Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?

Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?

Wat je leert in deze blog

Om te weten op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt, kun je gebruikmaken van een tool zoals Google Search Console. Je krijgt dan o.a. inzicht in het verkeer op je website, inclusief de zoekwoorden waarmee mensen jouw website hebben gevonden. Je kunt deze gegevens gebruiken om de content op je website te optimaliseren zodat jouw rankings in de zoekresultaten gaan stijgen. In dit artikel leggen we aan je uit hoe je kunt achterhalen op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt.

Wat is Google Search Console?

Om de zoekwoorden van je website te achterhalen, gebruik je dus Google Search Console. Search Console is een gratis tool waarmee je de organische prestaties van je zoekresultaten in Google kunt meten en verbeteren. Daarnaast kun je ook problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen. 

Met Google Search Console krijg je inzicht in verkeersgegevens van Google Zoeken. Je kunt zien hoe vaak en voor welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven. Ook kan je zien hoe vaak gebruikers doorklikken op de zoekopdrachten. 

Daarnaast beschikt Search Console over verschillende andere tools en rapporten om het zoekverkeer en de prestaties van je website te kunnen meten:

  • Met Google Search Console kan je zien of Google je website kan vinden en crawlen.
  • In Google Search Console ontvang je meldingen wanneer Google problemen heeft met indexering, spam of andere zaken.
  • In Google Search Console kan je bekijken welke sites linken naar jouw website.
  • Met Google Search Console kan je indexeringsproblemen oplossen en nieuwe indexering aanvragen voor content die nieuw of geüpdate is. 
  • Met Google Search Console kan je problemen met AMP, mobiel gebruiksgemak en andere zoekfuncties oplossen. 
  • Met de functie Google Search Console Insights kun je de content op je website (nog verder) verbeteren. Deze cijfers zijn gebaseerd op de data uit Google Search Console & Google Analytics samen.

Let wel op: je hoeft je website niet aan te melden voor Google Search Console om gevonden te worden in de zoekresultaten. Echter is het zeker een advies om te starten met deze tool. 

Zoekwoorden website achterhalen

Allereerst is het van belang dat je website gekoppeld is aan Google Search Console. Heb je dit nog niet gedaan? Dan adviseren we je om dit zeker te doen! Vraag hiervoor hulp van je webdeveloper. Zodra je dit gedaan hebt, kan Google Search Console beginnen met het meten en analyseren van de gegevens van je website. Klik op de video hieronder om te zien hoe de tool werkt en hoe je de zoekwoorden van je website kunt achterhalen:

Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?

Meer leren over SEO?

Het is ook belangrijk om te blijven werken aan zoekmachine-optimalisatie (SEO) om ervoor te zorgen dat jouw website blijft presteren in zoekresultaten. Dit kan onder meer inhouden dat je regelmatig nieuwe en relevante inhoud aan je website toevoegt, backlinks van andere websites verzamelt en gebruiksvriendelijke URL’s en metadata gebruikt. Door voortdurend te werken aan de SEO van je website, kun je ervoor zorgen dat deze goed presteert op de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf of organisatie.

Dit komt omdat de rangschikking van zoekresultaten afhankelijk is van complexe algoritmes die worden gebruikt door zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Deze algoritmes houden rekening met verschillende factoren, zoals de relevantie van de inhoud op je website, de autoriteit van je website en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Wil je meer leren over SEO? Regelmatig organiseren we SEO cursussen. Meer info en aanmelden via de pagina SEO cursus.

Recente artikelen

Wat is Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Gratis advertentietegoed adverteerders Google Ads

Gratis advertentietegoed voor adverteerders

Google Analytics UA verwijderd

Google Analytics UA wordt verwijderd

Google Consent Mode V2 verplicht

Google Consent Mode V2 verplicht vanaf maart 2024

Google marketing producten

Google Marketing: 6 belangrijkste producten 

Google Ads campagnetypen

Google Ads campagnes: 9 campagnetypen 

Deze tips ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in.

"*" geeft vereiste velden aan