Kosten Google Ads? Zo bereken je ze

Kosten Google Ads? Zo bereken je ze

Wat je leert in deze blog

Wil je meer websitebezoekers en nieuwe klanten via Google Ads, maar weet je niet aan welk budget je zou moeten denken? Lees dan snel verder, want in dit blogartikel leggen we aan je uit hoe je Google Ads kosten kunt berekenen voor jouw bedrijf.

Allereerst is het van belang om te weten dat Google Ads niet werkt met een vast maandbedrag, maar met een dagbudget. Dit is het maximale bedrag dat je per dag wilt uitgeven aan je Google advertenties. Je maandbudget bereken je dan door je dagbudget te vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal dagen in een maand (30,4). Het budget kan fluctueren per dag, maar je betaalt dus nooit meer dan 30,4x je ingestelde dagbudget.

Kosten Google Ads dagbudget

Het is handig om eerst een doelstelling voor jouw bedrijf vast te stellen. Bijvoorbeeld: ik zou graag 20 extra bestellingen per maand willen via Google advertenties.

Hieronder hebben we een voorbeeld budgetberekening gemaakt:

  • Doelstelling: 20 extra bestellingen per maand
  • Gemiddeld conversiepercentage* 2%
  • Dus 2% = 20 bestellingen
  • 100% = 1000 sessies/kliks
  • Gemiddelde CPC* is €0,30
  • 1000 x €0,30 = €300 per maand
  • €300 / 30,4 dagen = €9,87 afgerond €10 per dag

Tip: heb je een nieuw Google Ads account? Dan beschik je waarschijnlijk over een gratis Google advertentietegoed.

We zullen de begrippen even verder toelichten:

Gemiddeld conversiepercentage Google Ads*

Het gemiddeld conversiepercentage geeft aan welk % van je websitebezoekers de gewenste actie uitvoert, zoals het invullen van een contactformulier, het downloaden van een whitepaper of het doen van een aankoop.

Zie hieronder een afbeelding van gemiddeld conversiepercentages per branche.

Benchmark Google Ads 2024 - WordStream

Bron: WordStream

Gemiddelde CPC Google Ads*

Google Ads is een pay-per-click (PPC) advertentieplatform. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt en dus op je website komt.

De gemiddelde klikprijzen van Google Ads zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals:

  • Biedstrategie: bij een handmatige biedstrategie kan je de biedingen zelf bepalen en bij een automatische biedstrategie worden deze bepaald door het algoritme van Google.
  • Kwaliteitsscore: deze wordt bepaald door Google aan de hand van ervaring op de bestemmingspagina, advertentierelevante en verwachte CTR.
  • Concurrentie: hoeveel andere adverteerders bieden op dezelfde zoekwoorden? Als dit er veel zijn dan zal uiteraard de gemiddelde CPC hoger liggen.
  • Branche: in sommige branches (bijv. advocatuur, financiën & ICT) zijn de klikprijzen hoger.

In de afbeelding hierboven (WordStream) kan je de gemiddelde cpc’s per branche bekijken. Ook kan je in de Google Ads zoekwoordplanner zelf per zoekwoord zien wat de gemiddelde cpc’s zijn. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in bod voor boven aan pagina laag en hoog bereik, zie hieronder een voorbeeld.

kosten Google Ads gemiddelde cpc zoekwoordplanner

Het beheren van succesvolle Google Ads campagnes kan tijdrovend en complex zijn. Zeker als je niet over de nodige expertise en ervaring beschikt. Daarom kiezen veel bedrijven voor Google Ads uitbesteden aan een specialistisch bureau (zoals CaseMarketing). Zij zullen met de juiste kennis ervoor zorgen dat het Google Ads budget zo effectief mogelijk benut wordt. De kosten van Google Ads uitbesteden bedragen bij CaseMarketing minimaal €2.000 per maand (inclusief beheerkosten & Google Ads budget).

Heb je geen budget om Google Ads uit te besteden? Dan is het ook een goede optie om te investeren in een Google Ads training. De kosten van onze basiscursus (het opzetten van Google Ads) bedragen €497 ex btw. Wil je ook graag leren hoe je jouw Google Ads campagnes optimaliseert waardoor je het budget zo goed mogelijk benut? Dan is de 2-daagse Google Ads cursus wellicht wat voor jou. De kosten hiervan zijn €999,- ex btw. Deze combinatie vind je ook op de pagina van de Google Ads training.

Vragen over de mogelijkheden van Google Ads uitbesteden of training? Neem dan contact met ons op.

Recente artikelen

Channable CSS

Nieuw: Channable heeft nu een eigen CSS

Google Ads interface nieuw ontwerp

Google Ads interface: overgang naar nieuw ontwerp

Qooqie Lead automation

Nieuw: Qooqie Leads

Wat is Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Gratis advertentietegoed adverteerders Google Ads

Gratis advertentietegoed voor adverteerders

Google Analytics UA verwijderd

Google Analytics UA wordt verwijderd

Deze tips ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in.

"*" geeft vereiste velden aan