Keyword insertion is een functie van Google Ads waarmee je een advertentie kunt aanpassen aan de zoekopdracht van een zoeker in Google. In het Nederlands betekent dit letterlijk: ‘zoekwoord invoegen’. Oftewel: iemand typt een zoekopdracht in Google en deze tekst komt terug in de advertentietekst.
Een voorbeeld ter verduidelijking: een winkel die kussens verkoopt. Ik heb hiervoor een advertentiegroep die algemene zoekwoorden bevat omtrent kussens, zoals:
- Kussens kopen
- Gebreide kussens
- Mooiste gebreide sierkussens
- Luxe sierkussens
- Etc.
Met keyword insertion kan je gebruikers die zoeken naar ‘kussens’ het woord kussens laten zien, mensen die zoeken naar ‘gebreide kussens’ die zin laten zien (in de advertentietekst zelf). Keyword insertion past de advertentie dus aan op basis van de zoekopdracht. Dit geldt voor alle zoekwoorden die je hebt toegevoegd in een advertentiegroep.
Voordelen van keyword insertion Google Ads
Door deze functie worden je advertenties relevanter en zal de klikfrequentie en daarmee de kwaliteitsscore toenemen. Het positieve gevolg van een goede kwaliteitsscore is dat je minder kosten per klik betaalt.
Deze methode is uitermate geschikt voor accounts met veel verschillende zoekwoorden. Zo kan je op een snelle manier veel gevarieerde zoekwoorden en advertenties inzetten.
Hoe kan ik gebruikmaken van keyword insertion?
Stel dus je adverteert voor een kussenwinkel, dan kan je deze kop toevoegen aan je advertentie: {KeyWord:Kussens} Kopen?.
Dit doe je als volgt:
- Ga naar advertenties
- Maak een nieuwe of klik een bestaande advertentie aan
- Typ { en klik op op zoekwoord invoegen
- Kies dan welke vorm je van keyword insertion wilt inzetten:
- Hoofdlettergebruik van titel, voorbeeld: {KeyWord:Luxe Sierkussens} Kopen?
- Hoofdlettergebruik van zin, voorbeeld: {Keyword:Luxe sierkussens} kopen?
- Kleine letters, voorbeeld: {keyword:luxe sierkussens} kopen?

Google Ads probeert dan deze code te vervangen door een van de zoekwoorden uit jouw advertentiegroep (‘gebreide kussens, ‘mooiste gebreide sierkussens’, ‘luxe sierkussens’). Wanneer Google Ads deze code niet kan vervangen, wordt het woord ‘kussens’ gebruikt.
In de tabel hieronder geef ik je een aantal voorbeelden van advertenties met keyword insertion.

In het derde voorbeeld wordt ‘kussens’ in de kop geplaatst, omdat het zoekwoord ‘mooiste gebreide sierkussens kopen’ te lang is om in te voegen.
In het laatste voorbeeld wordt ‘kussens’ in de kop geplaatst, omdat het zoekwoord ‘gele kussens’ niet is toegevoegd in de advertentiegroep.