Uitsluitingszoekwoorden

27-07-2020

Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden die je kunt uitsluiten van je campagnes. Met uitsluitingszoekwoorden bepaal je op welke zoektermen de advertenties wel of niet worden weergegeven. Op deze manier wordt alleen de advertentie getoond wanneer de zoektermen echt relevant zijn voor jouw product of dienst. Door negatieve zoekwoorden toe te voegen heeft de advertentie een betere targeting en bereik je gemakkelijker gebruikers die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. 

Type uitsluitingszoekwoorden

Voor campagnes in het zoeknetwerk kun je brede, woordgroepen of exacte uitsluitingszoekwoorden gebruiken. BMM (modifier voor breed zoeken) bestaat niet als uitsluitingszoekwoord.

Belangrijk om te weten is dat uitsluitingszoekwoordtypen anders werken dan hun positieve tegenhangers (zoekwoordtypen). Het belangrijkste verschil is dat je synoniemen, het enkelvoud of het meervoud, spelfouten en andere nauwe varianten moet toevoegen als je ze wilt uitsluiten.

1. Brede uitsluitingszoekwoorden

Als je uitsluitingszoekwoorden voor breed zoeken gebruikt, wordt jouw advertentie niet weergegeven als de zoekopdracht al jouw uitsluitingszoekwoorden bevat, zelfs als de zoektermen in een andere volgorde staan. Bijvoorbeeld: voetbalschoenen. De advertentie wordt niet weergegeven bij blauwe voetbalschoenen of schoenen voetbal. Echter, bij de enkelvoudsvorm (voetbalschoen) wordt wel een advertentie weergegeven. Daarom moet je zowel enkelvoud (voetbalschoen) als meervoud (voetbalschoenen) toevoegen als uitsluitingszoekwoord, als deze niet relevant zijn.

brede uitsluitingszoekwoorden

2. Woordgroep uitsluitingszoekwoorden

Door aanhalingstekens (“) voor en na het uitsluitingszoekwoord te zetten, geef je aan dat het een woordgroep is. Bij dit type uitsluitingszoekwoord is de volgorde heel belangrijk. De advertentie wordt niet weergegeven als de zoekopdracht bestaat uit zoektermen in deze volgorde. Bijvoorbeeld: “voetbalschoenen”. De advertentie wordt niet weergegeven bij blauwe voetbalschoenen maar wel bij schoenen voetbal, omdat in dit laatste geval de volgorde van de woorden afwijkt.

woordgroep uitsluitingszoekwoorden

3. Exacte uitsluitingszoekwoorden

Door rechte haakjes: [ en ] te gebruiken, geef je aan dat het een exact uitsluitingszoekwoord is. Als de zoekopdracht exact overeenkomt met deze zoekwoorden en ze ook in dezelfde volgorde staan, wordt er geen advertentie weergegeven. Maar er mag dus niets extra in de zoekopdracht staan. Bijvoorbeeld: [voetbalschoenen]. De advertentie wordt wel weergegeven bij voetbalschoen en blauwe voetbalschoenen, maar niet bij voetbalschoenen. 

exacte uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden instellen in Google Ads

Je kunt uitsluitingszoekwoorden op verschillende manieren toevoegen: via een campagne, via een negative keyword list of via de optie ‘uitsluitingszoekwoorden’.

1. Negatieve zoekwoorden toevoegen via een campagne

Bekijk de verschillende zoektermen en bepaal welke zoektermen kunnen worden uitgesloten. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Stap 1: Ga naar zoekwoorden.
  • Stap 2: Klik op zoektermen.
  • Stap 3: Selecteer het zoekwoord dat je wil uitsluiten.
  • Stap 4: Klik op toevoegen als uitsluitingszoekwoorden.
  • Stap 5: Kies voor campagne.
  • Stap 6: Klik op opslaan. 

In de afbeelding hieronder is te zien hoe uitsluitingszoekwoorden kunnen worden ingesteld via een campagne.

2. Uitsluitingszoekwoorden lijst

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een uitsluitingszoekwoorden lijst te maken. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Stap 1: Ga rechtsboven naar tools en instellingen.
  • Stap 2: Bekijk gedeelde bibliotheek en klik op lijsten met uitsluitingszoekwoorden.
  • Stap 3: Klik op het plusje om uitsluitingszoekwoorden aan een lijst toe te voegen.
  • Stap 4: Sla op.
  • Stap 5: Pas op! De uitsluitingszoekwoorden lijst is nog niet actief. Selecteer op welke campagnes de uitsluitingszoekwoorden van toepassing moeten zijn. Klik hiervoor op toepassen op campagnes.

In de afbeelding hieronder is te zien hoe uitsluitingszoekwoorden kunnen worden ingesteld via een lijst.

3. Negative keywords handmatig toevoegen

De laatste mogelijkheid is om negatieve zoekwoorden toe te voegen via de uitsluitingszoekwoorden categorie. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Stap 1: Ga naar zoekwoorden.
  • Stap 2: Klik op uitsluitingszoekwoorden.
  • Stap 3: Klik op het plusje.
  • Stap 4: Vul de gewenste uitsluitingszoekwoorden in.
  • Stap 5: Klik op opslaan.

In de afbeelding hieronder is te zien hoe uitsluitingszoekwoorden kunnen worden toegevoegd via de uitsluitingszoekwoorden categorie.

uitsluitingszoekwoorden toevoegen

Wat je nog meer moet weten over negatives

Met leestekens bepaal je het type uitsluitingszoekwoord:

  • Brede uitsluitingszoekwoorden: geen leestekens
  • Woordgroep uitsluitingszoekwoorden: aanhalingstekens ervoor en erna. Bijvoorbeeld “voetbalschoenen”
  • Exacte uitsluitingszoekwoorden: rechte haakjes ervoor en erna. Bijvoorbeeld [voetbalschoenen]