Google Ads Update: BMM zoekwoorden gaan verdwijnen

09-02-2021 | Blog, Nieuws, SEA Tips

Op 4 februari 2021 heeft Google aangekondigd dat BMM zoekwoorden gaan verdwijnen. Ofwel de modifier voor breed zoeken woorden (de zoekwoorden met het plusje). De ‘phrase’ (zinsdeel) zoekwoorden zullen in de toekomst gebruikt gaan worden als vervanging van de BMM. Google geeft aan dat ze deze wijziging gaan doorvoeren om zoekwoorden te vereenvoudigen en daarmee het bereiken van potentiële klanten makkelijker te maken. 

Ik kan me voorstellen dat je veel vragen hebt over deze grote verandering. In dit artikel zal ik zoveel mogelijk vragen voor je beantwoorden.

Wanneer zal deze verandering plaatsvinden? 

Vanaf 18 februari 2021 zullen de zoekwoordtypen ‘phrase (zinsdeel)’ en ‘BMM’ niet veel meer van elkaar verschillen wat betreft de matching van de zoekwoorden aan de zoektermen. Bij phrase speelt de volgorde niet langer een rol (zoals dat voorheen altijd was). Google begrijpt de betekenis van de zoekwoorden en weet per zoekopdracht of de volgorde er wel of niet toe doet.

Vanaf juli kunnen er geen nieuwe nieuwe BMM zoekwoorden meer toegevoegd worden. In plaats van BMM zoekwoorden kan je dan phrase zoekwoorden toevoegen. De bestaande BMM zoekwoorden blijven wel werken, maar kunnen na juli niet meer aangepast worden.

Update BMM en Phrase zoekwoorden Google
Bron: Google

Hoe zit het ook alweer met de zoekwoordtyen?

Binnen Google Ads heb je verschillende zoekwoordtypen: exact, woordgroep, breed en modifier voor breed zoeken (BMM). Deze zoekwoorden worden gematcht aan zoekopdrachten van gebruikers in Google. De zoekwoordtypen regelen hoe jouw zoekwoorden worden geactiveerd bij bepaalde zoekopdrachten in Google. Voor veel mensen worden zoekwoordtypen als lastig ervaren, daarom geef ik je graag even een korte opfrisser: 

  • Exacte zoekwoorden: bij dit type zoekwoord hebben gebruikers (bijna) precies het zoekwoord ingetypt waardoor jouw advertentie getoond wordt. 
  • Woordgroep (phrase): advertenties worden weergegeven als de zoekopdracht die specifieke woordgroep bevat, met extra woorden voor of na de woordgroep. Vanaf februari kunnen er ook zoektermen tussen de ‘phrase zoekwoorden’ komen te staan.
  • Breed zoeken: advertenties worden weergegeven bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw zoekwoorden. 
  • BMM (modifier voor breed zoeken): deze zoekwoorden zijn breed, maar niet zo breed als brede zoekwoorden. De advertenties worden weergegeven bij zoekopdrachten die woorden bevatten waarvoor een plusteken is geplaatst of vergelijkbare varianten, in willekeurige volgorde. 

Hieronder zie je per zoekwoordtype verschillende voorbeelden ter verduidelijking. Let op, zo werkten de zoekwoordtypen dus vóór februari 2021:

In de tabel hieronder een overzicht van de zoekwoordtypen vanaf februari 2021:

Google Ads update verdwijnen BMM zoekwoorden

In de tabel hierboven is te zien dat verschillende zoekopdrachten van BMM zijn verplaatst naar woordgroep. Echter wordt het voorbeeld zoekopdracht ‘kopen bloemen geel’ niet gematched met de woordgroep. De woorden staan namelijk niet in de juiste volgorde. 

Wat betekent deze wijziging concreet voor jou?

Google geeft aan dat je nog niet direct actie hoeft te ondernemen. Echter moet je de komende tijd wel de prestaties in de gaten houden (voornamelijk de vertoningen en zoektermen). Indien nodig kan je dan de budgetten, biedingen en targeting aanpassen om de prestatieveranderingen te compenseren. 

Controleer daarnaast regelmatig de aanbevelingen pagina. Hier kan naar voren komen om nieuwe zoekwoorden toe te voegen of overbodige zoekwoorden te onderbreken. Ook is het nog steeds belangrijk om het zoektermenrapport regelmatig te bekijken om niet-relevante zoektermen uit te sluiten. Deze update zal geen invloed hebben op de uitsluitingszoekwoorden. Gelukkig zal deze update daarnaast ook geen invloed hebben op de kwaliteitsscore

Bekijk hier de Google update over de wijzigingen in zoeken op woordgroep en modifiers voor breed zoeken.

Nog meer wijzigingen in de zoekwoorden

Naast de verdwijning van de BMM zoekwoorden heeft Google Ads ook niet stilgezeten met de verbetering van de andere zoekwoorden. 

Allereerst hoeven exact zoekwoorden niet meer in meervoud en enkelvoud toegevoegd te worden. Een van deze vormen is goed. Daarom zou het kunnen dat je bij aanbevelingen ziet dat je overbodige zoekwoorden moet onderbreken. Wil je oude exacte zoekwoorden onderbreken? Bekijk dan in ieder geval altijd naar welk zoekwoord de hoogste kwaliteitsscore heeft. 

Daarnaast geeft Google aan dat brede zoekwoorden nu naar extra signalen in je account kijken om meer relevante zoekopdrachten op te leveren. In combinatie met slimme biedstrategieën (bijvoorbeeld doel-ROAS, doel-CPA, aantal conversies maximaliseren, etc) zou Google deze signalen – waaronder zoekwoorden, landingspagina’s en meer – nog beter kunnen opvangen.  

Bovendien geeft Google aan dat het matchen van zoekwoorden nu voorspelbaarder wordt. Een exact zoekwoord krijgt voortaan de voorkeur wanneer deze in aanmerking komt om te matchen. 

Google voert regelmatig meer (grote) wijzigingen door binnen Google Ads. Wil jij als eerste op de hoogte zijn van deze wijzigingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

2 Reacties

  1. Marjan

    Interessant artikel. Wel 1 vraag. In je voorbeeld met exact zoeken, krijg je de advertentie “bloemen kopen” ook te zien bij de zoekopdracht “bloem kopen”. Ik begrijp dat Google zowel ev als mv opgeeft, maar in dit geval zoekt iemand op een ander artikel. Iemand wil bloem (meel) kopen ipv bloemen. Hoe voorkom je dit? Uitsluiten op exact bloem?

    Antwoord
    • Suzan

      Hoi Marjan,
      Goede vraag! In dat geval zou ik ervoor kiezen om [bloem kopen] als exact zoekwoord uit te sluiten. Het uitsluiten van alleen [bloem] is niet voldoende, omdat advertenties dan alsnog bij de zoekopdracht bloem kopen kunnen worden weergeven.
      Groetjes Suzan

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *