In het artikel over Google Ads updates oktober 2020 heb ik al kort stilgestaan bij deze nieuwe update: gratis Shopping listings op een Google zoekpagina. Net zoals Google (gratis) organische zoekresultaten toont in de zoekmachine, heeft Google in oktober ook organische resultaten voor producten in Google Shopping gelanceerd. In dit artikel leg ik uit wat vermeldingen in Google Shopping tab precies zijn én hoe je zorgt dat je klaar bent voor gratis vermeldingen in de Google Shopping tab.
Google Shopping-advertenties
Als je in Google op zoek bent naar een specifiek product, dan zie je boven de zoekresultaten en ook op de tab ‘Shopping’ een aantal advertenties met afbeeldingen staan. Dit zijn Shopping advertenties. Je kunt ze eenvoudig herkennen door de foto, titel, prijs en naam van de aanbieder. Tot voor kort werden in Google Shopping alleen maar producten van adverteerders getoond. Als men op zo’n product klikte, betaalt de adverteerder een klikprijs (CPC). Sinds kort is het ook mogelijk voor niet-adverteerders om een Google Shopping vermelding te krijgen voor de producten. In dat geval kost het geen geld als iemand op een product klikt.
Voordelen gratis Shopping tab vermeldingen
Nu vraag je jezelf wellicht af: wat zijn nou de voordelen van deze gratis Google Shopping tab vermeldingen? Door de Google Shopping tab wordt het aantal online verkopers vergroot. Hierdoor kunnen consumenten een betere prijsvergelijking maken onder de verschillende aanbieders. Daarnaast kunnen bedrijven een (gratis) groter bereik realiseren met hun producten, wat zal leiden tot meer verkopen. In de afbeelding hieronder wordt door Google uitgelegd welke persoonlijke informatie getoond wordt per persoon.

Goede producttitels zijn belangrijk
Voor een goede vindbaarheid in Google Shopping, is het belangrijk dat de feed zo compleet mogelijk wordt ingediend bij het Merchant Center. Producttitels spelen een grote rol in de vindbaarheid, zorg er daarom voor dat deze zo uitgebreid mogelijk zijn.
Als je producten gaat indienen via een feed, is het van belang om te weten dat er een verschil is tussen standaard vermeldingen en uitgebreide vermeldingen. Standaard vermeldingen zijn de minimale informatie die nodig is om producten in Google Shopping te tonen: id, titel, link, afbeeldingslink en prijs. Wil je in aanmerking komen voor uitgebreide vermeldingen (dus dat er veel content wordt getoond in de Google Shopping omgeving), dan moet je meer informatie uploaden. Dit is absoluut de moeite om te doen, omdat het kan leiden tot meer verkeer en verkopen. Echter moet je hiervoor meer informatie uploaden, zoals omschrijving, beschikbaarheid, staat en merk. Mocht je meer willen weten over SEO voor producten, bekijk dan deze pagina van Google over productweergave.
Klaar voor gratis vermeldingen in de Google Shopping tab
Heb je al een Merchant Center account? Dan heb ik goed nieuws voor je! Je hoeft namelijk niet meer te doen om deze gratis vermeldingen te activeren. Mits er producten staan bij Platforms van Google (dit vind je bij ‘Overzicht’ in het Merchant Center).
Heb je nog geen Merchant Center account? Maak deze dan aan en upload al jouw producten. Hierdoor zullen jouw producten ook als gratis vermelding worden getoond in de Google Shopping omgeving!

Meer weten over gratis en betaalde Shopping resultaten?
Google Shopping is een onderdeel van de SEA academy. Bekijk hier de pagina van de SEA academy voor meer informatie.
0 reacties