Het (zoek)gedrag van consumenten blijft veranderen. Zo waren in 2020 de zoekopdrachten ‘coronavirus’, ‘RIVM’ en ‘verkiezingen Amerika’ trending in Nederland. In 2019 waren dit nog zoekopdrachten als ‘Ajax’, ‘WK Voetbal Vrouwen’ en ‘Notre Dam’.
Google Ads wil je graag op de hoogte houden van deze en meer trends. Daarom hebben zij de pagina ‘Inzichten’ (betà) uitgerold. Vanaf april 2021 is deze pagina beschikbaar voor alle Google Ads adverteerders wereldwijd.
Pagina Inzichten in Google Ads
Op de pagina Inzichten kan je opkomende trends bekijken op basis van de branche van jouw bedrijf. Stel je bedrijf verkoopt fotografiecursussen, dan kan je op de pagina Inzichten zien dat de vraag naar fotografie- en videolessen toeneemt. Je zou dan kunnen overwegen om bijvoorbeeld online fotografie cursussen aan te bieden en hier campagnes voor op te zetten.


Trendgegevens bekijken
Wanneer je klikt op ‘trendgegevens bekijken’ kan je dieper ingaan op elke trend en inzicht krijgen in verschillende zoekopdrachten. Zo zie je op de afbeelding hieronder dat de zoekinteresse naar ‘hittebestendige handschoenen’ het afgelopen jaar is toegenomen met meer dan 1000%.

Daarnaast bevat de pagina ook aanbevelingen voor bijvoorbeeld zoekwoorden, budget en biedingen. In de afbeeldingen hieronder zie je een aantal aanbevelingen van Google.


Let op: het advies is om altijd goed naar deze aanbevelingen te kijken, voordat je ze doorvoert. Niet alle aanbevelingen zijn altijd verstandig om door te voeren. Soms komt Google namelijk met vreemde suggesties zoals zoekwoorden die niet passen bij jouw advertentiestrategie.
Maak naast de pagina Inzichten ook gebruik van de Google Ads Zoekwoordplanner voor zoekwoordideeën die zijn gebaseerd op de trends.
Tip: wil je nog meer inzichten in trends binnen Google? Bekijk dan de website Google Trends.
Wil jij als eerste op de hoogte zijn van alle Google Ads updates? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
0 reacties