updates Google Ads - paniek in Google Ads land

Paniek in Google Ads land!

18-09-2020 | Blog, SEA Tips

De SEA wereld is in rep en roer. Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd. Sinds september is er sprake van een uitgekleed zoektermen rapport, waardoor je niet meer alle zoektermen inzichtelijk hebt waarvoor je betaalt. Daarnaast wordt er momenteel geëxperimenteerd met tekstadvertenties. In sommige accounts kun je geen uitgebreide tekstadvertenties aanmaken (alleen nog maar responsieve tekstadvertenties). Althans zo lijkt het, maar in de praktijk blijkt het toch nog te kunnen. In dit blog vertel ik er alles over.

Uitgekleed zoektermen rapport

Allereerst de update met betrekking tot het zoektermen rapport. Als je adverteert in Google, wil je natuurlijk graag zien voor welke kliks je betaalt. Het zoektermenrapport geeft inzicht in de zoektermen die mensen hebben ingegeven in Google en die ertoe geleid hebben dat jouw advertenties zijn weergegeven. Dit rapport gebruik je regelmatig, om inzicht te krijgen welke zoekwoorden je toe kan voegen aan je campagnes en welke zoekwoorden je uit moet sluiten, omdat ze niet relevant zijn.

Changes to search terms rapport

Google heeft aangekondigd dat vanaf september 2020 het zoektermen rapport alleen nog maar termen bevat waarnaar een ‘significant’ aantal gebruikers heeft gezocht. Dit wil zeggen dat de termen waar weinig naar gezocht is (maar die wel een klik hebben gehad) niet in het rapport worden weergegeven. Het is ook niet duidelijk, wat er met ‘significant aantal’ wordt bedoeld. Zijn dit er 5, 10, 50 of meer? Dat heeft Google niet bekendgemaakt.

Wat wel duidelijk is, is dat niemand behalve Google het hiermee eens is. Ook voor adverteerders is het nadelig als ze niet meer kunnen zien voor welke zoektermen ze betalen.

Responsieve zoekadvertenties v.s. tekstadvertenties

Daarnaast wordt in sommige accounts die we beheren niet meer direct de mogelijkheid geboden om tekstadvertenties aan te maken. In de afbeelding hieronder is te zien dat Google Ads responsieve zoekadvertenties aanbeveelt. Bij sommige accounts word je zelfs gedwongen, omdat je hier niet meer de mogelijkheid hebt om een ‘normale’ tekstadvertentie’ aan te maken.

update google ads voorkeur responsieve zoekadvertenties

Wil je toch graag gebruikmaken van een tekstadvertentie?

Dit is nog steeds mogelijk! Klik dan eerst op het toevoegen van een responsieve zoekadvertentie. Daarna kan je kiezen voor ‘terugschakelen naar tekstadvertenties’, zie de afbeelding hieronder.

update google ads tekstadvertenties

Google heeft gemeld dat het nog gaat om een experiment. Daarom laat Google bij het ene account nog wel direct tekstadvertenties zien en bij het andere account niet. Het is niet te hopen dat deze verandering definitief wordt doorgevoerd, omdat in de praktijk niet altijd blijkt dat deze responsieve zoekadvertenties beter presteren.

Anderzijds werken de responsieve zoekadvertenties ook vaak goed. Een tip is om dit gewoon te proberen en hiermee aan de slag gaan. Wanneer je alleen nog maar gebruikmaakt van uitgebreide tekstadvertenties, is het dus verstandig om ook responsieve zoekadvertenties in te zetten. In een van mijn andere artikelen lees je meer over de nieuwe functies van responsieve zoekadvertenties.

Google is altijd bezig met ontwikkeling. Wil jij op de hoogte worden gehouden van alle updates omtrent Google Ads? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van CaseMarketing. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BLACK FRIDAY ACTIE200,- korting op de SEA Academy met kortingscode BLACKFRIDAYKORTING

Alleen vandaag geldig! Vul kortingscode BLACKFRIDAYKORTING in en krijg €200,- korting op het groeps- of VIP-programma van de SEA academy.

De SEA academy is de meest praktijkgerichte Google Ads leeromgeving die er bestaat. Je krijgt een jaar lang onbeperkt toegang krijgt tot de community en alle cursussen (inmiddels meer dan 140 video's). Ook kun je een jaar lang vragen stellen en krijg je support en begeleiding.