Google Ads campagnetypen

Google Ads campagnes: 9 campagnetypen 

24-01-2024 | SEA Tips

Wil je een Google Ads campagne opzetten? Dan kan je kiezen uit verschillende soorten campagnetypen van Google Ads. Van het direct inspelen op zoekopdrachten met Google Ads Search tot het maximaliseren van prestaties over alle advertentiekanalen van Google met Performance Max; van het visueel promoten van producten via Google Ads Shopping tot het overbrengen van impactvolle boodschappen met Google Ads Video. In dit blog beschrijven we de 9 campagnetypen van Google Ads, waarbij elke campagnevorm uniek is en zijn eigen toepassing heeft.

Dit campagnetype biedt adverteerders de mogelijkheid om tekstadvertenties te tonen op de resultatenpagina van Google Zoeken. Deze advertenties worden weergegeven bovenaan of onderaan de organische zoekresultaten wanneer gebruikers relevante zoekopdrachten uitvoeren. Het zijn hele interessante advertenties, want er wordt daadwerkelijk ingehaakt op de vragen die mensen aan Google stellen. Deze tekstadvertenties zijn gebaseerd op de zoekwoorden die jij kiest. Wil je meer leren over Search? In onze Google Ads basiscursus leer je hier alles over. Zie hieronder een voorbeeld van een tekstadvertentie in Google Ads Search.

Een Google Ads Display-campagne is een vorm van online adverteren waarmee adverteerders visuele advertenties kunnen weergeven op een uitgebreid netwerk van websites, mobiele apps en andere platforms binnen het Google Display Netwerk. In tegenstelling tot Google Ads Search, biedt het Display Netwerk de mogelijkheid om afbeeldingen, video’s en andere visuele advertentie-indelingen te gebruiken. Deze advertenties dragen vooral bij aan je naamsbekendheid. Zie hieronder verschillende display advertenties.

Door gebruik te maken van Google Ads remarketing kan je opnieuw in contact komen met mogelijke klanten door bezoekers van jouw website en app toe te voegen aan remarketinglijsten. Deze campagne is effectief om in gedachten te blijven bij de potentiële klant. Het doel is om deze potentiële klanten opnieuw te betrekken en hen aan te moedigen terug te keren en alsnog een gewenste actie te ondernemen, zoals een aankoop of aanmelding. Zie hieronder verschillende remarketing advertenties.

Bij Google Ads Shopping advertenties kunnen adverteerders producten direct promoten op de Google Zoekresultaten en Shopping pagina. De Shopping pagina is een speciale winkelsectie van Google. Dit zijn naast de tekstadvertenties een van de meest interessante advertenties voor webshops. Er wordt namelijk al heel veel informatie getoond voordat de consument op een advertentie klikt: afbeelding, prijs, merk en de verzendkosten van het product. In het blog Wat is Google Shopping? wordt een uitgebreide uitleg gegeven over Google Ads Shopping. Zie hieronder verschillende voorbeelden van shopping advertenties.

Google Ads Video biedt adverteerders de mogelijkheid om hun boodschap over te brengen via video op verschillende Google-platforms, waaronder YouTube en het Google Display Netwerk. Met videoadvertenties kunnen adverteerders hun doelgroep bereiken met visueel aantrekkelijke en impactvolle content. Zie hieronder voorbeelden van YouTube advertenties.

Google Ads Demand Generation verwijst naar een campagnetype om de vraag naar producten of diensten te stimuleren, nieuwe leads te genereren en potentiële klanten aan te trekken. Demand Generation-campagnes richten zich vaak op het vergroten van de merkbekendheid, het aantrekken van geïnteresseerde doelgroepen en het opbouwen van relaties met potentiële klanten in verschillende fasen van de aankoopcyclus. In het blog over Demand Gen wordt dit campagnetype nog verder uitgelegd. Let op: Demand Gen was eerst Google Discovery.

Performance Max is een innovatief campagnetype dat zich richt op doelgerichte adverteerders. Het biedt namelijk de mogelijkheid om vanuit één campagne toegang te krijgen tot de volledige Google Ads-inventaris. Performance Max vormt een aanvulling op alle traditionele campagnetypen. Het doel is om adverteerders in staat te stellen meer conversies te genereren over alle Google-kanalen, waaronder YouTube, Display, Zoeken, Discover, Gmail en Maps. Deze benaderingswijze maximaliseert de prestaties en het bereik van advertenties op diverse platforms binnen Google. In het blog Performance Max Google Ads lees je hier nog veel meer over. 

Een Google Ads App campagne is een specifiek type campagne dat gericht is op het promoten van mobiele apps. Deze campagnes zijn ontworpen om app promotie eenvoudiger te maken voor adverteerders door het proces van targeting, bieden en creatie te stroomlijnen. Met Google Ads App-campagnes kunnen adverteerders hun apps promoten op verschillende Google-netwerken, waaronder Google Zoeken, Google Play, YouTube en het Google Display Netwerk.

Hotelcampagnes zijn een specifiek type campagne in Google Ads dat gericht is op adverteerders in de hotelsector. Deze campagnes zijn ontworpen om hotels de mogelijkheid te bieden hun accommodaties te promoten en directe boekingen te genereren.

Een Google Ads Smart campagne is een geautomatiseerd advertentieformaat dat is ontworpen om het adverteren voor kleine bedrijven eenvoudiger te maken. Deze campagnes maken gebruik van machine learning en automatisering om advertenties te maken en weer te geven op verschillende Google-platforms. De advertenties worden getoond aan potentiële klanten kijkend naar geografische kenmerken of klanten die zoeken naar termen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Met deze campagne worden de pluspunten van jouw bedrijf onder de aandacht gebracht bij potentiële klanten. Let op: wij adviseren eigenlijk (bijna) nooit om dit campagnetype op te zetten, omdat je deze campagne nauwelijks kunt sturen en de resultaten vaak achterblijven. 

Meer leren over Google Ads campagnes?

Of je nu streeft naar het vergroten van naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe leads, of het maximaliseren van conversies. Google Ads biedt een scala aan mogelijkheden. Wil je meer leren over Google Ads? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief waarin we regelmatig Google Ads tips delen. Of volg een van onze online marketing trainingen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *