Biedstrategieën

28-07-2020

Bieden is een belangrijke succesfactor voor adverteren in Google. De biedstrategie die je kiest, heeft direct invloed op de prestaties van je campagnes en de zichtbaarheid van de advertenties. Binnen Google Ads zijn er verschillende biedstrategieën waar je uit kunt kiezen. Afhankelijk van de doelstellingen die je hebt, kan je bepalen welke strategie of strategieën het beste bij jouw campagnes passen. Heb je nog geen marketingdoel vastgesteld? Denk dan na of je jouw advertenties wil richten op het verbeteren van klikken, zichtbaarheid, conversies of opbrengst.

Handmatige CPC-biedingen

Het advies van CaseMarketing is om eerst te starten met handmatig bieden via de biedstrategie Handmatige CPC. Dit is een biedstrategie waarmee je jouw eigen maximumkosten per klik (CPC) voor de advertenties in kunt stellen. Deze biedstrategie werkt anders dan bij automatisch bieden, waarbij de biedingen automatisch worden ingesteld. Stel voor strategie Handmatige CPC eerst een maximum CPC-bod (kosten per klik) in voor de hele advertentiegroep. Ook wel het standaardbod genoemd.

Via de zoekwoordplanner, geeft Google een advies over de hoogte van het CPC-bod.

Zoekwoordplanner Google Ads geeft advies over hoogte CPC-bod

Daarnaast kan je ook biedingen instellen voor ieder individueel zoekwoord. Als je bijvoorbeeld ziet dat bepaalde zoekwoorden een lager gemiddelde CPC hebben dan jouw maximale CPC, kan je de maximale CPC naar beneden bijstellen. In onderstaande afbeelding wordt de maximale CPC vergeleken met de gemiddelde CPC.

Max CPC vergelijken met gemiddelde CPC Google Ads

Tip: bied nooit onder de gemiddelde CPC maar altijd een stukje erboven. Is de gemiddelde CPC bijvoorbeeld €0,44 bied dan €0,50 en niet €0,40. 

Automatische biedstrategieën

Nadat je de handmatige CPC-biedingen hebt geoptimaliseerd en er data is opgebouwd in het account, is het advies om over te stappen op automatisch bieden. Via automatische biedstrategieën worden de biedingen automatisch ingesteld door Google, op basis van de kans dat die advertentie een klik of conversie oplevert. Er bestaan zes verschillende automatische biedstrategieën.

Klikken maximaliseren

De biedstrategie Klikken maximaliseren is erop gericht om zoveel mogelijk klikken te genereren voor je beschikbare budget. 

Tip: als je te weinig dagbudget hebt voor je campagne, is klikken maximaliseren een goede biedstrategie. Zo krijg je een maximum aantal kliks voor je budget. 

Aantal conversies maximaliseren

De biedstrategie Aantal conversies maximaliseren is erop gericht om zoveel mogelijk conversies te genereren voor je beschikbare budget. 

Tip: zet deze biedstrategie pas in nadat er een aantal conversies zijn behaald via je campagnes. Google moet namelijk wel conversiedata hebben, om de campagnes te kunnen optimaliseren. Hoe meer conversies, hoe beter Google kan optimaliseren.

Doel-CPA

Deze biedstrategie is ook gericht op conversies. Met Doel-CPA stel je automatisch biedingen in om meer conversies te krijgen tegen jouw gemiddelde doelkosten per acquisitie. 

Tip: De biedstrategie Doel-CPA werkt het best als er minimaal 30 conversies in de afgelopen 30 dagen zijn geweest.

Doel-ROAS

Met de biedstrategie Doel-ROAS (doelrendement op advertentie-uitgaven) maak je inzichtelijk hoeveel elke geïnvesteerde euro waard is geworden. ROAS staat voor Return On Ad Spent. Deze biedstrategie is gericht op opbrengst. Bijvoorbeeld bij een doel-ROAS van 300%, gaat Google proberen om voor iedere euro klikbudget minimaal drie euro omzet te genereren. Dus idealiter wordt jouw jouw euro dan drie euro waard. Deze biedstrategie is overigens alleen geschikt wanneer je de conversiewaardes bijhoudt. Maar let op: het verkeerd instellen van de ROAS kan desastreuze gevolgen hebben voor de prestaties van je campagne.

