Zoekwoordtypen

26-10-2020

Zoekwoorden zijn de woorden die je zelf toevoegt aan de campagnes. Dus de woorden waarop je wilt adverteren. Dit is iets anders dan de woorden waar mensen daadwerkelijk op zoeken in Google. Deze woorden noemen ze zoektermen

Hoeveel vrijheid Google heeft bij het matchen van zoekwoorden en zoektermen bepaal je met zoekwoordtypen. In theorie zijn er drie* verschillende zoekwoordtypen:

* sinds februari 2021 is het zoekwoord modifier voor breed zoeken (BMM) verdwenen. De ‘phrase’ (zinsdeel) zoekwoorden zullen gebruikt gaan worden als vervanging van de BMM.

Breed zoekwoordtype 

Zoekwoorden die zijn ingesteld op breed zoeken kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die synoniemen, spelfouten, gerelateerde of andere relevante varianten bevatten. Als het brede zoekwoord ‘bloemen kopen’ is, kan het zijn dat iemand die zoekt naar ‘rozen kopen’ de advertentie te zien krijgt.

Zoeken op woordgroep (phrase)

Zoekwoorden in een woordgroep kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die woorden bevatten met dezelfde betekenis als jouw zoekwoord. Als de woordgroep “bloemen kopen” is, kan deze worden weergegeven bij de zoekterm ‘bloemen en vaas kopen’,

Exact zoekwoordtype

Zoekwoorden die exact zijn ingesteld kunnen alleen worden weergegeven bij zoekopdrachten die exact hetzelfde zijn of varianten die daar heel sterk op lijken. Ofwel zoektermen met dezelfde betekenis als jouw Exacte zoekwoord.

Zoekwoordtypen voor zoekwoorden in één overzicht

Zoekwoordtypen