Google My Business handleiding

Google My Business – handleiding voor Google Mijn bedrijf

06-04-2020 | Blog, SEO Tips

Gratis bedrijfsvermelding in Google

Via Google My Business ofwel Google Mijn Bedrijf kun jij jouw bedrijfsgegevens tonen in de zoekresultaten van Google. Het is een gratis vermelding op een opvallende plaats (rechts op desktop, bovenaan op mobiel). Wanneer jij Google My Business goed inricht, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de overzichten van lokale zoekresultaten. Er wordt er een kaartje getoond van Google Maps waar jouw bedrijf gevestigd is. Hierdoor kunnen gebruikers jou makkelijker vinden en contact opnemen. Je krijgt deze ruimte helemaal gratis van Google en je kunt er veel informatie in kwijt. Doe er dus je voordeel mee. In dit artikel vertel ik hoe jij Google My Business optimaal in kunt zetten voor jouw bedrijf

Lokale zoekresultaten Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf informatie

Een Google Mijn Bedrijfspagina kun je zien als een digitaal visitekaartje. Je vult alle belangrijke informatie in zoals je adres, telefoonnummer en website. Daarnaast kun je jouw openingstijden invullen. Willen potentiële klanten je benaderen? Dan vinden zij hier alle contactgegevens. Ze kunnen zelfs een route opvragen naar jouw bedrijf. Ook het plaatsen van reviews, foto’s en berichten behoort tot de mogelijkheden.

Tip: vul jouw Google My Business pagina met zoveel mogelijk informatie en denk ook aan mooie foto’s.

Google Mijn Bedrijf voorbeelden

Het eerste voorbeeld is een bedrijfspagina die niet is geclaimd door een bedrijf en die ook niet aangevuld is met informatie zoals openingstijden. Je ziet een foto van de buitenkant die afkomstig is van Google zelf.

Het tweede voorbeeld is een voorbeeld van mijn eigen bedrijf. Ik heb zoveel mogelijk informatie toegevoegd. Hoe ik dat gedaan heb laat ik zien in de video.

Google My Business account bijwerken

Als je nog geen Google Mijn Bedrijf account hebt, kun je deze maken via onderstaande stappen. Let op; voordat je gaat beginnen moet je eerst een Google account hebben. Heb je al wel een GMB account? Ga dan door naar stap 5.

Stap 1: Zoek je bedrijf op in Google
Stap 2: Staat er ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ Dan is het account nog niet geclaimd en gekoppeld aan een Google Mijn Bedrijf account. Klik op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ en ga naar stap 3. Staat dit er niet? Dan betekent het dat het account al gekoppeld is aan een Google Mijn Bedrijf account. Ga dan naar stap 4.

Google Mijn Bedrijf claimen

Stap 3: login met je e-mailadres en klik op ‘nu beheren’. Ga door naar stap 5.

Google My Business beheren

Stap 4: login met je e-mailadres en zoek je bedrijf . Ga door naar stap 5.

Google My Business bedrijf zoeken

Stap 5: Google Mijn Bedrijf updaten

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je jouw gegevens in Google Mijn Bedrijf kunt beheren en aanpassen.

Tips voor jouw bedrijfsvermelding

  • Houd de informatie actueel. Door regelmatig nieuwe foto’s en berichten toe te voegen, houd je je bedrijfspagina up to date.
  • Ga reviews verzamelen voor jouw bedrijf. Via een review link kun je klanten vragen om een beoordeling te schrijven. Plaats de link op bijvoorbeeld de eigen website of in de nieuwsbrief.
  • Verwerk zoekwoord in de naam en omschrijving van je bedrijf.

Openingstijden aanpassen in Google Mijn Bedrijf

Wist je dat consumenten de openingstijden van bedrijven vaak opzoeken in Google? Zorg dus dat jouw openingstijden actueel zijn. Je kunt deze eenvoudig aanpassen in Google Mijn Bedrijf bij het tabje ‘Informatie’.

Openingstijden in Google Mijn Bedrijf aanpassen

Meer openingstijden

Ook als je speciale openingstijden hebt (bijvoorbeeld voor afhalen of met de feestdagen) kun je deze toevoegen bij ‘Meer openingstijden’.

Speciale openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.
Speciale openingstijden in Google Mijn Bedrijf
Openingstijden Google My Business aanpassen voor specifieke services en diensten.

Posts in Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf posts zijn ideaal om extra bereik te geven aan onderwerpen die jij graag wilt uitlichten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe content, een belangrijke download, een bepaald product of dienst of een bepaalde actie.

Google Mijn Bedrijf posts en reviews
Een aantal voorbeelden van posts in Google Mijn Bedrijf van CaseMarketing.

Bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf post heb je de keuze uit onderstaande onderwerpen:

  • COVID-19-update
  • Aanbieding
  • Nieuw
  • Evenement
  • Product
Google Mijn Bedrijf posts
Hier voeg je posts toe aan jouw Google Mijn Bedrijf.

Google My Business voor restaurants

Heb je een restaurant? Dan heeft Google Mijn Bedrijf nog een extra leuke functionaliteit. Je kunt dan gerechten en menu’s toevoegen aan jouw Google bedrijfsprofiel.

Nog meer tips over Google?

Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, voor interessante online marketing tips en om op de hoogte te blijven van de activiteiten van CaseMarketing.

2 Reacties

  1. Lindi

    Super interessant om te lezen! Ik heb meteen een Google mijn bedrijf aangemaakt. Nu was ik begonnen met het verzamelen van reviews op mijn Facebook pagina. Kan ik dit ook delen bij mijn bedrijf? En wat is eigenlijk handiger? Reviews delen op Google of mijn Facebook pagina?

    Antwoord
    • Suzan

      Hoi Lindi,
      De reviews van Facebook worden ook automatisch gekoppeld aan de Google Mijn Bedrijfsvermelding. Ik hecht veel waarde aan de reviews van Google, ik lees ook vaak Google reviews van andere bedrijven. Persoonlijk doe ik minder met Facebook reviews. Maar het is ook afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Als jij veel klanten aantrekt via Facebook, is het verzamelen van Facebook reviews zeker interessant.
      Groetjes Suzan

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BLACK FRIDAY ACTIE200,- korting op de SEA Academy met kortingscode BLACKFRIDAYKORTING

Alleen vandaag geldig! Vul kortingscode BLACKFRIDAYKORTING in en krijg €200,- korting op het groeps- of VIP-programma van de SEA academy.

De SEA academy is de meest praktijkgerichte Google Ads leeromgeving die er bestaat. Je krijgt een jaar lang onbeperkt toegang krijgt tot de community en alle cursussen (inmiddels meer dan 140 video's). Ook kun je een jaar lang vragen stellen en krijg je support en begeleiding.