Terugblik 2019 – het was een duur jaar

07-01-2020 | Blog

Maar wat ben ik gegroeid!

Het jaar 2019 is voorbij. Tijd om terug te blikken wat er zoal gedaan en bereikt is. Als ik afgelopen jaar moet samenvatten in één zin is deze als volgt: ‘Het is een jaar van investeren geweest’. Een jaar van investeren in mijzelf, mijn bedrijf en mijn nieuwe kantoor.

Uurtje factuurtje is zó 2019..

Al heel lang loop ik tegen mijn eigen urenplafond aan. Ik wil doorgroeien met mijn bedrijf, maar ben gelimiteerd door de beperkte uren die ik heb. Naast alle klanturen heb je ook nog te maken met de administratie, mailtjes, telefoontjes, etc. Voor je het weet is de dag voorbij en heb je nog maar de helft gedaan van wat er op de planning stond.

Begin dit jaar heb ik daarom de hulp ingeschakeld van twee afzonderlijke coaches. Zij openden mijn ogen door te laten zien dat het ook anders kan. In plaats van IN je bedrijf te werken heb ik geleerd dat je ook AAN je bedrijf kunt werken.

De belangrijkste les die ik geleerd heb, is dat het allemaal gaat om het leveren van waarde. Uurtje factuurtje is niet meer van deze tijd. Immers, het gaat niet om de tijd die je erin stopt maar om de resultaten die je behaalt voor de klant.

Duur jaar achter de rug

Een bedrijfsvoering omgooien kost tijd. In 2019 heb ik besloten dat ik cursussen wilde gaan geven over mijn grote passie, zoekmachine marketing. Ik ben minder uren voor klanten gaan werken, zodat ik meer tijd had om dit nieuwe project van de grond te krijgen.

Halverwege het jaar kwam er iets onverwachts op mijn pad; een prachtig groot kantoor van 100m2. Of ik dit wilde huren. En nee, niet de helft maar het hele pand. Wauw! Maar het was aan de andere kant wel een flinke investering. Zo’n groot kantoor inrichten met belettering op de gevel is aardig prijzig. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

CaseMarketing kantoor in Boven-Leeuwen met Suzan van Heck
Hier sta ik apetrots voor mijn nieuwe kantoor.

Cursus Hoger in Google

Omdat mijn nieuwe kantoor zo groot is, heb ik de ene helft ingericht als cursusruimte en de andere helft als kantoor. Afgelopen jaar heb ik al twee beginnerscursussen gegeven aan ondernemers die hoger in Google willen komen met hun website. De cursisten waren erg enthousiast na afloop, wat terug te lezen is in de reviews.

CaseMarketing Google training ervaring

Maandag 27 januari wordt de Google cursus voor de derde keer gegeven. Wil je aansluiten? Er is nog plek.

Mijn investeringen in 2019

Soms moet je een stapje terug, om vervolgens weer 10 stappen vooruit te kunnen. Afgelopen jaar heb ik veel geïnvesteerd in kennis en ontwikkeling op het gebied van social selling, e-mailmarketing en funnels. Dit alles wil ik namelijk gaan inzetten voor mijn nieuwe dienst, trainingen.

Dit alles naast de Google Ads examens die ik als Google partner jaarlijks moet afleggen en niet te vergeten alle nieuwe updates binnen Google Ads.

Naast de coaches en die ik eerder noemde, heb ik o.a. de volgende investeringen gedaan:

Vernieuwde huisstijl en logo

Logo van roze naar oranje

Roze =oude logo / Oranje = nieuwe logo

Het logo van CaseMarketing heeft een nieuwe, frisse kleur gekregen. Het roze heeft plaatsgemaakt voor oranje. Ik vind het een energieke kleur die helemaal bij mij past en het is ook een meer volwassen kleur.

Nieuwe website van CaseMarketing

Twee nieuwe websites

De website van CaseMarketing is helemaal vernieuwd. Daarnaast is er een tweede website gebouwd, een online academy voor mijn cursussen. Deze online academy gaat in 2020 open.

