updates Google Ads - paniek in Google Ads land

Paniek in Google Ads land!

18-09-2020 | Blog, SEA Tips

De SEA wereld is in rep en roer. Google gaat een aantal veranderingen doorvoeren, de ene verandering is zeker (alhoewel niemand nog de details weet) en de andere verandering is nog een experiment. Hoe dan ook, het veroorzaakt aardig wat onrust. Het kan namelijk van grote impact zijn op het adverteren in Google.

Uitgekleed zoektermen rapport

Allereerst de update met betrekking tot het zoektermen rapport. Als je adverteert in Google, wil je natuurlijk graag zien voor welke kliks je betaalt. Het zoektermenrapport geeft inzicht in de zoektermen die mensen hebben ingegeven in Google en die ertoe geleid hebben dat jouw advertenties zijn weergegeven. Dit rapport gebruik je regelmatig, om inzicht te krijgen welke zoekwoorden je toe kan voegen aan je campagnes en welke zoekwoorden je uit moet sluiten, omdat ze niet relevant zijn.

Changes to search terms rapport

Google heeft aangekondigd dat vanaf september 2020 het zoektermen rapport alleen nog maar termen bevat waarnaar een ‘significant’ aantal gebruikers heeft gezocht. Dit wil zeggen dat de termen waar weinig naar gezocht is (maar die wel een klik hebben gehad) niet in het rapport worden weergegeven. Het is ook niet duidelijk, wat er met ‘significant aantal’ wordt bedoeld. Zijn dit er 5, 10, 50 of meer? Dat heeft Google niet bekendgemaakt.

Wat wel duidelijk is, is dat niemand behalve Google het hiermee eens is. Ook voor adverteerders is het nadelig als ze niet meer kunnen zien voor welke zoektermen ze betalen. Er is zelfs een online petitie gestart tegen dit besluit van Google.

online petitie uitgekleed zoektermen rapport

Responsieve zoekadvertenties v.s. tekstadvertenties

Daarnaast wordt in sommige accounts die we beheren niet meer direct de mogelijkheid geboden om tekstadvertenties aan te maken. In de afbeelding hieronder is te zien dat Google Ads responsieve zoekadvertenties aanbeveelt. Bij sommige accounts word je zelfs gedwongen, omdat je hier niet meer de mogelijkheid hebt om een ‘normale’ tekstadvertentie’ aan te maken.

update google ads voorkeur responsieve zoekadvertenties

Wil je toch graag gebruikmaken van een tekstadvertentie?

Dit is nog steeds mogelijk! Klik dan eerst op het toevoegen van een responsieve zoekadvertentie. Daarna kan je kiezen voor ‘terugschakelen naar tekstadvertenties’, zie de afbeelding hieronder.

update google ads tekstadvertenties

Google heeft gemeld dat het nog gaat om een experiment. Daarom laat Google bij het ene account nog wel direct tekstadvertenties zien en bij het andere account niet. Het is niet te hopen dat deze verandering definitief wordt doorgevoerd, omdat in de praktijk niet altijd blijkt dat deze responsieve zoekadvertenties beter presteren.

Anderzijds werken de responsieve zoekadvertenties ook vaak goed. Een tip is om dit gewoon te proberen en hiermee aan de slag gaan. Wanneer je alleen nog maar gebruikmaakt van uitgebreide tekstadvertenties, is het dus verstandig om ook responsieve zoekadvertenties in te zetten. In een van mijn andere artikelen lees je meer over de nieuwe functies van responsieve zoekadvertenties.

Google is altijd bezig met ontwikkeling. Wil jij op de hoogte worden gehouden van alle updates omtrent Google Ads? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van CaseMarketing. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, voor Google (Ads) tips en om op de hoogte te blijven van de activiteiten van CaseMarketing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *