Wat is Google Search Console?

Wat is Google Search Console?

Wat je leert in deze blog

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je als website-eigenaar of beheerder de aanwezigheid van jouw site in de organische zoekresultaten van Google kunt monitoren en beheren. Search Console biedt verschillende mogelijkheden: zo kan je zien hoe vaak en op welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven, problemen identificeren en oplossen, etc. In dit artikel lees je alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met Google Search Console.

Google Search Console aanmaken & instellen

Heb je nog geen Google Search Console account? Dan is ons advies om dit zeker in te gaan stellen! Via onderstaande stappen kan je een account aanmaken:

  1. Ga naar Google Search Console en log in

Via deze link ga je naar de website van Search Console. Klik op nu starten en log in met jouw Google e-mailadres. Tip: gebruik voor alle verschillende Google marketing producten hetzelfde e-mailadres om het overzichtelijk te houden. Heb je deze nog niet? In het blog Google account aanmaken lees je hoe je dit kunt doen.

Google Search Console beginscherm

2. Selecteer het type property

Je hebt twee opties om jouw website oftewel property toe te voegen in Search Console:

  • Domein: in de meeste gevallen kiezen we voor deze optie, omdat we alle informatie van de domeinen willen samenvoegen. Voor CaseMarketing is dit dus bijvoorbeeld casemarketing.nl en hierbij wordt https ook meegenomen.
  • URL-voorvoegsel: soms vind je het misschien fijner om niet alle data te combineren in een account, bijvoorbeeld als je verschillende URL-voorvoegsel hebt voor landen. In het geval van CaseMarketing zou dit dan bijvoorbeeld nl.casemarketing.nl en en.casemarketing.nl zijn. Let op: als je voor deze optie kiest dan moet je de data van verschillende protocollen (http, https en www) handmatig toevoegen.
Google Search Console type property kiezen

3. Domeineigendom verifiëren via DNS-record

Volg hiervoor onderstaande stappen. Tip: kom je er niet uit? Dan adviseren wij om dit samen met jouw website bouwer / hosting partij in te stellen.

  • Selecteer het type record: TXT (aanbevolen) of CNAME
  • Log in bij je domeinnaamprovider
  • Kopieer de gegevens van de TXT of CNAME record en plak deze in de DNS-configuratie. 
  • Druk op verifiëren

Heb je gekozen voor URL-voorvoegsel? Dan heb je meerdere mogelijkheden om te verifiëren.

Domeineigendom verifieren Search Console

Rondleiding door Search Console

Search Console beschikt over verschillende tools en rapporten om het zoekverkeer en de prestaties van je website te kunnen meten. Hieronder geven we je graag een rondleiding.

1. Overzicht

Het Overzicht-gedeelte in Google Search Console geeft je een snelle blik op de gezondheid en prestaties van je website. Hier vind je:

  • Search Console Insights: meer informatie over hoe mensen je content vinden op het internet.
  • Prestaties: tonen het aantal klikken van je website in Google Zoeken.
  • Indexeren: geeft een overzicht van het aantal geïndexeerde en niet- geïndexeerde pagina’s op je website.
  • Functionaliteit: geeft een overzicht van de site-vitaliteit en HTTPS of niet-HTTPS pagina’s.
  • Optimalisaties: bevat suggesties voor het optimaliseren van je website.
Overzicht Google Search Console

2. URL-inspectie:

Met de URL-inspectietool kun je de indexeringsstatus van een specifieke pagina op je website controleren. Je kunt hiermee:

  • Pagina-indexering: controleren of Google de pagina heeft geïndexeerd, zo niet dan kan je een indexering aanvragen.
  • Optimalisaties en functionaliteit:daarnaast geeft Google ook optimalisatie mogelijkheden zoals HTTPS, broodkruimels en zoekvak voor sitelinks. 
URL-inspectie search console

3. Prestaties (Zoekresultaten & Discover)

Het Prestaties-gedeelte geeft je gedetailleerde informatie over hoe je website presteert in Google Zoeken en Discover.

