Geautomatiseerde extensies

15-01-2021

Geautomatiseerde extensies zijn extensies die zonder extra instellingen kunnen worden getoond door Google Ads. Wanneer Google Ads voorspelt dat een geautomatiseerde extensie de prestaties zal verbeteren, wordt er automatisch een extensie bij je advertentie getoond. Hiervoor hoef je dus zelf niets voor in te stellen. 

Naast geautomatiseerde extensies zijn er ook handmatige extensies die je wel zelf kunt instellen.

Alle geautomatiseerde extensies op een rij

Extensies voor dynamische sitelinks

Sitelinkextensies, ofwel sitelinks, zijn extra linkjes die getoond worden onder een advertentie in de zoekresultaten. Dynamische sitelinks worden automatisch getoond als extensie wanneer Google gebruikers kan koppelen aan datgene waar ze op je website naar zoeken. Door deze extensie worden je advertenties automatisch uitgebreid met kwalitatieve links naar je website. 

geautomatiseerde extensie sitelinks
Voorbeeld extensies voor dynamische sitelinks (alles voor de keuken, interieur en wonen, etc.)

Extensies voor dynamische website-informatie

Met extensies voor website-informatie kun je meer informatie geven over jouw producten, diensten en services. Bij dynamische extensies voor website-informatie wordt er automatisch informatie getoond die overeenkomt met de inhoudscategorieën op je website (indien dit interessant is voor een bepaalde zoekopdracht). 

Geautomatiseerde extensie voorbeeld website-informatie
Voorbeeld extensies voor dynamische website-informatie (bron: Google)

Geautomatiseerde verkopersbeoordelingextensies

Deze geautomatiseerde extensie zorgt ervoor dat adverteerders met een hoge beoordeling de aandacht krijgen in Google. Verkopersbeoordelingen bestaan in ieder geval uit:

  • Een ranking van sterren (1 tot 5)
  • Het aantal reviews dat een bedrijf heeft ontvangen 
Geautomatiseerde extensie verkopersbeoordelingen

Echter krijg je deze extensie voor verkopersbeoordelingen niet zomaar. Google heeft een aantal criteria opgesteld waaraan je moet voldoen om deze extensie te ontvangen. Een van deze criteria is dat je in de afgelopen 12 maanden 100 unieke reviews hebt ontvangen via Google Klantenreviews of andere onafhankelijke beoordelingspartners van Google, zoals Klantenvertellen. In dit artikel lees je wanneer je nog meer in aanmerking komt voor verkopersbeoordelingextensies.

Dynamische highlight-extensies

Highlight-extensies worden vaak gebruikt om USP’s (Unique Selling Points) van een bedrijf weer te geven. Als op de bestemmingspagina van een adverteerder informatie staat over deze USP’s, kan Google deze informatie automatisch tonen als highlight-extensie

Geautomatiseerde extensie voorbeeld highlight
Voorbeeld dynamische highlight-extensie (bron: Google)

Geautomatiseerde oproepextensies

Een oproepextensie is een extensie die gericht is op telefoongesprekken (oproepen). Als op je website naar voren komt dat je o.a. het doel hebt om oproepen te genereren, kan Google Ads automatisch de oproepextensie tonen. Doordat het telefoonnummer getoond wordt bij je advertenties, kunnen mensen makkelijker met je in contact komen.

Geautomatiseerde locatie-extensies

Locatie-extensies zijn extensies waarbij adresgegevens worden weergegeven onderaan je advertenties. Met locatie-extensies kunnen mensen makkelijk zien waar je bedrijf zit en eventueel een route naar je locatie opvragen. Wanneer je geen locatie(s) aan je account hebt toegevoegd, koppelt Google Ads je bedrijf waarschijnlijk aan locaties die bij hen bekend zijn. Het advies is daarom om voor de zekerheid zelf deze gegevens toe te voegen.