https://casemarketing.nl
Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen

Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen

09-09-2021 | Nieuws, SEA Tips

Google Ads heeft aangekondigd dat vanaf juni 2022 de uitgebreide tekstadvertenties (ook bekend als ETA’s) verdwijnen. Dit betekent dat responsieve zoekadvertenties (RSA’s) dan nog de enige mogelijke tekstadvertentie zijn die je kunt inzetten. In dit artikel lees je wat deze update precies betekent en hoe adverteerders zich kunnen voorbereiden. 

Uitgebreide tekstadvertenties vs responsieve zoekadvertenties

We starten bij het begin: wat is eigenlijk het verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Bij uitgebreide tekstadvertenties is het mogelijk om 3 koppen en 2 beschrijvingen toe te voegen. Deze koppen en beschrijvingen zullen precies zo worden weergegeven zoals je ze hebt ingesteld. Dus ook in die volgorde.

Voorbeeld uitgebreide tekstadvertenties gaan verdwijnen
Voorbeeld van een uitgebreide tekstadvertentie

Bij responsieve zoekadvertenties kan je 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen toevoegen. Google test automatisch welke combinaties van koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn en bepaalt ook zelf de volgorde.

Voorbeeld van responsieve zoekadvertentie
Voorbeeld van een responsieve zoekadvertentie

Waarom verdwijnen uitgebreide tekstadvertenties?

Het doel van deze wijziging is volgens Google dat zij ervoor willen zorgen dat altijd de “juiste boodschap” aan consumenten wordt getoond. Automatisering is volgens Google onmisbaar om in te kunnen blijven spelen op het veranderend zoekgedrag van de consumenten. Door responsieve zoekadvertenties (i.c.m. keyword insertion) in te zetten wordt er volgens Google beter ingespeeld op specifieke zoekopdrachten van de consumenten. 

Echter zullen niet alle adverteerders het met deze update eens zijn, want in principe heb je minder controle over welke koppen en beschrijvingen worden weergegeven. Bij sommige klanten hebben we bijvoorbeeld betere resultaten gezien bij uitgebreide tekstadvertenties dan bij responsieve zoekadvertenties.

Google heeft echter ook een onderzoek gedaan naar de resultaten van de twee verschillende tekstadvertenties. Dit onderzoek geeft aan dat adverteerders die overstappen van ETA’s naar RSA’s gemiddeld 7% meer conversies hebben (tegenover een zelfde kosten per conversie). Wij zijn het daar als bureau niet helemaal mee eens, want niet in elk account is deze groei waar te nemen. We kijken dan ook kritisch naar dit soort uitspraken van Google.

Aankondiging uitgebreide tekstadvertenties van Google verdwijnen

Wat betekent dit voor adverteerders in Google Ads?

Vanaf 30 juni 2022 kan je geen uitgebreide tekstadvertenties meer toevoegen of bewerken. De bestaande uitgebreide tekstadvertenties worden nog steeds weergegeven naast de responsieve zoekadvertenties. Ook kan je nog steeds de rapporten en prestaties van dit type advertenties bekijken en kan je ze onderbreken, hervatten of verwijderen. Het verwijderen van advertenties zullen wij echter nooit aanbevelen, omdat deze dan onherstelbaar verwijderd worden.

Adverteerders zullen helaas wat controle verliezen met de overstap naar responsieve zoekadvertenties. Eerst werd altijd aanbevolen om ten minste 2 uitgebreide tekstadvertenties en 1 responsieve zoekadvertentie in elke advertentiegroep toe voegen. Het advies van Google is nu om 1 responsieve zoekadvertentie in elke advertentiegroep toe te voegen. 

Zoals we hierboven al hebben vermeld, zien we soms betere prestaties van uitgebreide tekstadvertenties dan van responsieve zoekadvertenties, dus dit kan zeker ook gevolgen hebben voor de prestaties van de Google Ads campagnes. 

Hoe kunnen adverteerders zich voorbereiden?

Zorg er in ieder geval voor dat elke advertentiegroep in een campagne minimaal 1 responsieve zoekadvertentie bevat. Ga daarna aan de slag met het testen en verbeteren van deze advertenties. Dit kan op verschillende manieren:

  • Google beveelt aan om zoveel mogelijk koppen en beschrijvingen toe te voegen die van elkaar verschillen en om populaire zoekwoorden daarin mee te nemen. Hoe beter de advertentiekwaliteit, hoe beter de verwachte prestaties. 
Advertentiekwaliteit responsieve zoekadvertentie

De advertentiekwaliteit kun je ook terugvinden in de tabellen bij alle prestaties:

Advertentiekwaliteit in resultaten

Staat deze er niet tussen? Ga dan naar kolommen > kolommen aanpassen > en voeg ‘advertentiekwaliteit’ toe. 

  • Zet koppen of beschrijvingen vast als je meer controle wil over je responsieve zoekadvertentie. Dat kun je doen met zogenaamde pins. In de praktijk zetten we het zoekwoord vaak vast op positie 1 (kop 1). Kijk wel goed of dit ‘vastpinnen’ meer conversies oplevert.
Vastzetten koppen responsieve zoekadvertentie
  • Maak gebruik van keyword insertion om de zoekwoorden terug te laten komen in de advertentietekst. 
Keyword Insertion toevoegen in advertentie
  • Gebruik de content van je goed presterende uitgebreide tekstadvertenties als input voor je responsieve zoekadvertenties. 
  • Ga naar de pagina ‘Aanbevelingen’ en bekijk of er nog aanbevelingen zijn voor je responsieve zoekadvertenties. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *