Zoekwoordtypen

11-10-2021

Hoeveel vrijheid Google heeft bij het matchen van zoekwoorden en zoektermen bepaal je met zoekwoordtypen. Voordat je aan de slag gaat met zoekwoordtypen, is het belangrijk om de verschillen te weten tussen zoekwoorden, zoektermen en zoekwoordtypen.

Zoekwoorden: de woorden die je zelf toevoegt aan de campagnes. Dus de woorden waarop je wilt adverteren.

Zoektermen: zoekopdrachten die de zoeker in Google intikt en waar jouw gekozen zoekwoord aan wordt gematched.

Zoekwoordtypen: hoeveel vrijheid je Google geeft bij het matchen van de zoektermen aan de zoekwoorden, bepaal je met zoektypen voor zoekwoorden. In theorie zijn er drie verschillende zoekwoordtypen: breed, woordgroep en exact.

Breed zoekwoordtype 

Zoekwoorden die zijn ingesteld op breed zoeken kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die synoniemen, spelfouten, gerelateerde of andere relevante varianten bevatten. Als het brede zoekwoord ‘bloemen kopen’ is, kan het zijn dat iemand die zoekt naar ‘rozen kopen’ de advertentie te zien krijgt.

In september 2021 heeft Google een update doorgevoerd waardoor de brede zoekwoorden nu relevanter verkeer kunnen binnenhalen dan ooit tevoren. Lees hier meer over de update van Google m.b.t. de matching van (brede) zoekwoorden.

Tip: heb je al ervaring met Google Ads? En werk je met de Hagakure campagnestructuur? Dan is het advies vanuit Google om brede zoekwoorden in te zetten in combinatie met een slimme biedstrategie.

Zoeken op woordgroep (phrase)

Zoekwoorden in een woordgroep kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die woorden bevatten met dezelfde betekenis als jouw zoekwoord. Als de woordgroep “bloemen kopen” is, kan deze worden weergegeven bij de zoekterm ‘bloemen en vaas kopen’,

Tip: wanneer je net begint met Google Ads, is het advies om te starten met slechts één zoekwoordtypen: woordgroep.

Exact zoekwoordtype

Zoekwoorden die exact zijn ingesteld kunnen alleen worden weergegeven bij zoekopdrachten die exact hetzelfde zijn of varianten die daar heel sterk op lijken. Ofwel zoektermen met dezelfde betekenis als jouw exacte zoekwoord.

Zoekwoordtypen voor zoekwoorden in één overzicht

Zoekwoordtypen zonder bmm zoekwoorden
* sinds februari 2021 is het zoekwoord modifier voor breed zoeken (BMM) verdwenen. De ‘phrase’ (zinsdeel) zoekwoorden worden gebruikt als de vervanging van BMM. In dit artikel lees je meer over de update van BMM zoekwoorden.

Hieronder een overzicht van de verschillende zoekwoordtypen vanuit Google:

Zoekwoordtypen bron: Google
Bron: Google

Zoekwoordtypen matchen met zoekwoorden en zoektermen

Het kan voorkomen dat Google niet relevante zoektermen matcht met jouw zoekwoorden en bijbehorende zoekwoordtypen. Dit is vooral van toepassing bij brede zoekwoorden. Check daarom altijd minimaal één keer per week de zoektermen en sluit niet relevante zoektermen uit. Hier lees je meer over het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden.

BLACK FRIDAY ACTIE200,- korting op de SEA Academy met kortingscode BLACKFRIDAYKORTING

Alleen vandaag geldig! Vul kortingscode BLACKFRIDAYKORTING in en krijg €200,- korting op het groeps- of VIP-programma van de SEA academy.

De SEA academy is de meest praktijkgerichte Google Ads leeromgeving die er bestaat. Je krijgt een jaar lang onbeperkt toegang krijgt tot de community en alle cursussen (inmiddels meer dan 140 video's). Ook kun je een jaar lang vragen stellen en krijg je support en begeleiding.