Biedstrategieën update april 2021

Biedstrategieën doel-ROAS en doel-CPA verdwijnen

16-04-2021 | Blog, Nieuws, SEA Tips

In de loop der jaren heeft Google verschillende automatische biedstrategieën op de markt gebracht. Twee van de oudste van deze biedstrategieën, Target CPA en Target ROAS, zorgen ervoor dat campagnes kunnen worden geoptimaliseerd voor een specifieke kosten per conversie (CPA) of conversiewaarde/kosten (ROAS). Echter heeft Google aangekondigd dat deze twee biedstrategieën in de komende maanden gereorganiseerd gaan worden bij search campagnes. Hoe dit precies zit lees je in dit artikel.  

Update 12 mei 2021: Google heeft bevestigd dat doel-ROAS & doel-CPA niet verdwijnen, maar gegroepeerd worden binnen andere biedstrategieën.

Doel-ROAS en doel-CPA worden samengevoegd bij andere biedstrategieën

Op termijn verdwijnen de biedstrategieën doel-CPA en doel-ROAS als aparte biedstrategieën. De biedstrategieën conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren krijgen er een veld bij, om jouw CPA- en ROAS-doelstellingen toe te voegen. Op die manier wordt het samengevoegd.

Vanaf april 2021 zal Google Ads geleidelijk beginnen met het uitrollen. Sommige Google Ads accounts zullen dan bij de zoekadvertenties de biedstrategieën conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren kunnen instellen met daarin een nieuw veld. In dit nieuwe veld kan je dan ook een doel CPA of ROAS instellen (zie afbeelding hieronder).  

biedstrategieën update april 2021

In de komende maanden zal deze verandering worden uitgerold naar meer accounts.

Wat betekent dit voor mijn huidige Google Ads campagnes?

Doel-CPA en doel-ROAS gaan niet verdwijnen in april, maar zullen wat meer verstopt zitten en dus niet direct zichtbaar zijn in de interface. Adverteerders zullen op het begin nog de keuze krijgen tussen de traditionele doel-CPA/-ROAS biedstrategieën of om gebruik te maken van de nieuwe optionele doel-CPA/ROAS-velden (binnen de biedstrategieën conversies maximaliseren/conversiewaarde maximaliseren).  

Google Ads geeft aan dat adverteerders tijdens deze verandering niet bang hoeven te zijn dat hun biedgedrag of prestaties zullen veranderen. De biedstrategieën zullen op dezelfde manier functioneren als momenteel het geval is.

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van alle Google Ads updates? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *