Gemiddelde positie Google Ads verdwijnt

Bye bye gemiddelde positie

24-09-2019 | Blog, SEA Tips

Per 30-9 verdwijnt de statistiek ‘gemiddelde positie’

In februari werd het grote nieuws al aangekondigd maar vanaf 30 september moeten we er toch echt aan geloven. Google vertoont niet langer de gemiddelde positie als statistiek. Enorm balen, want dit was één van de meest gebruikte statistieken bij het optimaliseren van de campagnes.

Wat is de gemiddelde positie?

Gemiddelde positie Google Ads

De gemiddelde positie is een statistiek binnen Google Ads, die aantoont op welke positie een advertentie gemiddeld heeft gestaan in Google. Positie 1 is hierbij het hoogst. Dat betekent dat de advertentie bijna altijd helemaal bovenaan in de zoekresultaten staat. Hoe hoger de gemiddelde positie, hoe hoger de CTR (het doorklikpercentage).

Wat is het alternatief?

Google geeft aan dat de vertoningspercentages voor toppositie en absolute toppositie een duidelijker beeld geven van waar de advertenties worden weergegeven op de zoekpagina’s. Deze nieuwe statistieken moeten we voortaan gebruiken om de advertenties te optimaliseren.

In de afbeelding hieronder is te zien hoe de statistieken verton.% (absolute toppositie) en verton.% (toppositie) zich verhouden in Google Ads. Ze geven inzicht in de positie van de advertenties op de zoekresultatenpagina. 

Vertoningspercentage voor toppositie en absolute toppositie in Google Ads.

Vertoningspercentage voor de absolute toppositie

De absolute toppositie is de advertentie die als eerste wordt weergegeven boven de organische zoekresultaten. Dit is de dus hoogste plek (positie 1) voor een advertentie. Het vertoningspercentage voor de absolute toppositie geeft het percentage aan dat de advertentie helemaal bovenaan is vertoond. Stel dat dit percentage 20% is, dan betekent het dat van de 100 keer dat jouw advertentie vertoond is, deze 20 keer op positie 1 is vertoond.

Vertoningspercentage voor toppositie

Google omschrijft een toppositie als een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten. Stel dat er drie advertenties zichtbaar zijn boven de organische zoekresulaten, dan hebben alledrie deze advertenties een toppositie. Het vertoningspercentage voor toppositie is het percentage advertentievertoningen dat op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

In het voorbeeld hieronder zie je dat het zoekwoord ‘aquatrainer paard’ van de 100 keer dat het vertoond is, gemiddeld 96,67 keer op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten is weergegeven en 79,93 keer helemaal bovenaan op positie 1.

Google-Ads-positie-statistieken

Samengevat

Aan de hand van de statistieken ‘Vertoningspercentage voor absolute toppositie in het zoeknetwerk’ (Abs. top-VP zoeknetwerk) en ‘Vertoningspercentage voor toppositie in het zoeknetwerk’ (VP voor toppositie in zoeknetwerk) kun je bepalen of je advertenties een toppositie (boven de organische zoekresultaten) of de absolute toppositie (de allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten) op de zoekresultatenpagina’s kunnen bereiken.

In tegenstelling tot de oude statistiek ‘gemiddelde positie’ geven deze nieuwe statistieken niet de volgorde van de advertenties weer in vergelijking met andere advertenties, maar de daadwerkelijke positie van de advertenties op de zoekresultatenpagina’s.

Google is van mening dat deze statistieken een verbetering geven. Toch zal het voor velen nog even wennen zijn. Probeer deze statistieken nu al weer te geven als je de advertenties optimaliseert, mocht je dit nog niet doen. Dan krijg je er alvast wat feeling mee. De nieuwe statistieken geven duidelijk inzicht hoe vaak advertenties bovenaan de pagina worden weergegeven en waar ze precies staan. Zo weet je precies waar je moet bijsturen.

Meer leren over Google Ads?

Wil je meer leren over Google Ads? Meld je dan aan voor mijn Google Ads cursus of word gratis lid van de Facebook groep SEA Nederland.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *