2021 was een jaar waarin Google Ads vele grote updates heeft doorgevoerd. Ook in 2022 zal Google Ads zeker niet stilzitten. Denk aan het verdwijnen van de uitgebreide tekstadvertenties en verbeteringen in de Performance Max campagnes. Benieuwd naar de trends die het SEA landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest ze in dit artikel.
1. Nog meer automatisering
Google timmert de laatste jaren hard aan de weg op het gebied van automatisering. Steeds meer advertentiefuncties worden automatisch geregeld, zoals bijvoorbeeld de biedingen, de lancering van Performance Max en de veranderingen in zoekwoordtypen. Automatisering wordt elk jaar weer belangrijker en dat zal ook in 2022 het geval zijn.
Een kanttekening hierbij; in de praktijk zien wij dat Google’s automatiseringen niet altijd in het voordeel van de adverteerders is. Kosten per klik (CPC’s) van €40,- bij de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ slaan volledig de plank mis. Daarom is het advies om altijd scherp en kritisch naar de automatisering en adviezen vanuit Google te kijken.
Onderstaande updates zullen in 2022 zorgen voor nog meer automatisering:
Responsieve zoekadvertenties
Vanaf 30 juni kan je geen uitgebreide tekstadvertenties meer toevoegen of bewerken. Dit betekent dat responsieve zoekadvertenties de standaard worden. Adverteerders zullen helaas wat controle verliezen met de overstap naar responsieve zoekadvertenties. Bij responsieve zoekadvertenties test Google namelijk automatisch welke combinaties en volgorde van koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn. Het is erg belangrijk om je nu al voor te bereiden op deze update. Benieuwd hoe? Lees dan het artikel uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen.
Google maakt het adverteerders nu al moeilijk om uitgebreide tekstadvertenties toe te voegen. Ze worden sneaky verborgen. In onderstaande video laten we zien hoe je ze alsnog kunt vinden.
Brede zoekwoorden
In 2021 heeft Google al een update doorgevoerd in de zoekwoordtypen. Zo zijn de BMM zoekwoorden verdwenen en worden de ‘phrase’ zoekwoorden gebruikt ter vervanging.
Ook heeft Google aangekondigd dat brede zoekwoorden door extra signalen nu relevanter verkeer kunnen binnenhalen dan ooit tevoren. Daarom geeft Google vaak als aanbeveling om te upgraden naar brede zoekwoorden.

Het is zeker geen slecht idee om met brede zoekwoorden te gaan testen. Echter wil het niet altijd zeggen dat brede zoekwoorden ook daadwerkelijk zorgen voor meer conversies en kunnen de kosten flink oplopen. Kijk hier dus altijd kritisch naar.
Tip: bekijk wekelijks het zoektermenrapport om te zien of de brede zoekwoorden worden gematched aan de juiste zoekopdrachten. Indien dit niet het geval is, overweeg dan om de brede zoekwoorden te onderbreken en in plaats daarvan phrase (zinsdeel) zoekwoorden in te zetten.
Performance Max-campagne
Ook werd in 2021 het nieuwe campagnetype Performance Max uitgerold voor een aantal adverteerders. In 2022 zal dit verder uitgerold worden voor alle adverteerders. Bij een Performance Max-campagne worden advertenties vertoond in alle advertentiekanalen van Google: Zoeken, Display, YouTube, Discovery, Gmail en Google Maps.

Onze ervaringen zijn wisselend. We zien dat Performance Max campagnes het algoritme van het hele Google Ads account kunnen verstoren. Dat komt omdat Performance Max (indien de prestaties beter zijn) voorrang krijgt op andere campagnes. We hebben bij een klant gehad dat er ineens heel veel kleine bestellingen binnenkwamen, terwijl de grote bestellingen uitbleven. Hierdoor ging zijn totale omzet flink omlaag. Direct na het onderbreken van de Performance Max campagnes steeg de omzet.


Meer weten over dit nieuwe campagnetype? In dit artikel lees je alles over Performance Max.
Automatisering binnen Google Ads in 2022
Alhoewel Google steeds meer inzet op automatisering, blijven wij als SEA specialist de prestaties van deze automatiseringen nauwlettend in de gaten houden. Heb als adverteerder nooit blindelings vertrouwen in de ‘blackbox’ van Google, maar wees altijd scherp en kritisch.
Graag leren wij je hoe je als adverteerders hoe ze hun campagnes zelf kunnen bouwen en hoe ze de prestaties kunnen analyseren. Bekijk de SEA academy.
2. Hagakure structuur
De afgelopen jaren zijn de accountstructuren van Google Ads steeds complexer geworden. Daarom geeft Google sinds 2021 het advies om de campagnes volgens een nieuwe manier te structureren. Een manier die vele malen eenvoudiger is en veel tijd bespaart. Deze nieuwe structuur heeft de naam ‘Hagakure’. Samengevat is Hagakure een campagnestructuur die tijd kan besparen, meer overzicht biedt en naar verwachting voor betere prestaties zorgt. Wil je aan de slag met deze nieuwe campagnestructuur? Lees dan hier ons artikel over Hagakure.

