Online Google Shopping cursus

Wat is Google Shopping en hoe werkt het?

22-02-2021 | Blog, SEA Tips

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Google Shopping. Een groot kanaal van Google waar ik veel omzet voor mijn klanten mee behaal. Veel mensen vragen zich echter af wat Google Shopping nou eigenlijk is en hoe het precies werkt. Op deze en meer vragen geef ik antwoord in dit artikel.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van de zoekresultaten in Google. Als je in Google zoekt naar producten kunnen er, naast zoekadvertenties, ook Shopping-advertenties getoond worden. Dit zijn advertenties die worden ingezet door webshops. De Shopping-advertenties worden boven of aan de zijkant van de zoekresultaten getoond. 

Ook heeft Google een apart gedeelte binnen Google waar je alleen Shopping-resultaten ziet. In de afbeeldingen hieronder zie je hoe Google Shopping eruitziet. 

wat is Google Shopping - zoekresultaten
wat is Google Shopping bovenaan in zoekresultaten

Google Shopping advertenties heten ook wel Product Listing Ads (PLA’s) en bestaan altijd uit:

  • Foto
  • Titel
  • Prijs
  • Webshopnaam
  • Aanbieder (CSS)

Naast de betaalde Shopping-advertenties zijn er ook gratis Shopping resultaten. Deze worden getoond onder de betaalde advertenties. In een ander artikel lees je hoe je gratis in de Shopping resultaten terecht komt.

Betaalde en gratis Google Shopping resultaten
Betaalde Shopping-advertenties (oranje) en daaronder gratis Shopping resultaten

Wat zijn de voor- en nadelen?

Wanneer je aan de slag wilt met Google Shopping, is het goed om eerst de voor- en nadelen op een rijtje te zetten.

Voordelen Shopping-advertenties

  • Je bent heel goed en vaker zichtbaar wanneer iemand zoekt op jouw product of merknaam.
  • Je valt op in de zoekresultaten.
  • Door Google Shopping krijg je leads van hogere kwaliteit. Je toont namelijk meteen informatie (bijvoorbeeld foto en prijs) waardoor mensen die klikken meer geïnteresseerd zijn. 
  • Daarnaast is Google Shopping een extra omzetkanaal voor webshops.

Nadelen Shopping-advertenties

  • Met Google Shopping heb je minder vrijheid. Je kunt namelijk niet zelf de advertenties maken, want deze worden automatisch gemaakt door Google aan de hand van jouw feed (productinformatie uit jouw webshop). Bij zoekadvertenties kan je deze advertenties wel maken.
  • Het kan veel geld kosten als je het niet goed opzet. Bijvoorbeeld als je niet goed nadenkt over de structuur van je campagne of wanneer je feed niet optimaal is. Aan de andere kant: als je Google Shopping wel goed opzet kan het juist enorm veel geld opleveren.
  • Je kunt geen zoekwoorden toevoegen zoals bij de zoekadvertenties. Google Shopping werkt alleen met de informatie uit jouw feed.

Voor wie is het geschikt?

In de eerste plaats kan je Google Shopping alleen maar inzetten als je fysieke producten verkoopt, dus als je een webshop hebt. Google Shopping is geschikt voor (bijna) alle branches (minder interessant voor B2B). 

Hoe werkt Google Shopping?

Bij zoekadvertenties van Google stel je zelf zoekwoorden in, bijvoorbeeld [laptop kopen]. Bij Google Shopping advertenties werkt dit anders. Google Shopping werkt namelijk niet met zoekwoorden, maar zij maken gebruik van de productgegevens uit het Merchant Center. Zorg ervoor dat deze productgegevens (feed) en de omschrijving zo compleet mogelijk zijn. Hoe uitgebreider, hoe beter Google Shopping weet wat voor product het is en het daardoor aan de juiste zoekopdrachten kan koppelen.

Wat heb je nodig om te starten?

Als je gaat starten met Google Shopping heb je het volgende nodig:

Hoe werkt Google Shopping?

Ben jij klaar om te starten met Google Shopping? En wil jij daarmee meer klanten aantrekken? Dan heb ik iets leuks voor je! Ik geef namelijk 5 gratis Google Shopping Cursussen weg. Schrijf je hier in en doe mee met de winactie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang 50% korting op mijn nieuwe Google Shopping cursusOm de lancering te vieren, krijg jij een uniek aanbod, om deze cursus met meer dan 50% korting aan te schaffen.

Dit is dé cursus voor iedereen die wil starten met gratis en betaalde vermeldingen in Google Shopping! Je betaalt nu tijdelijk slechts €97,- (in plaats van €197) voor levenslang toegang.