelden. Gebruik opvallende visuals voor Black Friday, zodat mensen visueel geprikkeld worden.
Hierdoor val je extra op en het verhoogt de CTR (Click Through Rate). Display advertenties worden ook vaak ingezet voor remarketing.
Onderstaande advertenties zijn speciaal gemaakt voor Black Friday:


Gratis Google Ads handleiding voor de feestdagen
Wil je meer leren over hoe je Google Ads succesvol in kunt zetten tijdens de feestdagen? Vraag dan het gratis e-book aan en ontvang maar liefst 24 pagina’s aan praktische tips en informatie.
0 reacties