Gratis bedrijfsvermelding in Google
Via Google My Business ofwel Google Mijn Bedrijf kun jij jouw bedrijfsgegevens tonen in de zoekresultaten van Google. Update: Google Mijn Bedrijf heeft de naam tegenwoordig gewijzigd naar Google Bedrijfsprofiel.
Het is een gratis vermelding op een opvallende plaats (rechts op desktop, bovenaan op mobiel). Wanneer jij Google My Business goed inricht, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de overzichten van lokale zoekresultaten. Er wordt er een kaartje getoond van Google Maps waar jouw bedrijf gevestigd is. Hierdoor kunnen gebruikers jou makkelijker vinden en contact opnemen. Je krijgt deze ruimte helemaal gratis van Google en je kunt er veel informatie in kwijt. Doe er dus je voordeel mee. In dit artikel vertel ik hoe jij Google My Business optimaal in kunt zetten voor jouw bedrijf

Google Mijn Bedrijf informatie
Een Google Mijn Bedrijfspagina kun je zien als een digitaal visitekaartje. Je vult alle belangrijke informatie in zoals je adres, telefoonnummer en website. Daarnaast kun je jouw openingstijden invullen. Willen potentiële klanten je benaderen? Dan vinden zij hier alle contactgegevens. Ze kunnen zelfs een route opvragen naar jouw bedrijf. Ook het plaatsen van reviews, foto’s en berichten behoort tot de mogelijkheden.
Tip: vul jouw Google My Business pagina met zoveel mogelijk informatie en denk ook aan mooie foto’s.

Het eerste voorbeeld is een bedrijfspagina die niet is geclaimd door een bedrijf en die ook niet aangevuld is met informatie zoals openingstijden. Je ziet een foto van de buitenkant die afkomstig is van Google zelf.
Het tweede voorbeeld is een voorbeeld van mijn eigen bedrijf. Ik heb zoveel mogelijk informatie toegevoegd. Hoe ik dat gedaan heb laat ik zien in de video.
Google My Business account bijwerken
Als je nog geen Google Mijn Bedrijf account hebt, kun je deze maken via onderstaande stappen. Let op; voordat je gaat beginnen moet je eerst een Google account hebben. Heb je al wel een GMB account? Ga dan door naar stap 5.
Stap 1: Zoek je bedrijf op in Google
Stap 2: Staat er ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ Dan is het account nog niet geclaimd en gekoppeld aan een Google Mijn Bedrijf account. Klik op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ en ga naar stap 3. Staat dit er niet? Dan betekent het dat het account al gekoppeld is aan een Google Mijn Bedrijf account. Ga dan naar stap 4.

Stap 3: login met je e-mailadres en klik op ‘nu beheren’. Ga door naar stap 5.

Stap 4: login met je e-mailadres en zoek je bedrijf . Ga door naar stap 5.

Google Mijn Bedrijf updaten
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je jouw gegevens in Google Mijn Bedrijf kunt beheren en aanpassen.
Tips voor jouw bedrijfsvermelding
- Houd de informatie actueel. Door regelmatig nieuwe foto’s en berichten toe te voegen, houd je je bedrijfspagina up to date.
- Ga reviews verzamelen voor jouw bedrijf. Via een review link kun je klanten vragen om een beoordeling te schrijven. Plaats de link op bijvoorbeeld de eigen website of in de nieuwsbrief.
- Verwerk zoekwoord in de naam en omschrijving van je bedrijf.
Openingstijden aanpassen in Google Mijn Bedrijf
Wist je dat consumenten de openingstijden van bedrijven vaak opzoeken in Google? Zorg dus dat jouw openingstijden actueel zijn. Je kunt deze eenvoudig aanpassen in Google Mijn Bedrijf bij het tabje ‘openingstijden’. Volg hiervoor de volgende stappen:
1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in.
2. Zodra je ingelogd bent, kom je automatisch terecht in de Google zoekresultaten. Je krijgt dan jouw Google Mijn Bedrijf profiel te zien:

3. Klik op profiel bewerken.
4. Ga naar de openingstijden.

Onder dit tabje vind je de standaard openingstijden maar ook afwijkende openingstijden. Daarnaast kan je ook kiezen voor de volgende opties: geen standaard openingstijden, tijdelijk gesloten en permanent gesloten. Wil je meer weten over het updaten van je openingstijden? Lees dan ons blog openingstijden Google aanpassen.
Posts in Google (update toevoegen)
Google Mijn Bedrijf posts zijn ideaal om extra bereik te geven aan onderwerpen die jij graag wilt uitlichten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe content, een belangrijke download, een bepaald product of dienst of een bepaalde actie.

Om nieuwe posts in Google aan te maken volg je onderstaande stappen:
1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in.
2. Zodra je ingelogd bent, kom je automatisch terecht in de Google zoekresultaten. Je krijgt dan jouw Google Mijn Bedrijf profiel te zien.
3. Klik op ‘Update toevoegen’

OF
Kijk in de rechterbalk van Google Mijn Bedrijf of je kan kiezen voor ‘update toevoegen’ of ‘een post toevoegen’.

4. Je kan (meestal) kiezen uit onderstaande updates:
- Update toevoegen -> met deze optie kan je updates posten voor je (potentiële) klanten op Google
- Aanbieding toevoegen -> met deze optie kan je een of meerdere aanbiedingen maken om klanten naar je bedrijf te leiden.
- Evenement toevoegen -> met deze optie kan je (potentiële) klanten informeren over een of meerdere evenementen die je organiseert.

Sinds kort is het ook mogelijk om jouw social media profielen toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf. Hierdoor kunnen bedrijven de zichtbaarheid van hun social media kanalen vergroten.
Let op: het kan zijn dat je deze functie nog niet te zien krijgt. Google Mijn Bedrijf is namelijk nog bezig met het uitrollen van deze nieuwe functie.
Hieronder lees je de eenvoudige stappen om de socialmedia profielen toe te voegen aan je Google My Business profiel:
- Ga naar jouw Google Mijn Bedrijf profiel
- Klik op profiel bewerken
- Ga naar het tabje contact
- Klik op socialmedia-profielen
- Selecteer het type socialmedia-profiel dat je wilt toevoegen, zoals YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn en voeg daarna het webadres toe.

Zo ziet het er uit als je de social media profielen heb toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf account:

Google My Business voor restaurants
Heb je een restaurant? Dan heeft Google Mijn Bedrijf nog een extra leuke functionaliteit. Je kunt dan gerechten en menu’s toevoegen aan jouw Google bedrijfsprofiel.
Google Mijn Bedrijf-app
Vanaf juli 2022 is de Google Mijn Bedrijf-app niet meer beschikbaar en is de Google Maps-app de nieuwe plaats om berichten van klanten te beantwoorden vanaf je mobiel.
Zo bekijk je de berichten in de Google Maps-app:
- Download/open de Google Maps-app op je mobiel.
- Ga naar Updates > Berichten > Bedrijf.
Tip: zet de meldingen van Google Maps aan zodat je een e-mail en Google Maps melding krijgt voor nieuwe berichten.

Nog meer tips over Google?
Wil je meer tips ontvangen en op de hoogte blijven van toekomstige Google trainingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Op deze pagina vind je meer informatie en zie je de planning van de komende Google trainingen (SEO & SEA).
Super interessant om te lezen! Ik heb meteen een Google mijn bedrijf aangemaakt. Nu was ik begonnen met het verzamelen van reviews op mijn Facebook pagina. Kan ik dit ook delen bij mijn bedrijf? En wat is eigenlijk handiger? Reviews delen op Google of mijn Facebook pagina?
Hoi Lindi,
De reviews van Facebook worden ook automatisch gekoppeld aan de Google Mijn Bedrijfsvermelding. Ik hecht veel waarde aan de reviews van Google, ik lees ook vaak Google reviews van andere bedrijven. Persoonlijk doe ik minder met Facebook reviews. Maar het is ook afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Als jij veel klanten aantrekt via Facebook, is het verzamelen van Facebook reviews zeker interessant.
Groetjes Suzan