Landingspagina Google Ads

Een goede landingspagina voor Google Ads

12-07-2021 | SEA Tips, SEO Tips

Met een Google advertentie kun je bezoekers naar jouw website sturen, maar daar moeten ze vervolgens wel actie gaan ondernemen. Een landingspagina speelt een cruciale rol bij het succes van jouw Google Ads campagnes. Hoe zorg je dat je een goede landingspagina maakt voor zowel Google als de bezoeker? Je leest het in dit artikel. 

Wat is een landingspagina eigenlijk?

Een landingspagina is de pagina op jouw website waar een gebruiker op ‘landt’ nadat hij of zij op een advertentie (in Google) heeft geklikt. Een ideale landingspagina is zo ingericht, dat de bezoeker direct de informatie krijgt waar hij of zij naar op zoek is en daardoor actie gaat ondernemen. Dit is namelijk het uiteindelijke doel van een landingspagina: zorgen dat de bezoekers een klant of lead worden. 

Voorbeelden van landingspagina’s

In de afbeelding hieronder zie je een aantal advertenties van aanbieders van hondenvoer.

Voorbeeld hondenvoer advertentie

Op het moment dat je als zoeker op een advertentie van hondenvoer klikt, dan is de verwachting dat je ook op een pagina terechtkomt die over hondenvoer gaat. Je zoekt immers op dat product. Wanneer je klikt op de bovenste advertentie, dan kom je uit op deze landingspagina:

Voorbeeld landingspagina hondenvoer

Zoals je kunt zien op de afbeelding, gaat deze pagina over hondenvoer:

  • In de koptekst komt het zoekwoord ‘hondenvoer’ terug.
  • Onder de koptekst staat een tekst met uitleg over hondenvoer.  
  • Ook zie je meteen de hondenvoer producten.

Deze landingspagina is dus zeker relevant voor Google (Ads), want het sluit aan bij de verwachting van de bezoeker.  

Nu een ander voorbeeld. In de afbeelding hieronder zie je twee advertenties van aanbieders van kleding. De gebruiker zoekt in dit voorbeeld naar rode jurken en heeft als verwachting dat hij of zij uitkomt op een landingspagina met daarop rode jurken. Echter wat direct opvalt is dat er in de advertenties niets staat over rode jurken. 

Voorbeeld advertentie rode jurk

Wanneer je klikt op de bovenste advertentie, dan kom je uit op deze landingspagina:

Voorbeeld landingspagina rode jurken

Op de afbeelding is te zien dat deze pagina totaal niet relevant is. Het gaat niet over jurken en dus ook niet over rode jurken. De pagina gaat over kleding in het algemeen. Hierdoor zal de bezoeker geneigd zijn om heel snel weg te gaan. 

Landingspagina voor Google Ads

Door de komst van de nieuwe Hagakure campagnestructuur is een goed geoptimaliseerde landingspagina vandaag de dag nog belangrijker voor Google Ads. Hoe beter jouw pagina geoptimaliseerd is, hoe beter het is voor Google Ads. Als je actief bent met SEO is het dus ook voordelig voor je Google Ads campagnes. Het is belangrijk dat een landingspagina geoptimaliseerd is op een aantal punten:

Zoekwoorden

Het is van belang dat de zoekwoorden waarmee je gaat adverteren in Google Ads ook terug laat komen op je landingspagina. Google vindt het namelijk erg belangrijk dat de content op je pagina overeenkomt met de zoekwoorden die je inzet. Laat deze zoekwoorden dus terugkomen in de H1 (kop 1), H2 en H3 (tussenkoppen). Let wel op je zoekwoorddichtheid, ga niet spammen. Dit kan je oplossen door bijvoorbeeld synoniemen te gebruiken. In de afbeelding hieronder is te zien wat deze koppen precies zijn op een landingspagina.

Voorbeeld kop 1 en kop 2 landingspagina

Call-to-action’s (CTA)

Een call-to-action zet mensen aan tot actie. Het is belangrijk dat je landingspagina beschikt over duidelijke CTA’s die zijn gericht op jouw doelstelling. Het zou namelijk zonde zijn als je met Google Ads geld investeert om bezoekers naar je website te leiden, maar dat ze dan vervolgens afhaken omdat ze niet goed weten wat ze moeten doen. Voorbeelden van CTA’s: download de brochure, inschrijven, bel mij nu, etc.

Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid is erg belangrijk voor de gebruikerservaring. Het gros van de mensen bezoekt een website tegenwoordig via een mobiel apparaat. Zorg daarom altijd dat jouw website mobielvriendelijk is. Op deze website kan je testen of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten.  

Landingspagina mobielvriendelijkheid

Laadsnelheid

Laadsnelheid is daarnaast ook een punt dat erg belangrijk is voor de gebruikerservaring. Zorg voor een goede laadtijd van jouw landingspagina (onder de 2 seconden). Google heeft een tool waarmee je de laadsnelheid van je website kan meten. Google geeft in deze analyse ook precies aan hoe je de laadsnelheid kunt verbeteren. 

Landingspagina laadsnelheid

Hoe maak je een landingspagina?

Als je een mooie landingspagina wilt maken op jouw website, dan loop je soms tegen de beperking aan dat dit niet zo eenvoudig zelf te doen is. Een oplossing is dan om te werken met een landingspagina tool. CaseMarketing gebruikt hiervoor de tool AdPage. Met deze tool kan je heel eenvoudig en snel mooie landingspagina’s maken en ben je niet afhankelijk van een websitebouwer of vormgever. Zie hier een voorbeeld landingspagina van CaseMarketing die is gemaakt met AdPage. 

Lijkt het je wat om te werken met deze landingspagina tool? Via CaseMarketing kan je gratis een AdPage proefabonnement aanvragen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *