Google Ads express omzetten naar expert

Google Ads (AdWords) Express omzetten naar een Expert account

01-07-2020 | Blog, SEA Tips

Als je een nieuw Google Ads account aanmaakt, is de kans groot dat je per ongeluk een AdWords Express account aanmaakt. Google ‘pusht’ namelijk de Express omgeving, een versimpelde versie van Google Ads. Bij het aanmaken van een advertentie account moet je goed opletten dat je klikt op de kleine blauwe lettertjes onderaan ‘overschakelen naar expertmodus’. Vaak wordt dit over het hoofd gezien en dan maakt Google automatisch een Express account aan. In dit artikel leer je hoe je een Google Ads Express account kunt omzetten naar een Expert account.

Google Ads Express account overschakelen naar expertmodus
Als je klikt op de kleine blauwe lettertjes maakt Google een Expert account aan.

Waarom overschakelen van Google Ads Express naar Expert?

Google Ads Express is zo beperkt in mogelijkheden, dat het gebruik sterk af te raden is als je serieus aan de slag wilt met met adverteren in Google. Binnen de Google Ads Express omgeving is alles volledig geautomatiseerd, waarbij Google zelf de campagnes maakt en optimaliseert. Je hebt nauwelijks invloed op je zoekwoorden, advertentieteksten, biedingen en meer. Door te switchen naar een Expert account, heb je veel meer mogelijkheden om je campagnes te sturen en te optimaliseren.

Het verschil tussen AdWords Express en een normaal Expert account

Het woord ‘Express’ betekent hier letterlijk: snel. Met een Express account kun je supersnel en eenvoudig nieuwe campagnes maken. Dat klinkt heel aantrekkelijk, maar dat is het niet altijd.

De verschillen op een rijtje:

  • Met een Express account kun je alleen lokaal adverteren (binnen een straal van 65 km vanaf je bedrijfslocatie).
  • Met een Expres account stelt Google zelf de zoekwoorden en de biedingen in. Je campagne bijsturen is nauwelijks mogelijk, waardoor je misschien op de verkeerde zoekwoorden adverteert.
  • Je kunt bij een Express account geen irrelevante zoekwoorden uitsluiten. Als jij banken verkoopt, wil je niet gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar een bank voor hun hypotheek. Omdat je betaalt per klik, wil je natuurlijk alleen voor relevante kliks betalen.

Kortom, een Express account lijkt misschien aantrekkelijk maar de mogelijkheden zijn zeer beperkt. Een Expert account daarentegen vergt wat meer tijd en inzet, maar daar zijn de resultaten dan ook naar! Jij bepaalt de zoekwoorden, schrijft de advertentieteksten en stuurt bij waar nodig. Je kunt campagnes op maat maken en je hebt zelf de touwtjes in handen om ze te optimaliseren.

Hoe kun je controleren wat voor account je hebt?

Je kunt vrij eenvoudig controleren wat voor account je hebt. Als je bent ingelogd in Google Ads, ga je rechtsboven naar ‘Instellingen’. Als je de tekst ‘Overschakelen naar expertmodus‘ ziet staan, dan heb je een Express account op dit moment. Als je de tekst ‘Overschakelen naar expertmodus‘ NIET ziet staan, dan zit je al in de expertmodus en dus goed.

AdWords Express of normaal Ads account controle

Mensen die het online adverteren serieus aan willen pakken, kiezen over het algemeen voor een Google Ads Expert account. Dat raad ik jou ook aan. Hiermee hou je zelf de regie en ben jij de expert.

Mocht je per ongeluk een Express account hebben aangemaakt, dan kun je deze omzetten naar een normaal account via deze stappen:

Ga naar instellingen en klik op “overschakelen naar expert modus”. 

awords express omzetten zonder hulp van Google

Klik daarna nog een keer op “overschakelen naar expert modus” om te bevestigen.

overschakelen naar expertmodus google ads

Aan de slag met Google Ads

Tja, het is allemaal een beetje omslachtig, maar het is nu eenmaal niet anders. Als je eenmaal om bent naar het Google Ads Expert account ben je blij dat je het gedaan hebt. De mogelijkheden om de perfecte campagnes op te zetten zijn nu eindeloos!

Lukt omzetten niet? Neem dan even contact met mij op. Ik help je graag verder.

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *