In oktober heeft Google Ads diverse updates doorgevoerd, onder andere om MKB-bedrijven te ondersteunen i.v.m. de coronacrisis. Bedrijven kunnen vanaf heden profiteren van deze nieuwe mogelijkheden: gratis vermelding in Google Shopping, Lokale diensten-advertenties (nog niet in NL) en een update van Grow My Store site. In dit artikel leg ik uit wat deze nieuwe updates precies zijn en wat ze voor jou kunnen betekenen!
Gratis Google Shopping vermeldingen
Met Google Shopping toon je productadvertenties in Google zoekresultaten. Je kunt deze advertenties herkennen aan de afbeelding van het product, titel, prijs en de naam van de aanbieder. Tot voor kort was Google Shopping uitsluitend een medium voor adverteerders. Echter, sinds halverwege oktober toont Google ook gratis productvermeldingen op het Shopping tabblad. Hierdoor kun je ook zichtbaar worden zonder dat je adverteert. Weliswaar op een minder prominente positie dan de betaalde productadvertenties, maar je staat er nu wel tussen. Eigenlijk moet je dit zien als een soort organisch zoekresultaat, alleen dan in de shop-omgeving van Google.
In de afbeelding hieronder zie je het verschil tussen Shopping-advertenties en gratis vermeldingen op het Shopping tabblad.

Deze update valt tegelijkertijd met de piek in het eindejaar waardoor jij als retailer gratis in de zoekresultaten van shopping naar voren kunt komen. Daarnaast word je als retailer geholpen om beter in contact te komen met klanten, ongeacht je adverteert in Google of niet. Super goed nieuws dus!
Google Merchant Center
Wanneer je aan de slag gaat met Shopping vermeldingen, zal je gebruik moeten maken van het Merchant Center van Google. Hierin kan je middels een feed al jouw producten naar Google uploaden waardoor gebruikers jouw producten te zien krijgen.
Door de update in oktober kunnen adverteerder betaalde Shopping producten in Google’s Merchant Center uitbreiden met gratis vermeldingen op het Shopping tab. Ofwel Platforms van Google.
Maak je al gebruik van het Google Merchant Center?
Controleer dan bij ‘Overzicht’ in het Merchant Center, of je actieve artikelen ziet staan bij ‘Platforms van Google’. Is dit het geval? Dan hoef je verder niets in te stellen om gebruik te maken van de gratis vermeldingen. Deze gratis Shopping vermeldingen worden automatisch gegenereerd op het Shopping tabblad. Staan er geen actieve artikelen? Onderzoek dan wat het probleem is of schakel hulp in van een Google Ads specialist.

Lokale diensten-advertenties
Let op! Helaas zijn lokale diensten-advertenties tot op heden niet uitgerold in Nederland. Wellicht binnenkort wel.
Sinds de coronacrisis gaan steeds meer mensen lokaal winkelen, omdat ze meer tijd thuis en rondom huis doorbrengen. Eind september heeft Google Ads daarom Lokale diensten-advertenties uitgerold (nog niet in NL). Lokale diensten-advertenties zijn advertenties in Google die mensen helpen om in contact te komen met lokale en betrouwbare professionals, zoals loodgieters, elektriciens, schoonmakers, etc.
Bedrijven die met Lokale diensten-advertenties adverteren ontvangen een Google Bescherming badge. Hiervoor moeten zij wel een screening- en kwalificatieproces van Google hebben doorlopen.
Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een dienst via Google zoeken, kunnen zij deze diensten rechtstreeks boeken en beoordelingen en licentie-informatie van huidige klanten zien en vergelijken. De bedrijven ontvangen deze leads in de vorm van berichten en telefoongesprekken. Ook goed om te weten is dat bedrijven alleen betalen wanneer contact wordt opgenomen door een klant. Zelfs als je geen website hebt, kan je Lokale diensten-advertenties inzetten!

Grow My Store site van Google
In het jaar 2020 heeft een grote stijging plaatsgevonden in de e-commerce: 61% van de Nederlandse consumenten koopt kleding, elektronica en speelgoed voornamelijk online. Dit betekent dat retailers zich snel moeten kunnen aanpassen om op de website de best mogelijke gebruikservaring te kunnen bieden.
Door de verschuiving naar e-commerce heeft Google Grow My store vernieuwd met nieuwe functies. Op de website Grow My Store wordt jouw website geanalyseerd en ontvang je een algemene score. Aan de hand van deze score met de bijbehorende aanbevelingen kan je jouw bedrijf versterken. Door de nieuwe functies kan je daarnaast ook de trends in jouw branche bijhouden en vergelijken met concurrenten.
Aan de slag met Grow My Store? Ga dan naar de Google website Grow My Store.

Google is altijd wel bezig met nieuwe updates. Wil jij op de hoogte worden gehouden van alle ontwikkelingen omtrent Google Ads? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van CaseMarketing.
0 reacties