Google Shopping-campagne

22-02-2021

Webshops kunnen een Google Shopping-campagne opzetten om de online verkoop van hun webshop te promoten. Als je wil starten met het maken van een Google Shopping-campagne, moet je al direct een keuze maken. Je hebt dan de keuze tussen een slimme Shopping-campagne of een standaard Shopping-campagne. 

Google Shopping campagne in zoekresultaten
Voorbeelden Shopping-advertenties die komen uit een Shopping-campagne

Slimme Shopping-campagne

Slimme (of smart) Shopping-campagnes zijn campagnes waarbij Google gebruikt maakt van automatisch bieden. Smart Shopping is een combinatie van Google Shopping en remarketing. Dit houdt in dat de Shopping-campagnes ook de bezoekers benaderen die al op jouw website zijn geweest. 

Het derde interessante punt van een slimme Shopping-campagne is deze een automatische advertentieplaatsing heeft. Aan de hand van machine learning gaat Google zelf bepalen waar de Shopping-advertenties getoond worden. De smart Shopping-advertenties kunnen worden getoond in het Zoek- en Displaynetwerk van Google, op YouTube en in G-mail getoond. 

Google heeft een sterke voorkeur voor slimme Shopping-campagnes. Zij geven zelfs aan dat een smart Shopping-campagne voorrang heeft op standaard Shopping-campagnes en remarketingcampagnes (Display). 

Doordat smart Shopping gebruik maakt van automatisch bieden, kan je alleen de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren invullen en eventueel een doel-ROAS. 

In de afbeeldingen hieronder zie je voorbeelden van smart Shopping-advertenties.

Voorbeeld slimme Shopping-camapgne

Standaard Shopping-campagne

Een standaard Shopping-campagne is niet geautomatiseerd en hierdoor heb je volledige controle over je campagne. De advertenties van een standaard Shopping-campagne worden weergegeven in het zoeknetwerk van Google (Shopping tabblad, Google zoekresultaten en Google afbeeldingen). Daarnaast geeft Google ook de keuze om met standaard Shopping te adverteren in zoekpartners van Google, YouTube, G-Mail en Discover. Echter is dit optioneel (zie afbeelding hieronder). 

Hieronder een samenvatting van de grootste verschillen tussen een slimme en een standaard Shopping-campagne: 

Smart Shopping-campagne:

  • Weinig controle, veel is geautomatiseerd
  • Onderhoud kost weinig tijd
  • Geen uitsluitingszoekwoorden toevoegen
  • Makkelijk op te zetten

Standaard Shopping campagne:

  • Volledige controle over je campagne
  • Onderhoud kost veel tijd
  • Wel uitsluitingszoekwoorden toevoegen
  • Complexer