Demand Generation Google Ads

Demand Gen: het nieuwe campagnetype van Google Ads 

19-12-2023 | SEA Tips

In de wereld van digitale marketing – die altijd in ontwikkeling is – heeft Google Ads een nieuw campagnetype Demand Generation geïntroduceerd. Oftewel letterlijk vertaald: het genereren van vraag. Demand Gen is gedreven door de nieuwste ontwikkelingen van AI. Dit innovatieve campagnetype bouwt aan een diepere connectie met potentiële klanten, gericht op het creëren van vraag van producten of diensten. In dit blog vertellen we je meer over Demand Gen en hoe je dit kunt opzetten in Google Ads. 

Van Discovery Ads naar Demand Generation in Google Ads 

Vanaf oktober kan je geen advertenties meer opzetten in Google Discovery, maar alleen nog via het nieuwe campagnetype Demand Gen. Bestaande Discovery advertenties worden automatisch omgezet naar Demand Gen advertenties. De campagnes van Demand Gen wekken interesse bij potentiële klanten binnen deze omgevingen: YouTube InStream, YouTube – infeed, YouTube Shorts, Discovery en Gmail. Er worden in deze advertenties veel afbeeldingen en video’s weergegeven.

Demand Gen Google - kanalen

Demand Gen opzetten in Google Ads 

Hieronder een stappenplan voor het opzetten van een Demand Gen campagne in Google Ads. 

  1. Ga naar campagnes, klik op het blauwe plusje en daarna op nieuwe campagne. 
  2. Kies je doel en selecteer het campagnetype genereren van vraag. Het kan zijn dat niet onder elk doel het campagnetype genereren van vraag tevoorschijn komt. Kies dan voor een ander doel. Klik daarna op doorgaan. 

Demand Gen  – campagne instellingen

  1. Campagnenaam. Geef je campagne een naam die voor jou duidelijk is. 
  2. Campagnedoel. Selecteer je campagnedoel. Kies voor jezelf of je zoveel mogelijk conversies, klikken of conversiewaarde wil genereren. 
  3. Budget en datums. Stel een budget in. Wij raden aan om met een laag budget te beginnen, ook al geeft Google soms de melding dat je campagne minder goed zal presteren. Het is een nieuw campagnetype en daarom proberen wij dit vaak eerst uit met een laag budget. Daarnaast kan je een begin- en einddatum instellen
  4. Locatie en taal. Wij schakelen locatie en taal op campagneniveau aan, omdat we dit persoonlijk fijner vinden. Daarna kan je de locaties en taal selecteren. Kies bijvoorbeeld voor Nederland of selecteer specifieke provincies en zet de taal op Nederlands. 
  5. Apparaten. Kies voor tonen op alle geschikte apparten of selecteer specifeke targeting. Hier kan je een onderscheid maken in computers, mobiele telefoons, tablets en tv-schermen. Daarnaast is er zelfs de mogelijkheid om besturingssystemen, apparaatmodellen en netwerken te kiezen.
  6. Advertentieplanning. Hier kan je instellen als je wilt dat je advertenties maar op bepaalde tijden, dagen getoond wordt. Dit stellen wij op voorhand bijna nooit in voor klanten. 
  7. URL-opties voor campagne. Hier kan je specifieke tracking instellen als deze bijvoorbeeld niet goed doorkomt in Google Analytics 4.  

Demand Gen – advertentiegroep maken 

  1. Naam van advertentiegroep. Geef je advertentiegroep een naam die voor jou duidelijk is. 
  2. Doelgroep. Maak of selecteer een bestaande doelgroep. Hieronder lees je meer over doelgroepen. 
  3. Geoptimaliseerde targeting. Deze optie kan je aanzetten als je wil dat Google meer mensen vindt buiten de geselecteerde doelgroep. 
  4. Opties voor URL van advertentiegroep. Hier kan je specifieke tracking instellen als je deze specifieker door wil laten komen in Google Analytics 4. 

Demand Gen – doelgroepen 

  • Aangepaste segmenten: mensen op basis van hun zoekactiviteit, gedownloade apps of bezochte sites. Hier kan je bijvoorbeeld jouw bestaande zoekwoorden toevoegen. 
  • Jouw gegevens. Mensen die eerder interactie met jouw bedrijf hebben gehad, oftewel de remarketing doelgroepen. Denk aan websitebezoekers, YouTube-gebruikers of klantenlijsten. 
  • Lookalike-segment. Zie uitleg hieronder. 
  • Interesses en gedetailleerde demografieën. Mensen op basis van hun interesses, levensgebeurtenissen of gedetailleerde demografische gegevens. Denk aan in-market doelgroepen, levensgebeurtenissen, gedetailleerde demografie en affiniteit doelgroepen.  
  • Uitsluitingen. Daarnaast is het ook mogelijk om bepaalde doelgroepen uit te sluiten.
  • Demografie. Hier kan je eventueel kiezen voor een specifiek gender, leeftijd, ouderlijke status en gezinsinkomen. 

Vergelijkbare doelgroepen Google Ads

Bij Demand Gen campagnes kan er gebruik gemaakt worden van vergelijkbare doelgroepen. Deze vergelijkbare doelgroepen zijn mensen die met hun online gedrag veel op jouw (geselecteerde) doelgroep lijken, maar zij hebben nog nooit jouw website bezocht. Deze vergelijkbare doelgroepen worden ook wel lookalikes genoemd. Daarbij kan je selecteren met hoeveel procent je jouw doelgroep wil uitbreiden. 

Enkelvoudige beeldadvertentie

Een advertentie waarbij een afbeelding getoond wordt. De benodigdheden van een enkelvoudige beeldadvertentie zijn als volgt:

  • Afbeeldingen (maximaal 20)
  • Logo’s (maximaal 5)
  • Koppen (maximaal 5)
  • Beschrijvingen (maximaal 5)
  • Tekst voor call-to-action (wel of niet geautomatiseerd)
  • Bedrijfsnaam
  • URL

Hieronder een voorbeeld van een enkelvoudige beeldadvertentie: 

Videoadvertentie

Een advertentie waarbij een video getoond wordt. De benodigdheden van een enkelvoudige beeldadvertentie zijn als volgt:

  • Video’s (maximaal 5)
  • Logo’s (maximaal 1)
  • Koppen (maximaal 5)
  • Lange koppen (maximaal 5)
  • Beschrijvingen (maximaal 5)
  • Tekst voor call-to-action (wel of niet geautomatiseerd)
  • Bedrijfsnaam
  • URL

Carrousel-beeldadvertentie 

Een advertentie waarbij meerdere afbeeldingen getoond worden in een carrousel. De benodigdheden van een enkelvoudige beeldadvertentie zijn als volgt:

  • Kaarten (maximaal 10)
  • Logo’s (maximaal 1)
  • Kop (maximaal 1)
  • Beschrijving (maximaal 1)
  • Bedrijfsnaam
  • URL 

Tips voor Demand Gen  (genereren van vraag) 

Demand Gen is voor iedereen nog nieuw en daarom zijn ook wij nog aan het testen met dit campagnetype. Mochten we best practices hebben uit de praktijk, dan zullen we deze in de loop van de tijd zeker nog aanvullen.  

Hieronder nog een aantal algemene tips voor Demand Gen campagnes: 

  • Ga vooral aan de slag met het testen met verschillende doelgroepen en verschillende advertenties. Wat voor de een werkt hoeft niet voor iedereen te werken. 
  • Zorg er allereerst voor dat je conversies hebt ingesteld (en deze ook werken), zodat Google kan optimaliseren. 
  • Gebruik het data-driven-attributiemodel van Google Ads voor het beste resultaat. 
  • Ben je net begonnen met adverteren in Google? Overweeg dan om de biedstrategie klikken maximaliseren in te stellen in plaats van conversies maximaliseren. Zo krijg je meer data in je campagne en Google Ads account. 

Heb je nog andere ideeën of suggesties om de advertentieresultaten te verbeteren? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *