Call bid adjustments Google Ads

Nieuw: Call Bid Adjustment

11-10-2017 | Blog, SEA Tips

Sinds eind september is er een nieuwe feature uitgerold in Google AdWords: Call Bid Adjustment. Met deze bodaanpassing voor oproepextensies, kun je zorgen dat het telefoonnummer van jouw bedrijf nog vaker wordt weergegeven bij je advertenties.

Conversiekans telefonisch 3x groter

Vooral voor bedrijven die leads verzamelen of diensten leveren zijn Call Bid Adjustments erg interessant. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kans op een conversie gemiddeld drie keer groter is wanneer iemand belt, dan wanneer iemand klikt naar jouw website. Ofwel mensen nemen jouw diensten doorgaans sneller af als ze telefonisch contact opnemen. Dat is een reden om mensen te stimuleren om te bellen.

Telefoonnummer tonen bij advertenties

Met een Call Bid Adjustment kun je je bod verhogen, zodat het telefoonnummer vaker wordt weergegeven bij jouw advertenties. Andersom kun je je bod ook verlagen, zodat het telefoonnummer minder vaak wordt weergegeven.

Hier zie je een voorbeeld van een telefoonnummer dat getoond wordt bij de advertenties van een restaurant. Op desktop zie je enkel het nummer staan, maar kun je er niet op klikken. Op mobiel kun je wel op het nummer klikken en direct bellen. Op deze manier kunnen klanten jouw bedrijf nog sneller benaderen.

Call Bid Adjustment instellen

Je kunt de Call Bid Adjustment enkel instellen in de nieuwe AdWords interface. Je kunt de ‘Geavanceerde bodaanpassing’ vinden bij het overzicht met instellingen. Je stelt de bodaanpassing altijd in op campagneniveau. Zo kun je bepalen welke campagne wel of niet een bodaanpassing nodig heeft. Zijn er bepaalde campagnes waar je het telefoonnnummer liever minder vaak wilt tonen? Ook dat kan. In dat geval stel je een negatieve bodaanpassing in. Je kunt je bod verhogen tot 900% en verlagen tot 90%.

Voorbeeldberekening bodaanpassing voor interacties

Stel je hebt een campagne die goed presteert bij een maximum CPC-bod van €1,-. Je wilt je telefoonnummer aan meer klanten laten zien. Daarom verhoog je je bod met 20%, wat resulteert in een biedingsbedrag van € 1,20.

De berekening is als volgt:

CPC-bod: €1,-
Bodaanpassing €1,- + (€1,- x 20%) = €1,20
Resulterend bod: €1,20

Als iemand klikt op jouw telefoonnummer, is het max. CPC bod  €1,20.

Wil je meer weten over Call Bid Adjustment, of advies over SEA? Bodaanpassingen zijn een van de onderdelen van de Google Ads cursus van CaseMarketing. Bel of mail gerust voor meer info!

0 reacties