Verborgen zoekopdrachten van Google Ads achterhalen

Verborgen zoekopdrachten van Google Ads achterhalen

Wat je leert in deze blog

Sinds september 2020 is het Google Ads zoektermen rapport uitgekleed en worden niet meer alle zoekopdrachten weergegeven. Deze update zorgde voor vele boze reacties. Erg logisch, want je wil natuurlijk graag zien voor welke kliks je betaalt. Gelukkig is er een oplossing! In dit artikel lees je hoe je deze verborgen zoekopdrachten in Google Ads kunt achterhalen.

Update 9 september 2021: Google heeft aangekondigd dat er weer meer zoekopdrachten zullen worden vertoond in het zoektermen rapport. Deze zoektermen voldoen nu ook aan de privacynormen van Google. In dit artikel van Google lees je meer over deze update.

Wat is het zoektermen rapport?

Het zoektermen rapport van Google Ads geeft inzicht in de zoekopdrachten waarop je advertenties zijn vertoond. De data uit het zoektermen rapport is erg belangrijk en is een vast onderdeel van de Google Ads training. Dit rapport gebruiken adverteerders in Google namelijk regelmatig. Aan de hand van dit rapport kan je bijvoorbeeld zien hoeveel vertoningen, klikken en kosten iedere zoekterm heeft. Op basis hiervan kan je jouw campagnes optimaliseren. 

Het zoektermen rapport vind je hier en ziet er als volgt uit:

Zoektermen rapport Google Ads

Klik op de campagne en advertentiegroep waarvan je de zoektermen wilt bekijken. Klik daarna in de linkerbalk op ‘zoekwoorden’ en daarna op ‘zoektermen’. 

Zoektermen uitsluiten of toevoegen

In het zoektermen rapport krijg je ook inzicht in relevante en niet relevante zoektermen. Zo bepaal je welke zoekwoorden je toe wil voegen en welke zoektermen je uit wil sluiten. Door zoektermen uit te sluiten die niet relevant zijn, voorkom je dat er bezoekers op je website komen die niet of minder geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. In dit artikel lees je meer over het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden.

Daarnaast kan je aan de hand van dit rapport zoektermen die juist heel relevant zijn toevoegen als zoekwoord. Hierdoor wordt je nog relevanter en een behaal je betere resultaten. 

Verborgen zoekopdrachten in Google Ads 

Voordat het zoektermen rapport uitgekleed werd, kreeg je inzicht in alle zoekopdrachten. Dus ook wanneer je advertentie slechts één keer was vertoond op een specifieke combinatie van zoekopdrachten. Van alle klikken op een advertentie was dus te herleiden welke zoekterm hiervoor gebruikt werd. Helaas is dit niet meer zo. Doordat Google Ads nu alleen nog maar zoektermen laat zien waar een ‘significant’ aantal gebruikers naar heeft gezocht, worden niet meer alle zoektermen weergegeven. 

Het screenshot hieronder is een voorbeeld van een bestaand Google Ads account. Je ziet dat 1954 van de 6173 kliks (dus bijna 32%) onder ‘overige zoektermen’ weggeschreven wordt.

Verborgen zoekopdrachten zoektermen rapport

Dat betekent dat je van 32% van de kliks geen inzicht hebt in de zoektermen waarop je advertenties zijn weergegeven. Ofwel je weet dus niet goed waarvoor je betaalt en als er irrelevante zoektermen tussenzitten, kun je ze niet uitsluiten. 

Verborgen zoekopdrachten bekijken in Google Analytics 

Gelukkig is er een oplossing, je kan namelijk een gedeelte van deze verborgen zoekopdrachten in Google Analytics 4 bekijken. Je kunt deze vinden bij Rapporten > Acquisitie > Overzicht > Google Ads-campagnes tonen > verander de huidige dimensie ‘Google Ads-campagne voor sessie’ naar ‘Google Ads-zoekopdracht voor sessie’ (niet zoekwoordtekst).

Google Ads campagnes tonen in Google Analytics 4
Google Ads zoekopdracht voor sessie

Sorteer het aantal vertoningen van laag naar hoog. Klik hiervoor op de kolom “Sessies”. Nu zie je de zoektermen met de minste vertoningen en de zoektermen die waarschijnlijk niet in Google Ads te zien zijn. Zijn er zoekopdrachten niet relevant? Dan kan je deze uitsluiten in Google Ads.

P.S. Wil je meer leren over Google Analytics? We hebben een blog geschreven over het instellen van Google Analytics 4. Daarnaast hebben we ook een uitgebreide Google Analytics 4 cursus.

Verborgen zoekopdrachten exporteren

Nog een extra tip: mocht je het fijner vinden om een export via Excel te ontvangen, dan kan je dit ook eenvoudig doen via Google Analytics. Klik hiervoor op “Dit rapport delen” > “Bestand downloaden” en dan op “Csv downloaden”. Deze kan je dan daarna omzetten naar een Excel bestand.

Recente artikelen

Qooqie Lead automation

Nieuw: Qooqie Leads

Wat is Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Gratis advertentietegoed adverteerders Google Ads

Gratis advertentietegoed voor adverteerders

Google Analytics UA verwijderd

Google Analytics UA wordt verwijderd

Google Consent Mode V2 verplicht

Google Consent Mode V2 verplicht vanaf maart 2024

Google marketing producten

Google Marketing: 6 belangrijkste producten 

Deze tips ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in.

"*" geeft vereiste velden aan