Zoekthema's Performance Max - nieuw binnen Google Ads

Nieuw: Performance Max zoekthema’s 

10-01-2024 | SEA Tips

Google Ads heeft sinds kort de nieuwe (bèta)functie “zoekthema’s” in Performance Max geïntroduceerd. Volgens Google biedt deze innovatieve functie (AI van Google) je de mogelijkheid om Performance Max-campagnes eenvoudig weer te geven op plaatsingen die je wellicht nog niet hebt bereikt. In dit artikel leggen we aan je uit wat zoekthema’s precies zijn en hoe je deze kunt toevoegen aan jouw Performance Max campagne. 

Performance Max zoekthema’s toevoegen 

Door zoekthema’s toe te voegen aan je Performance Max campagne, kun je Google helpen om makkelijker de juiste zoekwoorden te vinden. In plaats van dat je Google helemaal loslaat met het matchen van zoekwoorden, zal Google proberen om jouw zoekthema’s mee te nemen en kijken of deze leiden tot goede prestaties. 

  • Ga naar je huidige Performance Max campagne. Heb je deze nog niet opgezet? In ons artikel lees je hoe je dit kunt doen: Performance Max campagne opzetten
  • Ga naar de itemgroep waarbij je de zoekthema’s wilt toevoegen. In dit geval hebben we een aparte itemgroep gemaakt voor de zoekwoorden (zoekthema’s). Zo kan je de prestaties van de zoekthema’s uiteindelijk apart bekijken. 
  • Klik op het potloodje bij signalen.
  • Voeg de zoekthema’s toe. Zie hieronder een voorbeeld van een van onze klanten. Je kunt deze uitbreiden met maximaal 25 zoekthema’s. 
  • Klik op opslaan en je hebt zoekthema’s toegevoegd aan jouw Performance Max campagne.

Wil je na een tijdje de prestaties van zoekthema’s bekijken? Ga dan naar jouw Performance Max campagne en klik op table (in plaats van summary), zie screenshot hieronder.

Hier kan je dan de prestaties bekijken. Je kan de kolommen aanpassen als je niet alle gewenste statistieken te zien krijgt. 

Aangepaste segmenten Google Ads

Eerder was het al mogelijk om zoekwoorden toe te voegen aan je Performance Max campagne in de vorm van aangepaste segmenten, zie afbeelding hieronder. 

Echter is het vanaf begin 2024 niet meer mogelijk om aangepaste segmenten toe te voegen of te bewerken. Deze worden dus vervangen door de nieuwe zoekthema’s. Aangepaste segmenten op basis van interesses blijven wel beschikbaar. 

Meer weten over de zoekthema’s van Performance Max?

Google heeft ook twee handige artikelen hierover geschreven. Zie hiervoor deze link en deze link.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *