Responsieve zoekadvertenties hebben nieuwe functies

Nieuwe functies voor responsieve zoekadvertenties

21-07-2020 | Blog, SEA Tips

Google Ads heeft recent nieuwe functies toegevoegd aan de responsieve zoekadvertenties, zoals een locatie invoegen en een countdown. Wat zijn responsieve zoekadvertenties eigenlijk precies? En wat houden deze nieuwe functies in? Deze vragen beantwoord ik in dit artikel. 

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties zijn advertenties waarbij je verschillende kopteksten (3-15 stuks) en beschrijvingen (2-4 stuks) ingeeft. Google gaat dan automatisch de meest relevante combinaties tonen. Door meer koppen en beschrijvingen toe te voegen kan Google Ads meer advertentievarianten testen en weergeven bij passende zoektermen van gebruikers. Zo kun je de prestaties van de advertenties verbeteren. 

Het verschil tussen responsieve zoekadvertenties en normale advertenties, is dat je bij normale advertenties de volledige advertentie uitgewerkt moet hebben en bij responsieve advertenties niet.

Hieronder worden de verschillende nieuwe functies voor de responsieve zoekadvertenties toegelicht. 

1. Locatie invoegen 

Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat de plaatsnaam in de advertentie wordt getoond. Dus de plaats waar de zoeker zich bevindt of waar hij of zij interesse in heeft. 

In de afbeelding hieronder is te zien hoe je de plaatsnaam bij een responsieve zoekadvertentie toevoegt:

  1. Maak of bewerk een responsieve zoekadvertentie.
  2. Typ in de kop- of beschrijvingsregel (de plek waar je de plaatsnaam wilt toevoegen) een accolade ( { ) en selecteer in het dropdown-menu de optie ‘Locatie invoegen’.
  3. Kies de locatie-indeling: plaats, staat of land.
  4. Typ bij ‘Standaardtekst’ de woorden die je wilt weergeven wanneer de tekst niet kan worden vervangen door een locatie. Bijvoorbeeld ‘uw regio’.
  5. Een voorbeeld: Wespen bestrijden in {LOCATION(City):uw regio}?
Locatie-extensies responsieve zoekadvertenties

2. Countdown (aftellen)

Deze nieuwe functie wordt vaak gebruikt om urgentie te creëren rond de verkoop of om een bepaalde actie in te zetten die een beperkte periode geldig is. Door countdown wordt de responsieve zoekadvertenties alleen in de aangegeven periode getoond. 

In de afbeelding hieronder is te zien hoe je de aftelfunctie bij een responsieve zoekadvertentie toevoegt:

  1. Maak of bewerk een responsieve zoekadvertentie.
  2. Typ in de kop- of beschrijvingsregel (de plek waar je de afteller wilt toevoegen) een accolade ( { ) en selecteer in het dropdown-menu de optie ‘Aftellen’.
  3. Kies wanneer (datum en tijd) het aftellen beëindigd moet worden.
  4. Bij ‘Aftellen begint’ vul je in hoeveel dagen vóór de einddatum je de weergave van de advertentie wilt starten. Standaard staat deze op vijf dagen vóór de einddatum ingesteld.
  5. Bepaal welke tijdzone van belang is: Tijdzone van account of advertentiekijker. 
  6. Tip: voor de meeste advertenties zal ‘Tijdzone van account’ van toepassing zijn.
Countdown responsieve zoekadvertenties

3. Nieuwe advertentiekwaliteit suggesties

Met de advertentiekwaliteit geeft Google tips hoe je jouw advertenties kunt verbeteren m.b.t. teksten die je aan de zoeker toont. Door het tonen van de juiste boodschap kan je de prestaties van de advertenties verbeteren. 

De advertentiekwaliteit-functie is bijgewerkt, met nieuwe suggesties voor bijvoorbeeld kopteksten. Bij het toevoegen van de definitieve URL aan je advertentie, worden extra opties ontgrendelt op basis van wat Google uit het aanbod kan leiden. 

In de afbeelding hieronder zijn de nieuwe functies van de advertentiekwaliteit terug te zien: je ziet rechts de suggesties van Google op basis van de url.

Nieuwe advertentiekwaliteit suggesties bij responsieve advertenties.

4. Itemrapport voor responsieve zoekadvertenties uitgebreid

Om de resultaten van de responsieve zoekadvertenties nog sneller te analyseren, biedt Google Ads nu ook cross-campaign rapportages. Je vindt deze terug bij ‘Advertenties en extensies’ en dan ‘Items’. Waar je voorheen alleen de prestaties per advertentiegroep of campagne kon bekijken, kun je deze nu van alle campagnes samen bekijken. Hierdoor heb je trends en prestaties sneller in beeld.

Let op, niet bij alle accounts is deze rapportage inzichtelijk. De functie ‘Items’ staat er alleen wanneer je meerdere responsieve zoekadvertenties hebt.

In onderstaande afbeelding worden de prestaties van elk onderdeel (koppen en beschrijvingen) van de advertenties ten opzichte van de totale prestaties weergegeven. 

Cross-Campaign Items Rapportage responsieve zoekadvertenties

Wil je op de hoogte blijven van alle informatie en trends rondom Google Ads? Ik informeer je graag! Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief van CaseMarketing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *