wat zijn discovery ads?

Wat zijn Google Discovery Ads?

16-09-2020 | Blog, SEA Tips

Ben jij een beetje bekend met de basis van het adverteren in Google? Werken met Google Ads is niet zo moeilijk. Maar als je de expertmodus van Google Ads gebruikt, wordt het een stukje ingewikkelder. Toch is dat wel een aanrader, want je hebt er veel meer mogelijkheden. Naast de oude, vertrouwde Tekstadvertentie kun je bijvoorbeeld kiezen voor een Display Advertentie of een Video Advertentie. En sinds kort is Google bezig met de uitrol van de allernieuwste optie: Google Discovery Ads. In dit artikel leg ik aan je uit wat Google Discover precies is en wat de voordelen zijn. Daarnaast leer je in minder dan 6 minuten hoe je een effectieve campagne in Google Discovery Ads opzet.

Adverteren in Google Discover

De plaats waar je zonder te zoeken, toch vindt wat je zocht, is Google Discover. Het is de nieuwsfeed waar je relevante content, nieuws en bijvoorbeeld sportuitslagen, aandelenkoersen en info over evenementen vindt. De feed is persoonlijk, doordat Google hem samenstelt op basis van jouw zoekresultaten van het afgelopen half jaar. Daarnaast zijn er advertenties te zien: de Google Discovery Ads.

Google Discovery Ads: de voordelen

Tja. Alweer een nieuw soort advertentie. Google staat natuurlijk niet stil en blijft innoveren. Maar heb je er nou echt iets aan? Ja. Heel eerlijk: het is echt een aanvulling op de bestaande advertentievormen. Dit is waarom je er toch mee aan de slag wilt:

Vergroot je bereik met Google Discover

Wist je dat de Google Discover feed wereldwijd iedere maand 800 miljoen bezoekers trekt? Al die mensen laten zich beïnvloeden en inspireren door informatie op basis van hun persoonlijke interesses. Daar wil jij natuurlijk graag tussen staan! Het is een prachtige kans om in contact te komen met een heel nieuwe doelgroep: de passieve consument die niet direct op zoek is. Die zou je met de andere advertentievormen nooit bereikt hebben.

Storytelling: vertel je merkverhaal met Discovery Ads

Discovery Ads worden door Google zó gevormd, dat ze perfect passen binnen het platform waar ze getoond worden. Naast de Discover feed, kunnen je advertenties getoond worden op Youtube en Gmail. Ook daar hebben de advertenties grote afbeeldingen en kun je werken met carrousels tot tien afbeeldingen. De advertenties zijn visueel aantrekkelijk en interactief. Op deze manier is het heel gemakkelijk om je klant mee op reis te nemen in jouw verhaal. Het is de start van een warme band met jouw merk.

De gebruiksvriendelijke targeting van Google Discovery Ads

Juist omdat de bezoekers van de Google Discover feed niet direct op zoek zijn naar jou, is het heel belangrijk om de targeting van je campagne goed op orde te hebben. Je hanteert een andere strategie dan bij zoekadvertenties. Nu ga je inzetten op interesses, doelgroepen en affiniteit.

Met Google Discovery Ads is de targeting een fluitje van een cent, want je hebt precies dezelfde opties als bij een standaard display campagne. Zo kun je potentiële klanten bereiken in de ‘See’, ‘Think’ en ‘Do’ fase.

Google helpt jou aan de beste prestaties

Kies bij het maken van een Discovery advertentie altijd voor het uploaden van meerdere afbeeldingen. Daarnaast mag je 5 koppen en beschrijvingen aanleveren en een logo. Het is slim om altijd voor het maximale aantal te gaan. Google gebruikt machine learning om de beste combinaties te maken en te tonen aan jouw doelgroep. Met jouw input zorgt Google voor de best mogelijke resultaten. 

Een Google Discovery Ads campagne maken

Ben jij na het lezen van dit artikel ook enthousiast? Zie jij mogelijkheden in het benaderen van een nieuwe doelgroep met een supergroot bereik? Bekijk dan het instructiefilmpje hieronder. In minder dan 6 minuten leer jij hoe je een effectieve campagne in Google Discovery Ads opzet en kun je direct aan de slag.

Wil jij nog meer leren over het adverteren in Google? Volg me dan op Instagram en Facebook of schrijf je in voor de nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, voor Google (Ads) tips en om op de hoogte te blijven van de activiteiten van CaseMarketing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *