Google tips voor de zomervakantie

6 Google tips voor de zomervakantie

26-07-2023 | SEA Tips, SEO Tips

De zomervakantie is van start! Als je bedrijf niet in de airco’s-, zwembaden-, ijsjes-, recreatie- of toeristenbranche zit, is de zomervakantie waarschijnlijk een rustigere periode. Je krijgt minder mails en telefoontjes, dus heeft het dan wel zin om online actief te blijven? Het antwoord: jazeker! De zomerperiode is hét ideale moment om zichtbaar te zijn en te blijven. Maar hoe kun je zorgen dat je toch klanten blijft aantrekken? Wij denken graag met je mee en geven je 6 tips! 

Tip 1: Start met/blijf adverteren in de zomervakantie

Tijdens de zomervakantie hebben mensen meer vrije tijd en zijn we meer online dan ooit. Daarnaast is het voor de meeste ondernemers in de zomervakantie het moment om tijdelijk de deuren te sluiten of de bedrijfsactiviteiten op een lager pitje te zetten. Jouw concurrent heeft de zomer misschien al in zijn bol en zit lekker op het strand. Maar jij als slimme ondernemer weet dat het NU de tijd is om zichtbaar te zijn en te blijven. Deze periode is het moment om een zaadje te planten bij potentiële klanten. 

Let op: adverteer je al in Google? Blijf dan zeker adverteren tijdens de zomervakantie. Je kunt je budget iets terugschroeven als je op vakantie bent, maar zet je Google Ads campagnes nooit uit. Op deze manier blijven je campagnes data opbouwen en val je extra op ten opzichte van je concurrenten. 

Tip 1: Start met of blijf adverteren in Google Ads

Tip 2: Update Google Mijn Bedrijf

Vergeet niet om je openingstijden aan te passen in Google Mijn Bedrijf als je bedrijf gesloten is in deze periode. Daarnaast kan je in Google Mijn Bedrijf ook posts (updates) versturen. Dit is een mooie manier om gratis extra bereik te hebben voor jouw nieuwsberichten.

Google Mijn Bedrijf openingstijden zomer
Google Mijn Bedrijf openingstijden aanpassen
Google Mijn Bedrijf update toevoegen
Google Mijn Bedrijf posts (updates) toevoegen

Heb je nog geen account? Maak dit dan zo snel mogelijk aan! Google Mijn Bedrijf is namelijk een super krachtige (én gratis) tool van Google. In de handleiding voor Google Mijn Bedrijf lees je wat de voordelen zijn en hoe je alles kunt instellen. 

Tip 3: Speel in op de zomer met leuke acties 

Door leuke zomeracties of mooiweeracties te bedenken kun je zorgen dat je klanten blijft aantrekken in de zomer. Geef de actie een naam, passend bij deze tijd van het jaar. Daarnaast houden ook veel bedrijven in de zomer een grote uitverkoop. Wellicht is dit ook een goed idee voor jouw bedrijf. Je hoeft niet altijd een korting te geven, maar je kunt bijvoorbeeld ook gratis verzending aanbieden. Hieronder twee voorbeelden van zomeracties: een bedrijf die stadsuitjes aanbied met korting en een kinderwebshop die korting geeft op zomerartikelen.

Zomeractie voorbeeld stadsuitjes
Zomeractie voorbeeld kinderwebshop

Tip 4: Fris je online marketing kennis op

De online marketing wereld is continu in beweging. Om je concurrenten voor te blijven, is het van belang om je kennis op peil te houden. Besteed je vrije tijd nuttig en start met het volgen van online marketing cursussen. Wat dacht je bijvoorbeeld van onze Google Analytics 4 cursus? Deze opname kan je overal ter wereld terugkijken (als je wifi hebt).

Continu op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google (Ads)? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Tip 5: Zorg voor lokale vindbaarheid

Ook dit jaar is Nederland weer een populaire vakantiebestemming. Zit je in de recreatie- of toeristenbranche? Speel hier dan zeker op in! Mensen gaan regelmatig dagjes weg of op vakantie in eigen land. Als ze een relevante zoekopdracht intypen voor jouw bedrijf, wil je natuurlijk zichtbaar zijn. 

Een voorbeeld: Evi haar ouders hebben een B&B in Berghem en zij doet de online marketing voor deze Bed en Breakfast. Wanneer mensen in Google zoeken naar ‘overnachten in Berghem’, wil Evi natuurlijk dat de B&B gevonden wordt. Dit kan ze realiseren door aan de slag te gaan met SEO & SEA. 

SEA (Google Ads)

Met Google advertenties kan een bedrijf relatief snel bovenaan in Google komen te staan. Hiervoor betaal je (per klik) om gevonden te worden op specifieke zoektermen, zoals ‘overnachten in Berghem’.

SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Daarnaast kan je hoger in de organische zoekresultaten verschijnen door aan de slag te gaan met SEO.

Voor de lokale vindbaarheid is het wel belangrijk om een Google Mijn Bedrijf account te hebben. Zo is jouw bedrijf o.a. goed zichtbaar in Google Maps en val je meer op tussen de zoekresultaten (zie afbeelding hieronder). Let op: vergeet ook zeker niet om je adresgegevens te vermelden op je website. Zo weten mensen je bedrijf altijd te vinden.  

Voorbeeld Google Mijn Bedrijf in Google Maps

Tip 6: Speel in op populaire zoekopdrachten in de zomer 

Er zijn verschillende interessante tools waarmee je populaire zoekopdrachten kunt achterhalen:

Hieronder zetten we een aantal interessante inzichten voor je op een rijtje.

Bij tip 5 is al duidelijk geworden dat Nederland nog steeds een populaire vakantiebestemming is. Dit zijn de provincies waar de meeste interesse in is:

Populaire provincies zomervakantie 2021

Dit jaar gaan er ook weer veel Nederlanders naar het buitenland. Zie hier een overzicht van de landen waar Nederlanders de meeste interesse in tonen:

Populaire vakantiebestemmingen zomervakantie 2021

Deze landen hebben de meeste interesse getoond in een vakantie in Nederland:

Nederland populair bij deze landen in zomervakantie (2021)

Fijne zomervakantie!

Nu je inzicht hebt in deze 6 Google tips, doe er je voordeel mee en ga in de zomervakantie aan de slag! Wij wensen iedereen een hele fijne zomervakantie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *