Vanaf 30 juni 2022 verdwijnen uitgebreide tekstadvertenties uit het aanbod van Google Ads advertenties. In plaats daarvan zullen responsieve zoekadvertenties het enige advertentieformaat zijn dat je nog kunt maken in je zoekcampagnes.
Dit betekent niet dat je bestaande uitgebreide tekstadvertenties niet meer zullen werken. Je zult ze nog wel kunnen pauzeren, hervatten of verwijderen. Bovendien zullen de rapporten over hun prestaties beschikbaar blijven.
Wat kun je de komende tijd verwachten en hoe kun je je voorbereiden? Dat lees je in dit artikel.
Uitgebreide tekstadvertenties gaan verdwijnen. Wat houdt dat in?
Vorig jaar kondigde Google aan dat je na 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties meer kan maken en bewerken. In plaats daarvan zullen responsieve zoekadvertenties het enige advertentieformaat zijn dat je kunt maken.
Wat gebeurt er dan met je bestaande uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s)? Je ETA’s zullen blijven draaien en je zult de prestaties kunnen blijven bekijken. Echter, de mogelijkheden om ze te beheren zullen minimaal zijn.
In een notendop, dit is wat er gebeurt met je uitgebreide tekstadvertenties na 30 juni 2022:
❌ Dit kan je NIET meer doen:
- Nieuwe uitgebreide tekstadvertenties maken.
- Je bestaande uitgebreide tekstadvertenties bewerken.
✅ Dit kan je nog WEL doen:
- Je uitgebreide tekstadvertenties bekijken. Ze zullen niet verdwijnen. De uitgebreide tekstadvertenties zullen nog steeds worden weergegeven en vertoningen krijgen.
- Je bestaande uitgebreide tekstadvertenties pauzeren en te hervatten.
- De prestaties bekijken in de rapporten.
Uitgebreide tekstadvertenties vs. responsieve zoekadvertenties
Uitgebreide tekstadvertenties bestaan uit drie koppen en twee beschrijvingen. De posities van deze koppen en beschrijvingen staan vast. Kop 1 wordt altijd weergegeven als eerste kopregel, kop 2 als tweede kopregel, etc. Dat maakt de advertenties heel statisch. Je hebt veel controle. Dit in tegenstelling tot responsieve zoekadvertenties (RSA’s).

Responsieve zoekadvertenties zijn juist dynamisch. Ze laten je toe om tot 15 koppen en tot 4 verschillende beschrijvingen te maken. Google gaat vervolgens zelf mixen en matchen, waardoor je een groot aantal verschillende combinaties van koppen, beschrijvingen en andere items kunt krijgen. Het idee is dat het systeem automatisch kiest welke combinatie van koppen en beschrijvingen op een bepaald moment het beste getoond kan worden. Na verloop van tijd zal Google Ads leren welke advertentiecombinatie het beste presteert voor welke doelgroep.
Responsieve zoekadvertenties in de praktijk
Met responsieve zoekadvertenties heb je een stuk minder controle over hoe de advertentieteksten worden weergegeven in de zoekresultaten. Dat komt omdat Google zelf bepaalt (d.m.v. machine learning) welke combinaties van koppen en beschrijvingen getoond worden.
Google verzekert dat automatisering dé sleutel is voor een succesvolle advertentiestrategie. Volgens Google hebben responsieve zoekadvertenties een 5 tot 15% hogere CTR in vergelijking met statische tekstadvertenties.
In de praktijk zien wij echter dat deze gegevens per adverteerder verschillen. Responsieve zoekadvertenties presteren niet altijd beter, is onze bevinding. Om de prestaties in dat geval toch te verbeteren, hebben we goede ervaring met het vastpinnen van kopteksten. Hierover later meer.

Stappen die je kunt zetten als adverteerder
De uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen en we hopen dat je er al enigszins op bent voorbereid. Zo niet, dan is het nu echt tijd om in actie te komen. We hebben een aantal best practices voor je op een rijtje gezet;
- Maak en activeer je responsieve zoekadvertenties zo snel mogelijk
Het is een must om in elke advertentiegroep minimaal één actieve responsieve zoekadvertentie te hebben.

- Kijk naar je huidige (goed presterende) tekstadvertenties
Neem je lopende uitgebreide tekstadvertenties door. Noteer welke advertenties de hoogste click-through-rate, conversiepercentage of andere belangrijke statistieken voor jou hebben. Laat je inspireren door je best presterende koppen en beschrijvingen en gebruik deze om aantrekkelijke teksten voor responsieve zoekadvertenties te maken.
3. Focus op het bereiken van een goede of uitstekende advertentiekwaliteit
Wanneer je begint met het maken van responsieve zoekadvertenties, moet je aandacht besteden aan de kwaliteit van de advertentie. Deze waardevolle indicator zal je helpen begrijpen hoe je advertenties waarschijnlijk door je klanten zullen worden waargenomen. Zorg ervoor dat je een goede of uitstekende advertentiekwaliteit hebt.
De advertentiekwaliteit bestaat uit twee componenten:
- De algemene beoordeling, die de effectiviteit van een relevante advertentie laat zien. De beoordelingen kunnen zijn: slecht, gemiddeld, goed of uitstekend.
- De ideeën van Google, die je aanbevelingen geeft over hoe je de kwaliteit van de advertentie kunt verbeteren.

Deze methode zal je helpen om specifieke elementen van je advertentie te kiezen, aan te passen en te verbeteren om de prestaties van je RSA te verbeteren.
- Pin koppen, beschrijvingen en andere elementen in je responsieve zoekadvertentie
Wil je meer controle over hoe je teksten worden getoond? Dan kun je koppen en beschrijvingen pinnen (vastzetten). Wees hier wel voorzichtig mee, want het kan de prestaties van je advertentie negatief beïnvloeden. Google krijgt dan minder vrijheid om de advertenties te optimaliseren.

Hier lees je meer over het vastzetten van koppen en beschrijvingen op specifieke posities.
- Test met advertentievariaties
Met advertentievariaties kan je eenvoudig verschillende opties voor je advertenties maken en testen voor meerdere campagnes.
Met deze functie kan je de prestaties van de variaties bekijken om de best presterende variaties in je campagnes te gebruiken.
- Bekijk de itemrapportage om te begrijpen welke koppen en beschrijvingen het beste presteren
Raak vertrouwd met de itemrapportage voor responsieve zoekadvertenties en ontdek welke koppen en beschrijvingen het beste presteren.
Verbeter je advertenties door ‘slecht’ presterende items te vervangen door nieuwe koppen en beschrijvingen op basis van je ‘best’ presterende items.
- Controleer de aanbevelingen pagina van je account en pas je advertentieteksten aan
De aanbevelingen pagina kan je helpen:
- Je advertenties te verbeteren op basis van historische gegevens van je campagnes. De aanbevelingen pagina maakt gebruik van historische gegevens om je suggesties te geven over hoe je jouw huidige prestaties kunt verbeteren.
- Bespaar tijd! Je hoeft geen nieuw onderzoek te doen of de analyseresultaten door te nemen die je al verzameld hebt. De aanbevelingen pagina vindt de suggesties voor jou. Zo kan jij je concentreren op het maken van beslissingen en het nemen van actie.
- Maak je responsieve zoekadvertenties op grote schaal?
Als je responsieve zoekadvertenties op een grotere schaal wilt creëren, dan wordt het sterk aanbevolen om de oplossingen te gebruiken die je helpen bij het creëren, bewerken en optimaliseren ervan. Wij gebruiken hiervoor altijd de Google Ads Editor.
0 reacties