Google Analytics 4 (GA4) instellen

Google Analytics 4 (GA4) instellen

Wat je leert in deze blog

Google Analytics is een krachtige tool om websites te analyseren. Met Google Analytics kan je vrijwel alle activiteiten naar, op en van je website meten en analyseren. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers de site hebben bezocht, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze hebben bekeken en hoe lang ze op elke pagina hebben doorgebracht. Maar ook welke doelen ze hebben voltooid. Denk bijvoorbeeld aan een ingevuld contactformulier, e-book download, etc.

Momenteel is er veel gaande in ‘Google Analytics land’ want er komt een nieuwe versie aan: Google Analytics 4 (GA4). Sterker nog, vanaf juli 2023 stopt de oude versie Universal Analytics (UA) met het verzamelen van data. Heb jij GA4 nog niet geïnstalleerd? Dan is het nu tijd om in actie te komen. In dit artikel vertellen we je hoe je deze nieuwe Google Analytics kunt instellen.

Wat is Google Analytics 4?

Zoals we in de inleiding al hebben verteld is Google Analytics 4 dus een vervanging van de reguliere Google Analytics (UA). Google geeft aan dat deze nieuwe Google Analytics de belangrijke inzichten weergeeft die website-eigenaren nodig hebben om klaar te zijn voor de veranderingen in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de grote verschuivingen in het consumentengedrag en veranderingen omtrent de privacy wetgeving. 

In onderstaande video legt Google aan je uit wat Google Analytics 4 precies is en waarom het veranderd is.

Hulp nodig bij het overzetten van UA naar GA4?

Kom je er na het lezen van dit blog achter dat je wel wat hulp kunt gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op via info@casemarketing.nl of via het contactformulier. Daarnaast hebben we recent een Google Analytics 4 cursus gelanceerd waarbij we jou nog veel meer kunnen leren over deze nieuwe Google Analytics.

Google Analytics 4 cursus opname

Nieuwe Google Analytics 4 instellen

Het is belangrijk om Google Analytics 4 zo snel mogelijk in te stellen. Vanaf dat moment gaat Google Analytics namelijk data verzamelen. Hieronder leggen we de stappen graag aan je uit.

Wanneer je Google Analytics al hebt geïnstalleerd op jouw website, dan moet je een nieuwe Google Analytics 4 property aanmaken. Daarnaast houd je de oude versie van Google Analytics om onder andere inzicht te houden in die data (tot juli 2023). 

Stap 1: Log in op je Google Analytics account en ga in het linkermenu naar “Beheer”. 

Stap 2: Klik op “Property maken”. Google Analytics gaat dan automatisch een GA4 property aanmaken.

  • Geef de property een naam. Tip: zet achter de naam GA4 als geheugensteuntje.
  • Selecteer de juiste tijdzone (waarschijnlijk Nederland)
  • Kies de juiste valuta (waarschijnlijk Euro)
  • Vul jouw bedrijfsgegevens in (branchecategorie, bedrijfsgrootte, hoe wilt u Google Analytics gebruiken voor uw bedrijf)

Stap 3: Gegevensverzameling activeren.

  • Ga naar “Beheer”
  • Ga naar “Gegevensinstellingen” (onder property)
  • Klik op “Gegevensverzameling”
  • Ga naar “Gegevensverzameling door Google-signalen” en klik op “Aan de slag”
  • Klik op “Doorgaan” & “Activeren”
  • Ga naar “Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens” en klik op “Ik erken”
Gegevensverzameling activeren in GA4

Stap 4: Bewaring van gegevens duur verlengen

  • Ga naar “Beheer”
  • Ga naar “Gegevensinstellingen” (onder property)
  • Klik op “Bewaring van gegevens”
  • Ga naar “Bewaring van gebeurtenisgegevens” en pas deze aan naar 14 maanden zodat je langer inzicht hebt in je data
  • Klik op “Opslaan”
Bewaring van gegevens GA4

Stap 5: Zorg dat de GA4 tracking-code op de website komt. Dit kan je laten doen door je webdeveloper of zelf instellen via de Google Tag Manager. Hieronder leggen we aan je uit hoe je dit kunt instellen via de Google Tag Manager. Mocht dit ingewikkeld zijn, vraag dan zeker om hulp bij je webdeveloper.

GA4 via Google Tag Manager instellen

  • Stap 1: Ga naar “Beheer” (in Google Analytics 4)
  • Stap 2: Ga naar “Installatieassistent” (onder property)
  • Stap 3: Klik op “Taginstallatie”
  • Stap 4: Kies een platform en klik op “Web”
  • Stap 5: Vul je website-URL in & geef de naam van stream in
  • Stap 6: Klik op “Stream maken”
  • Stap 7: Daarna komen de webstreamgegevens in beeld, zoals metings-ID. Laat deze gegevens openstaan, want deze heb je bij de volgende stappen nodig om de Google Tag Manager te koppelen met GA4.
Webstreamgegevens Google Analytics 4
  • Stap 8: Log in bij jouw Google Tag Manager account
  • Stap 9: Ga naar “Tags” en klik op “Nieuw”
  • Stap 10: Geef de tag een naam (bijvoorbeeld GA4 tracking)
  • Stap 11: Klik op “Tagconfiguratie” en klik op “Google Analytics: GA4-configuratie”
  • Stap 12: Vul het metings-ID in (zie stap 7)
  • Stap 13: Klik op “Triggers” en klik op “All pages” en daarna op “Opslaan”
Google Tag Manager instellen GA4
  • Stap 14: Test of de GA4 tracking werkt door te klikken op “Voorbeeld”
  • Stap 15: Klik daarna op “Verzenden” en dan “Publiceren”
  • Stap 16: Kijk de volgende dag of er gegevens worden geregistreerd. Ga bijvoorbeeld naar rapporten en als het werkt zie je daar gegevens staan. Zie je gegevens? Dan werkt de Google Analytics 4 tracking!
Google Analytics 4 dashboard

Google Analytics koppelen aan Google Ads

Tip: Heb je een Google Ads account? Zorg dan dat het Google Analytics account gekoppeld is aan het advertentie account.

  • Log in bij Google Analytics en ga naar de Google Analytics 4 Property.
  • Kies in het linkermenu voor “Beheerder”. 
  • Klik op “Koppeling met Google Ads”.
  • Klik op “Koppelen”.
  • Klik op “Kies Google Ads account”. Selecteer het Google Ads account dat hoort bij de nieuwe GA4 property
  • Klik op “Bevestigen” en daarna op “Volgende”
  • Gepersonaliseerd adverteren & autotagging (aanbevolen eerste optie) aanzetten
  • Klik op “Volgende” & “Verzenden”
  • Google Ads is nu gekoppeld. Let op: het kan 24 uur duren voordat Google Ads gegevens weergeeft uit GA4. Deze moet je dan nog wel in Google Ads zelf importeren.
Google Ads koppelen met Google Analtyics 4

Hoe ziet Google Analytics 4 er uit?

Als je aan de slag gaat met de nieuwe Google Analytics is het handig om te weten hoe het dashboard er precies uitziet. 

In de afbeelding hieronder zie je de verschillen in de basisrapporten van Google Analytics. Daarnaast geeft Google je een rondleiding door de Google Analytics 4 gebruikersinterface in de video hieronder. 

Testen is KEY

Google stuurt helaas nooit uitgebreide handleidingen mee bij hun updates. Zo ook niet bij deze Google Analytics 4. Daarom is het een kwestie van zoeken en testen. Dit geldt ook voor CaseMarketing. Wanneer we meer informatie heb over GA4 zullen we dit zeker met jullie delen! Schrijf je in voor de nieuwsbrief (zie inschrijven rechts op de pagina) om op de hoogte te worden gehouden van alle updates omtrent Google (Ads).

P.S. Ben jij achter handige functies van de nieuwe Google Analytics gekomen? Deel ze dan hieronder!

Recente artikelen

Kosten Google Ads

Kosten Google Ads? Zo bereken je ze

Channable CSS

Nieuw: Channable heeft nu een eigen CSS

Google Ads interface nieuw ontwerp

Google Ads interface: overgang naar nieuw ontwerp

Qooqie Lead automation

Nieuw: Qooqie Leads

Wat is Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Gratis advertentietegoed adverteerders Google Ads

Gratis advertentietegoed voor adverteerders

Deze tips ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in.

"*" geeft vereiste velden aan