Tekstadvertenties

15-01-2021

Tekstadvertenties zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Er wordt onderscheid gemaakt in uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads) en responsieve zoekadvertenties.

Let op: vanaf 30 juni 2022 kan je geen uitgebreide tekstadvertenties meer toevoegen of bewerken en is het alleen nog mogelijk om gebruik te maken van responsieve zoekadvertenties. In dit artikel lees je meer over de update van het verdwijnen van uitgebreide tekstadvertenties.

Uitgebreide tekstadvertenties

In 2016 hebben de Google tekstadvertenties een update gekregen, waardoor er meer velden en tekens mogelijk waren. Zo werd o.a. een kop 3 toegevoegd om nog beter op te vallen in de zoekresultaten. Sindsdien is de naam gewijzigd in uitgebreide tekstadvertenties.

Uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads, ETA) zijn tegenwoordig de reguliere tekstadvertenties.

Koppen

De koppen van een advertentie zijn de grote blauwe teksten die het meest opvallen. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden verwerkt in de koppen. Hierdoor zal een potentiële klant zich eerder aangesproken voelen en daardoor sneller klikken op jouw advertentie. Dit verhoogt de CTR.

Voorbeeld Google Ads tekstadvertentie

Bij het maken van een uitgebreide tekstadvertentie heb je ruimte voor drie koppen. Iedere kop mag maximaal 30 tekens bevatten. De koppen worden gescheiden door een verticaal streepje. 

Beschrijvingen

In de beschrijving van de tekstadvertentie kan je meer informatie geven over je product of dienst. Een Google tekstadvertentie heeft ruimte voor twee beschrijvingen. Iedere beschrijving mag maximaal 90 tekens bevatten. 

Tip: voeg een call-to-action toe in de koppen en beschrijvingen, bijvoorbeeld:

  • Bekijk het aanbod online
  • Bekijk alle schoenen
  • Bestel nu met korting
  • Neem contact op
  • Vraag een offerte aan

Zichtbare URL 

De zichtbare URL is een adres op je website die voor de potentiële klant te zien is in de advertentie. Deze hoeft niet hetzelfde te zijn als de uiteindelijke URL van je website. De zichtbare URL bestaat uit het domein van je website en de tekst van (optionele) padvelden. Deze padvelden moeten mensen een idee geven van de pagina waarop ze terechtkomen als ze op de advertentie klikken.  Tip: verwerk hierin de zoekwoorden.

Voorbeeld van een tekstadvertentie van CaseMarketing

Tip: Benut alle ruimte die je hebt

Vul altijd alle koppen, beschrijvingen en bij voorkeur ook de paden in. Verwerk hierin de zoekwoorden. Houd er rekening mee dat kop 3 niet altijd wordt getoond, dus vermeld de belangrijkste informatie in kop 1 en kop 2.

Responsieve zoekadvertenties

Naast tekstadvertenties is er nog een andere advertentie-indeling die je kunt inzetten voor je zoekcampagnes: responsieve zoekadvertenties

Bij deze advertenties kan je veel meer koppen en beschrijvingen ingeven dan bij een reguliere tekstadvertentie. Een responsieve zoekadvertentie kan bestaan uit 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen. Google test en toont dan automatisch de meest relevante combinaties van koppen en beschrijvingen. Ook zorgt Google ervoor  dat de responsieve zoekadvertenties zich automatisch aanpassen aan de advertentieruimte. 

Voorbeeld van een responsieve zoekadvertentie van CaseMarketing

Terwijl een uitgebreide tekstadvertentie heel statisch is (alles wordt precies zo weergegeven zoals je het hebt ingesteld) is een responsieve zoekadvertentie heel dynamisch. Google gaat namelijk zelf mixen en matchen, waarbij op zoek wordt gegaan naar ideale combinaties van koppen en beschrijvingen. Het nadeel van responsieve zoekadvertenties is dat je minder controle hebt over welke koppen en beschrijvingen worden weergegeven. Mocht je meer controle willen, dan kun je deze vastzetten.