Door de nieuwe campagnestructuur is het dus niet langer nodig om campagnes te structureren op basis van:
- Matchtypes (Exact, Woordgroep, Breed)
- SKAG’s (Single Keyword Ad Groups)
- Of andere tijdrovende en complexe structuren
3. First-party data wordt steeds belangrijker
Nu het einde van third-party cookies steeds dichterbij komt, wordt het voor marketeers extra belangrijk om zich af te vragen hoe ze hun campagnes gaan voorbereiden in een cookieloze toekomst. In ieder geval kunnen we stellen dat first-party data steeds belangrijker wordt om te verzamelen. Maar wat is het verschil tussen first- en third-party data?
- First-party data: de data die je rechtstreeks van jouw eigen gebruikers verzamelt, zoals: e-mailadressen en NAW-gegevens.
- Third-party data: de gegevens die Google haalt uit cookies, pixels en tags.

Hoe je jezelf kunt voorbereiden op deze SEA Trend? Hieronder geven we je een aantal tips:
- Check of je huidige CRM-systeem goed op orde is. Zorg ervoor dat alle informatie van gebruikers die formulieren invullen of online bestellingen plaatsen correct wordt geregistreerd.
- Controleer of autotagging in je Google Ads campagnes is ingeschakeld. Zo weet je zeker of alle data vanuit Google Ads goed doorkomt in Google Analytics:
- Log in op je Google Ads-account
- Klik in het menu aan de linkerkant op Instellingen
- Ga naar het tabblad Accountinstellingen boven de tabel
- Klik op het gedeelte Autocodering
- Als je autotagging wilt aanzetten, selecteer je de Tag de URL waarop mensen doorklikken vanuit mijn advertentie
- Klik op Opslaan

- Ga aan de slag met effectieve e-mailcampagnes. Op deze manier kan je hele waardevolle informatie over je contacten verzamelen.
- Upload klantenmatch-lijsten in Google Ads. Zo kan je klanten opnieuw bereiken of vergelijkbare doelgroepen targeten binnen je campagnes.

- Verzamel e-mailadressen via social media. Geef bijvoorbeeld een e-book of een andere waardevolle download weg in ruil voor gegevens.
4. Goede conversiemeting is essentieel!
Nu Google steeds meer gebruikmaakt van machine learning, is het nog belangrijker dan ooit om Google Ads te voorzien van de juiste data. Laat Google niet sturen op vermoedens, maar zorg dat je alles heel goed meet (meten = weten!). Een cliché maar noodzakelijk om er achter te komen of je Google Ads campagnes rendabel zijn of niet. Door alle metingen in orde te hebben, zorg je ervoor dat jouw campagnes optimaal kunnen presteren. Hoe doe je dit?
- Meet alle waardevolle harde en zachte conversies
Harde conversies zijn vaak het hoofddoel van je Google Ads campagne. Hierbij is er meteen sprake van een klant en/of omzet. Bijvoorbeeld: aankoop online training, afspraak gemaakt of webshopbestelling.
Het klinkt logisch om je Google Ads campagne hierop te sturen. Echter, hoeveel van deze harde conversies behaal je per maand? En heeft de biedstrategie voldoende data om hierop goed te kunnen sturen? Of moet de biedstrategie nog meer data hebben? Voeg dan ook zeker zachte conversies toe, bijvoorbeeld: nieuwsbrief inschrijving, e-book aangevraagd, product toegevoegd in winkelmandje, etc. Zo kan je met de call tracking software van Qooqie ook conversies via telefoontjes inzichtelijk krijgen.

- Voeg waarden toe aan de verschillende conversie-acties
Stel je bent een coach en op je website kunnen mensen een gratis gesprek aanvragen én een e-book downloaden. Door het toevoegen van waardes aan je conversies (dat kan via Google Analytics of via Google Ads) kun je optimaliseren voor de conversies met de hoogste waarde.
Normaal gaat Google Ads met een automatische biedstrategie zoals ‘conversies maximaliseren’ zoveel mogelijk conversies binnenhalen voor jouw advertentiebudget. Echter, je wilt liever meer gesprekken dan e-book downloads. Door het toevoegen van een conversiewaarde en vervolgens de biedstrategie aan te passen naar ‘conversiewaarde maximaliseren’ gaat Google zich richten op de hoogste conversiewaarde.
De kans is dan groot dat er meer gratis gesprekken via Google Ads aangevraagd worden. Zo heeft een deelnemer van de SEA academy dankzij deze tip 40% meer online afspraken gekregen via Google Ads.
5. Meer visuele content in Google Ads
Afbeeldingen en video’s krijgen een steeds belangrijkere rol binnen Google Ads. In het afgelopen jaar waren er verschillende updates op dit gebied, zoals beeldextensies. Deze zijn inmiddels gelanceerd op zowel mobiel als op desktop.

Daarnaast heeft Microsoft Advertising nu zelfs ook multimedia ads en video extensies geïntroduceerd.

Maar ook YouTube heeft een belangrijke rol in visuele content waardoor adverteren op YouTube een grote kans is. Door de enorme behoefte aan visuele content zullen in 2022 wellicht nog meer video en afbeelding-gerelateerde functies worden uitgerold.
Maar ook YouTube heeft een belangrijke rol in visuele content waardoor adverteren op YouTube een grote kans is. Door de enorme behoefte aan visuele content zullen in 2022 wellicht nog meer video en afbeelding-gerelateerde functies worden uitgerold.
Klaar voor de SEA Trends van 2022?
Regelmatig geef ik gratis webinars over hoe je als beginnende adverteerder kunt starten met Google Ads. Schrijf je gratis in voor het webinar Google Ads of schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.
0 reacties