Tip: Doel-ROAS werkt het beste als je campagnes hebt die in de afgelopen 45 dagen minstens 20 conversies hebben gegenereerd. De uitzondering hierop zijn campagnes in het zoeknetwerk, die in de afgelopen 30 dagen minimaal 15 conversies hebben gehad. Zet de ROAS nooit te hoog, want anders kan dit ten koste gaan van je prestaties.

Doelvertoningspercentage

De biedstrategie Doelvertoningspercentage is gericht op zichtbaarheid/bekendheid. Kies voor Doelvertoningspercentage als je wilt dat je advertentie op bepaalde plekken op de zoekresultatenpagina wordt weergegeven:

  • Overal op resultatenpagina (dit kan zowel boven als beneden de organische zoekresultaten zijn).
  • Bovenaan resultatenpagina (boven de organische zoekresultaten).
  • Helemaal bovenaan resultatenpagina (ofwel positie 1).

Tip: Hoe hoger jouw advertentie in Google staat, hoe meer deze opvalt en hoe hoger de CTR (Click Throuh Rate). Probeer bij belangrijke zoekwoorden dus altijd minimaal boven de organische zoekresultaten te staan en bij voorkeur helemaal bovenaan. De advertenties onder de organische zoekresultaten vallen minder op maar zijn ook veel goedkoper.

Conversiewaarde maximaliseren

De biedstrategie Conversiewaarde maximaliseren lijkt op Conversies maximaliseren. Echter, het grote verschil is dat Google niet gaat optimaliseren op aantal conversies maar op conversiewaarde. Let op: Deze strategie is alleen geschikt wanneer je de conversiewaardes bijhoudt. 

Tip: Als je conversies hebt die heel erg afwijken qua waarde (bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving of een sale), dan kan conversiewaarde maximaliseren uitkomst bieden. 

Biedstrategie per marketingdoel

In het overzicht hieronder wordt per marketingdoel de geschikte biedstrategie toegelicht. 

Biedstrategieën en marketingdoelen Google Ads

Verbeterde CPC (eCPC)

Verbeterde kosten per klik (enhanced CPC) is gericht op het genereren van meer conversies. Echter, het grote verschil met automatische biedingen is dat je bij Verbeterde CPC de biedingen nog steeds handmatig beheert. Hierdoor hou je zelf meer controle. 

Tip: Verbeterde CPC is alleen mogelijk als er conversies gemeten worden in het account. Indien dit het geval is, is het raadzaam om het vakje bij Help het aantal conversies verhogen met ‘Verbeterde CPC’ aan te vinken zoals in onderstaand voorbeeld.

Handmatige CPC verbeterde CPC

Portfolio biedstrategieën

Je stelt meestal voor elke campagne een eigen biedstrategie in. Echter, het is ook mogelijk om een biedstrategie in te stellen voor meerdere campagnes samen in je Google Ads account. Dat doe je via een zogenoemde Portfoliobiedstrategie. Het voordeel is dat je dan de campagnes kunt groeperen per biedstrategie en dat je dan in één keer de biedstrategie kunt aanpassen voor meerdere campagnes tegelijk. Een ander voordeel is dat de conversiedata van de campagnes gebundeld wordt. Vooral voor kleine campagnes met weinig conversies kan dit interessant zijn.

Tip: Zijn er niet voldoende conversies in één search campagne, maar zijn er wel vergelijkbare campagnes die samen opgeteld 30 conversies hebben behaald in de afgelopen 30 dagen? Dan kun je een portfolio biedstrategie proberen. Maar let op, dit is alleen aan te raden als de verschillende campagnes vergelijkbaar zijn (qua doelstelling) en de kosten per conversie ongeveer hetzelfde zijn.

Portfoliobiedstrategie instellen

Ga naar ‘Tools en instellingen’ > Biedstrategieën >

Vervolgens kun je kiezen uit:

  • Doel-CPA
  • Doel-ROAS
  • Klikken maximaliseren
  • Aantal conversies maximaliseren
  • Conversiewaarde maximaliseren
  • Doelvertoningspercentage
Portfoliobiedstrategieën Google Ads

Tot slot over Google Ads biedstrategieën

Er is geen exacte handleiding welke biedstrategie wanneer moet worden ingezet. Enkel een richtlijn. Uiteindelijk komt het erop neer dat je dingen gaat testen. Zet je een nieuwe biedstrategie in? Noteer dan op welke datum je dit doet en bekijk de resultaten door de periode vanaf de wijziging te vergelijken met de periode daarvoor.