Werkzaamheden uitbesteden betekent erop kunnen vertrouwen dat die partij ook daadwerkelijk voor je werkt. Maar is dit altijd zo? Helaas blijkt het in de praktijk nog wel eens mis te gaan. Wist je dat je heel eenvoudig kunt zien hoeveel en welke wijzigingen er in jouw Google Ads account zijn gemaakt? In dit artikel vertellen we er meer over.
Een praktijkvoorbeeld
Onlangs gaf ik een Google Ads training aan een cursist. Hij wilde meer leren over Google Ads, omdat hij zelf meer controle en inzage wil hebben in zijn cijfers.
Maandelijks geeft hij 3.000 euro uit aan Google Ads en vertrouwde daarbij tot voor kort volledig op het externe bureau dat hij inhuurt om zijn campagnes te beheren.
Steeds werd hem gezegd dat zijn advertenties het goed doen, maar zijn bankrekening liet iets anders zien; vooral kosten en weinig opbrengsten.
Tijdens een training kijk ik vaak mee in de accounts van cursisten. Dat wilde ik ook bij hem doen, maar we kwamen erachter dat het marketingbureau hem alleen toegang had verleend tot zijn facturatiegegevens.
Dat MEEN je niet! Hij kon niet eens bij zijn eigen Google Ads campagnes!
Maar we lieten ons niet uit het veld slaan en hadden een ander plan. De beste man kreeg namelijk ook rapportages van het bureau. Dus die pakten we erbij.
Het bleek een rapportage van maar liefst 10 pagina’s, met allemaal data waar hij helemaal niets van snapte.
En dat gebeurt dus heel vaak..
Ondernemers worden overbluft met allerlei ingewikkelde termen waar ze niets van snappen. Dus dan nemen ze maar aan dat het goed zit als dat gezegd wordt.
Maar daar moet je dus nooit vanuit gaan.
Tijdens de training vertelde ik hem wat alle cijfers betekenen en kreeg hij voor het eerst écht inzage zijn gegevens. Want uitleg had hij nooit gehad.
Logisch, want eigenlijk stond er heel veel in die mega rapportage behalve die ENE belangrijke vraag: wat heeft het gekost en wat heeft het opgeleverd aan omzet?
Best bizar hoe dit soort dingen lopen. Dit is in elk geval niet hoe het hoort.
Gelukkig zijn er ook veel goede online marketingbureaus.
Twijfel je of jouw bureau goed werk verricht? Neem dan geen genoegen met een rapportage waar je niets van snapt maar vraag echt door.
Hoe vaak wordt er aan mijn campagnes gewerkt?
Dit controleer je met de Google Ads wijzigingsgeschiedenis.
Door onderstaand stappenplan te volgen kun je zien hoe vaak er aan je campagnes gewerkt wordt. Altijd handig om te weten toch?
- Ga naar de wijzigingsgeschiedenis in het dashboard van Google Ads.

2. Bekijk de wijzigingen in de wijzigingsgeschiedenis. In het voorbeeld hieronder zijn er erg weinig wijzigingen gedaan over de afgelopen 30 dagen. 😉

Wil jij snappen waar Google Ads over gaat, zodat je een goede gesprekspartner bent voor partijen waar je mee samenwerkt? Dan heb ik iets leuks voor je.
In november organiseer ik twee Google trainingen. Voor meer info en aanmelden zie Google cursus.
Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
0 reacties