Prestaties Search Console
  • Zoekresultaten/Discover
  1. Totaal aantal klikken: het aantal keren dat er op je website is geklikt vanuit de zoekresultaten.
  2. Totaal aantal vertoningen: het aantal keren dat je website is weergegeven in de zoekresultaten.
  3. Gemiddelde CTR: de klikfrequentie (CTR) van je website in de zoekresultaten.
  4. Gemiddelde positie: de gemiddelde positie van je website in de zoekresultaten.
  5. Zoekopdrachten: bekijk bij welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven in Google zoeken.
  6. Pagina’s: bekijk welke pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.

Daarnaast kan je deze rapporten filteren op verschillende criteria, zoals land, apparaat, datum en zoekopmaak. Hiermee kun je diepgaande analyses maken van hoe je website presteert in Google Zoeken en Discover en waar je indien nodig kunt optimaliseren.

4. Indexeren

  • Pagina’s: geeft een overzicht van het aantal geïndexeerde en niet-geïndexeerde pagina’s op je website. In het overzicht eronder vind je ook waarom pagina’s niet worden geïndexeerd.
Pagina indexering Google Search Console
  • Videopagina’s: geeft een overzicht van het aantal geïndexeerde en niet-geïndexeerde video’s op je website. In het overzicht eronder vind je ook waarom de video’s niet worden geïndexeerd.
  • Sitemaps: geeft een overzicht van de sitemaps (en bijbehorende status) van je website. Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s van je website die in de Google zoekresultaten moeten komen. 
Sitemaps Google Search Console
  • Verwijderingen: met deze functie kan je verzoeken indienen om URL’s uit de Google-index te verwijderen. Hier kan je ook de status van deze verwijderingsverzoeken bijhouden.
Verwijderingen google search console

5. Functionaliteit

  • Paginafunctionaliteit: Google Search Console geeft een overzicht van 2 aspecten van de paginafunctionaliteit: site-vitaliteit en HTTPS. Deze krijgen ook een beoordeling. 
Paginafunctionaliteit Google Search Console
  • Site-vitaliteit: geeft een overzicht van de websiteprestaties op het gebied van Core Web Vitals. Hierbij zie je de verschillen tussen mobiel & desktop. 
Site-vitaliteit Search Console
  • HTTPS: In dit overzicht zie je welke pagina’s worden weergegeven via HTTPS. HTTPS is vereist voor een goede paginafunctionaliteit (in plaats van HTTP).
HTTPS Google Search Console

6. Winkelen

Dit onderdeel van Google Search Console is alleen relevant als je een webshop hebt.

  • Productfragmenten: in dit rapport kijkt Google naar verschillende onderdelen van productinformatie, zoals afbeelding, productnaam, prijs, beoordelingen etc.
  • Verkopersvermeldingen: dit rapport is een uitbreiding op productfragmenten.
  • Vermeldingen op het tabblad Shopping: dit wordt beheerd in het Google Merchant Center, dus hier vind je verder weinig informatie.
vermeldingen Shopping Search Console

7. Optimalisaties

  • Broodkruimels: een structuur waarmee de navigatie op je website aangegeven wordt. In dit rapport zie je hoe Google de broodkruimels interpreteert en of er fouten zijn.
  • Zoekvak voor sitelinks: een functie in Google Zoeken die ervoor zorgt dat gebruikers direct op je website zoeken. In dit rapport kan je de tevredenheid van het zoekvak voor sitelinks bekijken.
  • Video’s: met dit rapport kan je de vindbaarheid in Google zoeken van je video’s analyseren.
Optimalisaties Google Search Console

8. Beveiligingsproblemen en handmatige acties

In deze rapporten vind je eventuele beveiligingsproblemen en handmatige acties die Google heeft genomen tegen je website vanwege bijvoorbeeld spam.

9. Links

Dit rapport biedt waardevolle inzichten in de interne en externe links die naar jouw website verwijzen. Links kunnen de autoriteit en vindbaarheid van jouw website in Google Zoeken optimaliseren. Het rapport is onderverdeeld in de volgende onderdelen:

  • Interne links
  • Externe links
  • Sites met de meeste links naar jouw site
  • Tekst met de meeste links naar jouw pagina
Links Google Search Console

10. Instellingen

  • Eigendomsverificatie: bevestig hier dat je eigenaar bent van de website door een van de volgende verificatiemethodes: HTML-bestand, HTML-tag, Google Analytics, Google Tag Manager of Domeinnaamprovider.
  • Partnerschappen: hier kan je andere Google producten toegang geven tot de Google Search Console data.
  • Adreswijziging: als de URL van je website gewijzigd is kan je deze hier updaten.
  • Gegevens in bulk exporteren
  • Gegevens in bulk exporteren: download hier je Google Search Console data in een CSV-bestand of exporteer automatisch naar BigQuery.
  • Robots.txt: voeg hier een robots.txt-bestand in om te bepalen welke pagina’s van je website Google mag crawlen en indexeren.
  • Crawlstatistieken: in dit rapport kan je analyseren hoe Google je website crawlt.
Instellingen Google Search Console

Google Search Console gebruiker toevoegen

Daarnaast kan je bij gebruikers en rechten beheren wie toegang heeft tot jouw property en de bijbehorende rechten.

Gebruikers en rechten Google Search Console

Diverse koppelingen mogelijk:

Google Search Console biedt verschillende koppelingsopties, zoals Google Analytics 4 en Google Ads. Door deze koppelingen te maken krijg je een completer beeld van hoe je website presteert. Hieronder leggen we graag aan je uit hoe je deze koppelingen kunt maken.

Search Console in Google Analytics

Volg onderstaande stappen om Google Analytics 4 te koppelen met Google Search Console:

  • Ga naar Google Analytics en zorg dat je ingelogd bent met het account dat beheerderstoegang heeft tot zowel Analytics als Search Console.
  • Selecteer de juiste Analytics-property en ga naar ‘Beheer’ helemaal links onderin.
  • Ga naar Productkoppelingen en selecteer ‘Search Console-koppelingen’. Hier kan je de koppeling maken door een Search Console-property en Webstream te kiezen en daarna te bekijken en in te dienen.
Search Console koppelingen Google Analytics 4

Zie hieronder een voorbeeld van een rapport dat gemaakt is nadat de koppeling van Search Console & Analytics gemaakt is:

Google Search Console rapport in Google Analytics 4

Search Console & Google Ads

Als je adverteert in Google dan is het verstandig om Google Search Console te koppelen aan Google Ads omdat je dan nog meer inzicht krijgt in je data.

Zo maak je de koppeling

  • Stap 1: Log in op jouw Google Ads-account.
  • Stap 2: Klik op ‘Tools en Instellingen’ rechtsboven.
  • Stap 3: Klik onder ‘Instellen’ op ‘Gegevensbeheer’.
  • Stap 4: Klik bij ‘Search Console’ op ‘Doorgaan’.
Search Console koppelen aan Google Ads
  • Stap 5: Vul de URL van de website in die je aan je Google Ads-account wilt koppelen. Je hoeft geen HTTP(S) of www op te geven.
Site koppelen Google Ads & Google Search Console
  • Stap 6: Daarna zie je de status van de koppeling: gekoppeld, aangevraagd of niet geclaimd. Bij niet geclaimd betekent het dat er geen Search Console account is ingesteld voor de opgegeven website.

Daarnaast is het handig om de koppeling te maken als je aan de slag gaat met call-tracking. Het kan namelijk zijn dat moet verifiëren dat jij de eigenaar van jouw telefoonnummer bent.

Aan de slag met Google Search Console?

Wil jij aan de slag met Google Search Console in de praktijk? In onze cursus gaan we onder andere Search Console statistieken bekijken. Op de pagina SEO cursus vind je meer informatie en kan je jezelf aanmelden.

Recente artikelen

Gratis advertentietegoed adverteerders Google Ads

Gratis advertentietegoed voor adverteerders

Google Analytics UA verwijderd

Google Analytics UA wordt verwijderd

Google Consent Mode V2 verplicht

Google Consent Mode V2 verplicht vanaf maart 2024

Google marketing producten

Google Marketing: 6 belangrijkste producten 

Google Ads campagnetypen

Google Ads campagnes: 9 campagnetypen 

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam: 4 voordelen

Deze tips ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in.

"*" geeft vereiste velden aan