Zoekwoordtypen

26-10-2020

Zoekwoorden zijn de woorden die je zelf toevoegt aan de campagnes. Dus de woorden waarop je wilt adverteren. Dit is iets anders dan de woorden waar mensen daadwerkelijk op zoeken in Google. Deze woorden noemen ze zoektermen

Hoeveel vrijheid Google heeft bij het matchen van zoekwoorden en zoektermen bepaal je met zoekwoordtypen. In theorie zijn er drie* verschillende zoekwoordtypen:

* sinds februari 2021 is het zoekwoord modifier voor breed zoeken (BMM) verdwenen. De ‘phrase’ (zinsdeel) zoekwoorden zullen gebruikt gaan worden als vervanging van de BMM.

Breed zoekwoordtype 

Zoekwoorden die zijn ingesteld op breed zoeken kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die synoniemen, spelfouten, gerelateerde of andere relevante varianten bevatten. Als het brede zoekwoord ‘bloemen kopen’ is, kan het zijn dat iemand die zoekt naar ‘rozen kopen’ de advertentie te zien krijgt.

Zoeken op woordgroep (phrase)

Zoekwoorden in een woordgroep kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die woordgroep bevatten of sterk gelijke varianten ervan, met extra woorden voor of na de woordgroep. Als de woordgroep “bloemen kopen” is, kan deze worden weergegeven bij de zoekterm ‘bloemen kopen in Utrecht’, maar niet bij ‘bloemen op de markt kopen’.

Exact zoekwoordtype

Zoekwoorden die exact zijn ingesteld kunnen alleen worden weergegeven bij zoekopdrachten die exact hetzelfde zijn of varianten die daar heel sterk op lijken. Denk aan grammaticale of spellingsfouten tussen de zoekopdracht en de zoekterm. Als het exacte zoekwoorden [bloemen kopen] is wordt de advertentie alleen weergegeven wanneer iemand zoekt naar ‘bloemen kopen’ of ‘bloemen kopen’ met een kleine spellingsfout. 

Zoekwoordtypen voor zoekwoorden in één overzicht

Zoekwoordtypen
Ontvang 50% korting op mijn nieuwe Google Shopping cursusOm de lancering te vieren, krijg jij een uniek aanbod, om deze cursus met meer dan 50% korting aan te schaffen.

Dit is dé cursus voor iedereen die wil starten met gratis en betaalde vermeldingen in Google Shopping! Je betaalt nu tijdelijk slechts €97,- (in plaats van €197) voor levenslang toegang.