Google Ads heeft aangekondigd dat zij een belangrijke wijziging gaan doorvoeren in de manier waarop display-campagnes worden gebouwd. Standaard display-campagnes en slimme display-campagnes worden in de toekomst samengevoegd tot één campagnetype. Op deze manier wil Google de gebruikerservaring vereenvoudigen. Wat deze wijziging precies inhoudt lees je in dit artikel.
Wat is display advertising?
Allereerst is het handig om te weten wat display advertising precies is. Display is naast Search & Shopping een kanaal van Google Ads. Met display-advertenties kan je potentiële klanten bereiken die niet actief zoeken naar jouw product. Dit draagt weer bij aan de naamsbekendheid. Ook wordt display vaak geassocieerd met remarketing, waarbij banners worden getoond aan mensen die een specifiek onderdeel van jouw website hebben bezocht.
Hieronder een paar voorbeelden van display-advertenties:


Er zijn twee verschillende type display-campagnes: slimme en standaard. Met de update wordt dit dus teruggebracht naar slechts één type display-campagne. Hieronder leggen we aan je uit wat de verschillen zijn.
Slimme display-campagnes vs standaard display-campagnes
Slimme display-campagnes
Met slimme display-campagnes zet je op een snelle en eenvoudige manier een goed presterende display-campagne op. Maar de echte kracht zit hem in de machine learning van Google op basis van conversies. Je vult zelf een aantal standaard elementen in zoals koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en een logo. Daarna gaat Google aan de slag met combineren van deze elementen om een variant te creëren die voor jou de meeste conversies oplevert.
Het grote verschil met standaard display-campagnes is dat Google een aantal taken van je overneemt. Het targeten, bieden en het maken van een advertentie is stukken eenvoudiger.
Let wel op: dit campagnetype is gericht op een specifieke hoeveelheid aan conversies en is daarom niet geschikt voor ieder Google Ads account. Om gebruik te kunnen maken van een slimme display-campagne moet je minimaal 50 display conversies of 100 conversies in de zoekcampagnes hebben in de afgelopen 30 dagen. Heb je minder conversies in de afgelopen 30 dagen? Dan is het advies om geen slimme maar een standaard display-campagne in te zetten.
Standaard display-campagnes
Bij een standaard display-campagne heb je alles zelf in de hand: de targeting, biedingen en de weergave van de advertentie.
Over de update display-campagnes
- In de nieuwe situatie kan je één display-campagne maken die zowel standaard als slimme display kenmerken bevat. Targetinguitbreiding bij standaard display-campagnes en geautomatiseerde targeting bij slimme display-campagnes worden nu samengevoegd als geoptimaliseerde targeting.
- Google introduceert geoptimaliseerde targeting om te helpen bij het vinden van nieuwe en relevante doelgroepsegmenten die conversies opleveren. Geoptimaliseerde targeting gebruikt meer signalen dan bij targetinguitbreiding, maar het is ook mogelijk om zelf doelgroepsignalen toe te voegen.
- Net als bij standaard display-campagnes kan je targetingsignalen en uitsluitingen aan je campagnes toevoegen waardoor je controle en transparantie behoudt. Daarnaast kan je de functie ‘doelgroepinzichten’ gebruiken om te analyseren welke doelgroepen converteren en welke niet.
Hoe kan je jezelf voorbereiden op deze update?
Eigenlijk hoef je op het moment nog niets te doen. Je kunt je actieve display-campagnes (slimme en/of standaard) gewoon blijven gebruiken en ook nog bewerken. Google geeft hierover meer informatie zodra de nieuwe functie voor display-campagnes uitgerold is bij meer adverteerders.
0 reacties