Biedstrategieën update april 2021

Biedstrategieën doel-ROAS en doel-CPA verdwijnen

16-04-2021 | Blog, Nieuws, SEA Tips

In de loop der jaren heeft Google verschillende automatische biedstrategieën op de markt gebracht. Twee van de oudste van deze biedstrategieën, Target CPA en Target ROAS, zorgen ervoor dat campagnes kunnen worden geoptimaliseerd voor een specifieke kosten per conversie (CPA) of conversiewaarde/kosten (ROAS). Echter heeft Google aangekondigd dat deze twee biedstrategieën in de komende maanden gereorganiseerd gaan worden bij search campagnes. Hoe dit precies zit lees je in dit artikel.  

Doel-ROAS en doel-CPA worden samengevoegd bij andere biedstrategieën

Op termijn verdwijnen de biedstrategieën doel-CPA en doel-ROAS als aparte biedstrategieën. De biedstrategieën conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren krijgen er een veld bij, om jouw CPA- en ROAS-doelstellingen toe te voegen. Op die manier wordt het samengevoegd.

Vanaf april 2021 zal Google Ads geleidelijk beginnen met het uitrollen. Sommige Google Ads accounts zullen dan bij de zoekadvertenties de biedstrategieën conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren kunnen instellen met daarin een nieuw veld. In dit nieuwe veld kan je dan ook een doel CPA of ROAS instellen (zie afbeelding hieronder).  

biedstrategieën update april 2021

In de komende maanden zal deze verandering worden uitgerold naar meer accounts.

Wat betekent dit voor mijn huidige Google Ads campagnes?

Doel-CPA en doel-ROAS zullen niet onmiddellijk verdwijnen in april. Adverteerders zullen eerst de keuze krijgen tussen de traditionele doel-CPA/-ROAS biedstrategieën of om gebruik te maken van de nieuwe optionele doel-CPA/ROAS-velden (binnen de biedstrategieën conversies maximaliseren/conversiewaarde maximaliseren).  

Google Ads geeft aan dat adverteerders tijdens deze verandering niet bang hoeven te zijn dat hun biedgedrag of prestaties zullen veranderen.

Daarnaast heeft Google Ads aangekondigd dat na april adverteerders enkele maanden de tijd zullen krijgen voordat de oude biedstrategieën doel-CPA en doel-ROAS volledig worden vervangen door de nieuwe biedstrategieën. Google Ads Campagnes die in de huidige situatie gebruikmaken van doel-CPA of doel-ROAS moeten in de loop van komende maanden worden overgezet naar de biedstrategieën conversies maximaliseren/conversiewaarde maximaliseren.  

Tip: zorg ervoor dat jouw biedstrategieën zijn afgestemd op je specifieke conversiedoelen. Als je ziet dat jouw campagnes geld kosten en niet de resultaten opleveren die je nodig hebt, is dit het perfecte moment om een wijziging door te gaan voeren!

Google Ads heeft helaas nog geen exacte datums genoemd voor de verdwijning van deze biedstrategieën, maar we verwachten dat er de komende maanden meer nieuws naar buiten zal komen. We zullen de aankondigingen van Google nauwlettend in de gaten houden en dit artikel bijwerken wanneer we meer informatie hebben. 

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van alle Google Ads updates? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *