call tracking

Wat is call tracking en wat zijn de voordelen?

09-03-2021 | Blog, Call Tracking

Meten is weten! Dat geldt ook voor de telefoontjes die je als bedrijf krijgt. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 70% van alle conversies telefonisch plaatsvindt. Het is belangrijk om ook deze telefonische conversies te meten. Maar hoe meet je dit? Het antwoord: call tracking. In dit artikel leg ik aan je uit wat het precies is, wat de voordelen zijn en voor wie het geschikt is.

Wat is call tracking?

Met call tracking meet je alle telefonische conversies, zodat jij ziet waar de telefoontjes vandaan komen. Komen ze bijvoorbeeld via Facebook, Instagram, Google Ads of zelfs via de krant of TV? Door call tracking in te zetten weet je precies wat welk marketingkanaal nou daadwerkelijk oplevert en kan je hier jouw marketingbudget op aanpassen. 

Wat is call tracking en hoe werkt het

Hoe werkt call tracking?

Elk marketingkanaal en iedere bezoeker op je website krijgt een uniek telefoonnummer. Wanneer iemand jou gaat bellen, wordt het unieke telefoonnummer doorgeschakeld naar jouw huidige nummer. Zo merken jij en je klant er niets van, maar vang je wel alle conversie data in Google Analytics. 

Wat zijn de voordelen van call tracking?

Nu je weet wat call tracking precies is, leg ik je graag wat meer uit over de voordelen. 

  • Je baseert je keuzes op 100% van de telefonische conversies

Met call tracking heb je namelijk een geheel overzicht van welk marketingkanaal de meeste (waardevolle) telefoontjes oplevert. Aan de hand van deze data kun je keuzes maken over jouw marketingbudget. Stel je hebt het marketingbudget verdeeld over verschillende kanalen, maar je komt er via call tracking achter dat sommige kanalen amper conversies opleveren. Dan kan je dat budget beter in de andere kanalen investeren.

  • Je weet welke zoekwoorden zorgen voor conversies

Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de zoekwoorden nooit converteert en 20% van de zoekwoorden alleen telefonisch converteert. Door call tracking kan je erachter komen welke zoekwoorden dit zijn en met deze gegevens kun je je Google Ads campagnes optimaliseren. 

  • Sales gesprekken verbeteren

Call tracking kan helpen bij het verbeteren van sales gesprekken. Je kunt gesprekken opnemen voor trainingsdoeleinden. Hierdoor kun je je klantenservice naar een hoger niveau tillen. Ook kun je een waarde koppelen aan elk individueel sales gesprek, zodat je precies weet welk telefoongesprek welke omzet heeft opgeleverd.

  • Klantervaring verbeteren

Call tracking kan helpen bij het verbeteren van de klantervaring, doordat je inzicht krijgt in de exacte tijden en dagen van de inkomende oproepen. Hierdoor weet je ook precies wanneer je oproepen mist. Vervolgens kan je hier de personeelsbezetting op aanpassen. Want niets is zo vervelend als een gemist sales gesprek.

  • A/B-testen

Nog een voordeel is dat je call tracking kunt inzetten voor A/B-testen. Door gebruik te maken van verschillende telefoonnummers op verschillende landingspagina’s, weet je welke het beste converteert. 

  • Offline marketingcampagnes worden ook gemeten

Ik spreek soms ondernemers die hun marketingbudget inzetten op traditionele media zoals de krant, magazines of zelfs de lokale omroep. Echter, weten zij helemaal niet wat dit oplevert. Het kost meestal veel geld en ze hebben geen idee of dit terug wordt verdiend. Met call tracking kun je deze offline kanalen meten, omdat ze een uniek telefoonnummer krijgen. Zo weet je precies hoeveel omzet deze kanalen opleveren en of het de moeite waard is om hierin te blijven investeren.

Voor wie is call tracking geschikt?

Het is algemeen bekend dat telefoontjes een grote rol spelen bij de verkoop van een product of dienst. Voor de meeste bedrijven is call tracking interessant. Echter, krijg je nauwelijks telefoontjes en gaat alles via de mail? Dan zal call tracking weinig toegevoegde waarde hebben. Krijg je regelmatig telefoontjes die leiden tot de verkoop van jouw product of dienst, dan kun je beter nog vandaag dan morgen starten.

Je hoeft geen groot bedrijf te zijn om call tracking in te zetten. Juist veel ZZP’ers en MKB’ers hebben baat bij call tracking, Immers, je kunt je marketingbudget maar één keer uitgeven en dan wil je dat het liefst wel zo efficiënt mogelijk doen. Toch?

Aan de slag met call tracking

Er zijn meerdere partijen die call tracking aanbieden. De bekendste en grootste partij is AdCalls. Zij zijn al 4 jaar op rij verkozen tot de beste Analytics & Optimalisatie software. CaseMarketing is partner van AdCalls en wij hebben het al voor diverse klanten succesvol ingezet. 

Wil je meer weten over de toegevoegde waarde van call tracking? In het call tracking webinar op 12 maart leggen we het graag aan je uit. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *