It’s the most wonderful time of the year… Ben jij al klaar voor de feestdagen? Zo niet, dan is het nu nog niet te laat om jezelf voor te bereiden. Of je bedrijf nu open of gesloten is tijdens de kerstvakantie, online marketing (en dus ook Google Ads) gaat altijd door! In dit artikel zetten we de belangrijkste Google tips rondom de feestdagen voor je op een rijtje.
Tip 1: Zet je campagnes nooit uit (tijdens de feestdagen)
Veel bedrijven zijn tussen Kerst en Oud & Nieuw gesloten. Je zult je misschien afvragen of het dan niet beter is om je Google Ads campagnes in die periode uit te zetten. Het antwoord: NIET DOEN! Waarom niet?
- Je loopt klanten mis. Juist als iedereen vrij is hebben mensen meer tijd dan ooit om op internet te surfen. Als jij op jouw website of webshop duidelijk maakt dat jouw reactie of levering iets langer duurt dan normaal vanwege de sluiting, zal iedereen hier begrip voor hebben. Je kunt er dan direct mee aan de slag als je weer begint met werken.
- Je bouwt geen data meer op in jouw Google Ads account. Door het stopzetten van campagnes stop je ook de opbouw van de data. En juist deze gegevens worden gebruikt voor het optimaliseren van campagnes en biedingen. Het stopzetten veroorzaakt een interruptie in dit proces. Het gevolg is dat je dan weer opnieuw kunt beginnen als je de campagnes weer aanzet na de feestdagen, wat natuurlijk zonde is.
Moet je dan volle bak blijven adverteren als je gesloten bent? NEE. Wat je kunt doen is je dagbudget omlaag zetten. Zo blijven je campagnes toch nog actief, alleen een stuk minder waardoor je niet zoveel kosten maakt. Maar tegelijkertijd blijft er wel data opgebouwd worden in het account.
Tip 2: Pas je openingstijden aan in Google Mijn Bedrijf
Vergeet ook niet om jouw openingstijden aan te passen in Google Mijn Bedrijf mocht je gesloten zijn rondom de feestdagen. Hierdoor weten jouw (potentiële) klanten wanneer je geopend en gesloten bent.
Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Dan is het advies om hier z.s.m. mee te beginnen, zodat alles goed staat voor de feestdagen. Bekijk deze handleiding van Google Mijn Bedrijf hoe je dit stap voor stap kunt doen.

Tip 3: Monitor je Google Ads campagnes
Een tip die heel erg belangrijk is: monitor je Google Ads campagnes voortdurend. Bij voorkeur dagelijks en dus ook rondom de feestdagen. Je wilt namelijk zoveel mogelijk conversies krijgen tegen zo laag mogelijke kosten. Analyseer ook wekelijks de resultaten van de campagne(s), waarbij je de resultaten vergelijkt met dezelfde periode daarvoor.
Hieronder een aantal voorbeelden van optimalisaties:
- Vertoningspercentage voor zoeken
Zorg dat je goed zichtbaar bent tijdens de feestdagen, dus controleer regelmatig je vertoningspercentage voor zoeken, vertoningspercentage voor toppositie en vertoningspercentage voor absolute top. Je kunt deze statistieken inzichtelijk maken door de kolommen aan te passen en dan bij ‘Concurrentiestatistieken’ deze drie waarden aan te vinken.

Ben je niet goed zichtbaar? Verhoog dan je dagbudget en biedingen. Of verlaag het aantal zoekwoorden waarmee je adverteert.
Benieuwd naar meer statistieken? In dit artikel lees je de belangrijkste statistieken voor het analyseren van je Google Ads campagnes.
Check daarnaast dagelijks of minimaal één keer per week het zoektermenrapport en sluit alle niet-relevante of dure zoektermen uit.

- Aanbevelingen Google Ads
Bekijk daarnaast de aanbevelingen die Google Ads geeft bij jouw campagnes. Echter, kijk zelf altijd goed of je deze daadwerkelijk wilt gaan toepassen, want sommige aanbevelingen zullen wellicht minder interessant zijn. Bijvoorbeeld, Google adviseert vaak om zoekpartners toe te voegen maar als je een gelimiteerd budget hebt is dit niet verstandig om te doen. Kijk dus altijd kritisch of de aanbeveling ook in jouw voordeel is.

- Noteer wijzigingen
Als je dingen wijzigt, noteer dan altijd wanneer je wat hebt gewijzigd en houd in de gaten of het tot verbetering leidt. Dit kun je eenvoudig bekijken door de periode vanaf de wijziging te vergelijken met de periode daarvoor.
Tip 4: Download de Google Ads app
We begrijpen dat je tijdens de feestdagen niet continu op de computer zit, maar met de Google Ads app kun je ook onderweg op de hoogte blijven van je campagnes:
Hier kan je de Google Ads app downloaden.
Meer feestdagen tips?
Geïnteresseerd in nog meer Google (Ads) tips voor de feestdagen? Download dan het Feestdagen E-book 2023 via deze link.
Namens team CaseMarketing wensen we iedereen alvast hele fijne feestdagen toe!
0 reacties