Cursus conversie optimalisatie

Deze cursus gaat over de kunst van online verleiding, waardoor je meer leads, klanten en omzet uit je website haalt. Ik heb nog geen tijd gehad om deze cursus af te ronden en dit staat in 2020 zeker op de planning.

Boeken

Boek vind ik leuk van Anne Raaymakers over Facebookmarketing

Elke jaar koop ik wel een aantal boeken die me interessant lijken. In 2019 waren dit de boeken ‘Vind ik Leuk’, ‘Doe mij maar klanten’ en ‘Meer verdienen met je webshop’. Deze boeken gaan over Facebook marketing, e-mailmarketing en SEO voor webshops.

Congressen

Social Media Ondernemer congres

Ik ben afgelopen jaar naar het grootste online marketing seminar van Nederland geweest (van IMU) en naar het congres ‘Social Media Ondernemer’. Hier werden o.a. kennis en inspiratie maar ook ideeën, succesverhalen en valkuilen van ondernemers gedeeld.

Online cursussen

Ik heb afgelopen jaar veel webinars en online cursussen gevolgd. Een hele interessante cursus, waar ik nog steeds mee bezig ben is de ‘Verkoopmachine Academy’ van Rachelle Blok. In deze online academy leer je alles over e-mailmarketing en het bouwen van funnels.

CaseMarketing nieuwsbrief

Ik ben gestart met een nieuwsbrief en heb hier de software Active Campaign voor aangeschaft. Na jaren met Mailchimp gewerkt te hebben moet ik zeggen dat ik spijt heb dat ik Active Campaign niet eerder ontdekt heb. Dit is echt zo’n fijn nieuwsbriefprogramma!

SEO en SEA tools

Als Google Ads specialist heb ik niet de ambitie om de grootste te zijn, maar ik wil wel de beste zijn en door blijven ontwikkelen binnen mijn vakgebied. Ik ben daarom het afgelopen jaar meer gaan werken met tools, die mij ondersteunen bij het optimaliseren van de Google campagnes. De kosten voor tools zijn in 2019 dan ook behoorlijk toegenomen binnen mijn bedrijf, maar ze zijn hun investering zeker waard geweest. In 2020 zal ik nog een aantal nieuwe tools gaan testen. Daarover later meer.

Plannen voor 2020

Voor klanten die aan mij Google Ads uitbesteden, zal ik ook blijven werken in 2020. Daarnaast hoop ik mijn nieuwe Google Ads cursus in de markt te zetten.

Voor de trainingen en cursussen zal het jaar 2020 vooral een spreekwoordelijk jaar van zaaien worden. De online academy gaat dit jaar live.

Ik wil alle kennis die ik afgelopen jaar heb opgebouwd over e-learning, social media en nieuwsbrieven in de praktijk gaan toepassen. Als het allemaal aanslaat kan ik in 2021 hopelijk gaan oogsten. Uiteraard zet ik ook Google campagnes in bij dit hele plan.

Tot slot

Als ondernemer is het belangrijk om te blijven investeren in jezelf en de groei van jouw bedrijf. Het klopt dat je eerst moet investeren om door te kunnen ontwikkelen. Maar als het goed is, verdient zich dit dubbel en dwars terug.

Mijn investeringen in 2019 heb ik nog lang niet terugverdiend. Dat kan ook niet en hoeft ook niet. Ik weet namelijk dat het goedkomt.

Belangrijk is om goede keuzes te maken WAARIN je investeert. Volg je gevoel. Trap niet in de mooie praatjes van bedrijven die gouden bergen beloven.

Vind je het fijn om een keer te sparren over jouw Google campagnes? Vraag dan een gratis strategiesessie aan.

Wil je meer van mij lezen? Tips ontvangen over Google? Schrijf je in voor de nieuwbrief.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, voor interessante online marketing tips en om op de hoogte te blijven van de activiteiten van CaseMarketing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *