Heb je jouw campagnes in Google Ads al een tijdje lopen? Dan is het van belang om je campagnes te optimaliseren. Een SEA optimalisatie tip: bekijk of het relevant is om bodaanpassingen in te stellen. Wat zijn bodaanpassingen precies? En hoe kan ik deze instellen? In dit artikel beantwoord ik deze en meer vragen over bodaanpassingen.
Wat zijn bodaanpassingen?
Met bodaanpassingen kun je jouw biedingen op zoekwoorden verhogen of verlagen op basis van hoe, waar en wanneer mensen zoeken.
Zo heb je meer controle over waar en wanneer jouw advertenties worden weergegeven, waardoor je beter zichtbaar bent voor jouw doelgroep.
Wanneer kan ik er gebruik van maken?
Als je campagnes een tijdje lopen, is het interessant om eens te kijken naar de statistieken die met targeting te maken hebben. Je kunt onder andere de prestaties bekijken per:
- Apparaat
- Leeftijdcategorie
- Geslacht
- Plaats/provincie
- Dag en tijdstip
Zie je grote verschillen in prestaties? Dan is het verstandig om een bodaanpassing in te stellen.
Stel dat jouw doelgroep bijvoorbeeld is: vrouwen in Gelderland met de leeftijd van 35 tot 44 jaar. Met deze doelgroep kun je een bodaanpassing instellen voor geslacht, provincie en leeftijd.
Tip: als je bodaanpassingen instelt, doe dit dan fasegewijs en nooit voor alle targeting opties tegelijk. Probeer eerst te bekijken wat het doet met de resultaten en houd daarbij de kosten per conversie scherp in de gaten.
Hoe werken bodaanpassingen?
Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met bodaanpassingen, is het van belang om te weten hoe het precies werkt. Ik leg het graag aan je uit aan de hand van een voorbeeld. Stel dat het conversiepercentage op mobiele telefoons hoger is dan op computers. Dan kun je een bodaanpassing instellen om meer verkeer (en dus conversies) via je mobiele telefoon te verkrijgen. Kijk hierbij goed naar de huidige kosten per conversie.
Is er nog ruimte in je kosten per conversie? Dan kun je de CPC-biedingen voor mobiele telefoons bijvoorbeeld 20-30% verhogen. Is er geen ruimte in de kosten per conversie? Verhoog dan niet je biedingen op mobiele telefoons maar verlaag de biedingen op computers met bijvoorbeeld -20-30%.
Houd er rekening mee dat een bodaanpassing bovenop een eventuele andere bodaanpassing komt. Stel je hebt voor vrouwen een bodaanpassing van +10% ingesteld en voor mobiele telefoons +20% en je CPC bod is €1,- dan wordt je nieuwe bod €1,31 (€1 +10% = €1,10 +20% = €1,31).
Instellen van bodaanpassingen
Yes! Je kan nu aan de slag met het instellen van bodaanpassingen. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien van hoe een geografische bodaanpassing gemaakt kan worden. Volg hiervoor de volgende stappen:
- Ga naar locaties.
- Kies voor targeting.
- Selecteer de provincie waarop jij een bodaanpassing op zou willen doen.
- Klik op bewerken.
- Klik op bodaanpassing wijzigen.
- Kies uit verhogen of verlagen.
- Vul het gewenste percentage in.
- Klik op toepassen.

Bij een demografische bodaanpassing, zoals leeftijd en/of geslacht, klik dan om demografie en volg dezelfde stappen. Bij een demografische bodaanpassing, zoals leeftijd en/of geslacht, klik dan om demografie en volg dezelfde stappen.
Daarnaast kan je ook kiezen voor apparaat en dag en tijdstip bodaanpassingen. In de afbeelding hieronder is te zien waar je deze kunt vinden. Voor dag en tijdstip, klik eerst op advertentieplanning. Volg daarna dezelfde stappen die hierboven zijn vernoemd.

Tot slot is het interessant om doelgroepen toe te voegen aan je campagnes. Als je ziet dat bepaalde doelgroepen goed presteren, kun je hier eveneens een bodaanpassing voor instellen.
Meer Google Ads optimalisatie tips?
Wil je naast deze tips meer leren over Google Ads? Meld je dan aan voor mijn Google Ads cursus en ik leer je hoe je van A tot Z succesvolle Google Ads campagnes opzet en optimaliseert.
0 reacties