Wie betaalt, die bepaalt. Ofwel als je meer biedt op een bepaald zoekwoord dan de concurrent, komt jouw advertentie automatisch boven die van hem te staan. Dit is een veelvoorkomende misopvatting. Je hoeft namelijk niet meer geld uit te geven om een hogere positie te krijgen in de Google zoekresultaten.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je met een lager bod per zoekwoord, toch boven je concurrent kunt uitkomen. Zelfs als deze meer biedt voor hetzelfde zoekwoord.

Een voorbeeld

Stel je bent eigenaar van een restaurant en je wilt dat mensen die zoeken op ‘restaurant Gelderland’ een advertentie zien van jouw bedrijf. Je max CPC bod is €0,60 en je gemiddelde positie is 2.

Een ander restaurant, dat ook adverteert op ‘restaurant Gelderland’ heeft een bod ingesteld van €0,70 maar staat op positie 3. Onder jou dus, terwijl ze een hoger max. CPC bod hebben ingesteld.

Hoe kan dat? Waarom sta jij ondanks het lagere bod toch hoger dan de concurrent? Het antwoord is kwaliteit.

Google beloont kwaliteit

Een goede kwaliteit van je advertenties, is enorm belangrijk voor een succesvolle Google Ads campagne. Google wil dat advertenties zo relevant mogelijk zijn en aansluiten bij datgene waar men naar zoekt. Als je advertenties van hoge kwaliteit zijn, beloont Google je als het ware met een lagere Cost Per Click (CPC) en een hogere advertentiepositie. Hierdoor kun je met minder kosten boven jouw concurrent uitkomen, wanneer jouw advertenties beter zijn.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore wordt bepaald door deze drie belangrijke advertentiecomponenten:

  • Advertentierelevantie
  • Verwachte CTR (click through rate)
  • Ervaring op de bestemmingspagina

Verder houdt Google ook rekening met het verwachte effect van extensies en andere advertentie indelingen.

Advertentierelevantie

De antwoorden die jouw advertenties geven op zoekopdrachten van gebruikers moeten zo nauwkeurig mogelijk zijn.  Je kunt dat bereiken door zoekwoorden toe te voegen aan de koppen, beschrijvingen en de zichtbare url van de advertenties.

Verwachte klikfrequentie (CTR)

Deze verwachte CTR voorspelt of het zoekwoord tot een klik op jouw advertenties leidt. Ofwel hoe groot de kans is dat iemand op je advertenties klikt. Dit is ongeacht extensies, de advertentiepositie en andere advertentie-indelingen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met hoe goed het zoekwoord in het verleden heeft gepresteerd.

Wil je de verwachte klikfrequente optimaliseren? Schrijf dan overtuigende advertentieteksten, die mensen aanspreken zodat ze gaan klikken. Je kunt dit laatste nog extra stimuleren door het toevoegen van call to actions zoals ‘Maak nu een afspraak’, ‘Neem contact op voor meer informatie’ etc.

Ervaring op de bestemmingspagina

Als mensen op een advertentie klikken, komen ze op een bestemmingspagina. Zorg ervoor dat deze pagina duidelijk, nuttig en relevant is voor het zoekwoord en datgene waar men naar op zoek is.

Stel dat je adverteert op het zoekwoord ‘restaurant Gelderland’ en mensen komen op een pagina uit die over een restaurant in Brabant gaat, dan is dat niet relevant. Deze negatieve ervaring kan resulteren in het verlaten van je website. Deze signalen worden door Google waargenomen en hebben vanzelfsprekend een negatief effect op je kwaliteitsscore.

Een andere belangrijke factor voor de gebruikerservaring is de mobielvriendelijkheid van de pagina. Tegenwoordig komt de meerderheid van de bezoekers via hun mobiel op een website. Stel dat de pagina niet goed leesbaar is op een mobiele telefoon, dan is dat eveneens een reden om af te haken.

Je kunt via deze tool eenvoudig testen of je pagina geschikt is voor mobiel.

Wat is jouw kwaliteitsscore?

Je kunt jouw kwaliteitsscore vinden bij ‘Zoekcampagnes’ –> ‘Zoekwoorden’

Vervolgens kun je bij ‘Kolommen’ –> ‘Kolommen aanpassen’ kiezen voor ‘Kwaliteitsscore’ en dan alle componenten aanvinken.

Het ziet er dan als volgt uit:

Conclusie

De positie van jouw advertenties wordt o.a. bepaald door de kwaliteitsscore en de max CPC:

Max CPC x Kwaliteitsscore = Advertentiepositie

Ofwel een lagere kwaliteitsscore zorgt voor een lagere positie als de Max CPC gelijk blijft.

Door een betere kwaliteitsscore na te streven dan jouw concurrent, kun je met een lagere CPC toch boven hem komen in de zoekresultaten.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Laat het weten.

Vond je deze Google Ads tip waardevol? Laat een reactie achter.